Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سه رسانه آمریکایی از تلاش های پنهانی وزیر امور خارجه، مشاوران امینتی دولت و اعضای کنگره آمریکا برای معاف کردن رئیس جمهوری این کشور از تایید دوره ای توافق هسته ای با ایران و باقی ماندن واشنگتن در این توافق خبر دادند.

سی ان ان: طرح تیلرسون برای حفظ توافق هسته ای ایران
تلویزیون سی ان ان در آستانه ضرب الاجل تایید پایبندی ایران به برجام توسط دولت ترامپ(23مهرماه جاری)، در گزارشی از همکاری پنهانی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با اعضای کنگره برای اصلاح قانون بازنگری توافق هسته ای ایران و معاف کردن ترامپ از ارائه گزارش دوره ای درباره برجام به کنگره خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه خبری آمریکایی دیروز به وقت محلی افزود، تیلرسون و اعضای کنگره در تلاش هستند با اصلاح این قانون، تمرکز آن را از مساله هسته ای بردارند.
به گفته مقام های آمریکایی، این اصلاح احتمالا این امکان را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می دهد که در توافق هسته ای با ایران باقی مانده در عین حال از راه های دیگر به ایران فشار وارد کند.
یک مقام ارشد دولت ترامپ به نقل از تیلرسون گفت: مشکل توافق هسته ای با ایران، برجام نیست، بلکه قوانین مربوط به آن است.
وی افزود: هر 90 روز یک بار رئیس جمهوری (ترامپ) باید توافق را تایید کند و این یک بحران سیاسی ایجاد می کند. اگر واشنگتن بحران توافق هسته ای را کنار بگذارد، آنگاه همه می توانند سر کار خود بازگردند و به مشکلات دیگر مربوط به ایران بپردازند.
بنابر تصویب کنگره آمریکا رئیس جمهوری این کشور هر 90 روز یک بار باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند. دونالد ترامپ از زمان رسیدن به قدرت دو بار این کار را کرده است و 90 روز جاری 15 اکتبر (23 مهر 96) به پایان می رسد.

** مشاوران امنیتی آمریکا در پی راهی برای لغو طرح تایید پایبندی ایران توسط ترامپ با حفظ برجام
آسوشیتدپرس نیز در این بار گزارش داد: مشاوران ارشد امنیتی دولت ترامپ به دنبال راهی هستند تا او بدون خروج کامل از برجام هر 90 روز یک بار به امضای پایبندی ایران به این توافق مجبور نباشد.
خبرگزاری آمریکایی در بخش هایی دیگر از گزارش خود افزود: مقام های آمریکایی سه شنبه شب (دیشب) اعلام کردند که ترامپ چنان از تایید دوره ای پایبندی ایران به برجام متنفر است، که این مشاوران در پی راهی برای معاف کردن او از این کار و در عین حال به دنبال حفظ این توافق بین المللی هسته ای هستند.
ترامپ برجام را یکی از بدترین و یکجانبه ترین توافق ها خوانده و بارها گفته است که دیگر پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد.
این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی هسته ای که در متن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت بر عملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون پایبندی تهران به این توافق را تایید کرده است.
همچنین مشاوران امنیتی و وزیران ترامپ نیز به رغم ادعاهای وی معترف به پایبندی ایران هستند.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به پایبندی ایران به این توافق هسته ای اذعان کرد.

** ترامپ می خواهد برجام را زخمی و سپس آن را حفظ کند
نشریه پولیتیکو هم در گزارشی نوشت: تیم امنیت ملی ترامپ از وی خواسته اند که پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کند، اما کنگره را برای بازگرداندن تحریم ها علیه تهران تحت فشار نگذارد تا موجب نقض برجام نشود.
نشریه آمریکایی افزود: بر اساس راهبردی که در بازنگری سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تحت نظارت «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی او تدوین شده، تیم امنیت ملی ترامپ در حال همکاری با کنگره و متحدان اروپایی آمریکا برای اعمال فشارهای جدید علیه ایران است.اما این راهبرد قصد دارد توافق هسته ای را دست نخورده باقی بگذارد.
پولیتیکو با اشاره به ضرب الاجل پیشین تایید پایبندی افزود: ترامپ در جلسه ای با تیلرسون، مک مستر، استیو بنِن و سباستین گورکا بشدت از تایید دوباره پایبندی ایران به برجام امتناع کرد.
تیلرسون و مک مستر در این جلسه به او هشدار دادند که در این صورت کنگره تحریم های ایران را باز می گرداند و او تا پایان دوره ریاست جمهوری خود مجبور به بحث با موافقان برجام خواهد بود و ترامپ در نهایت تسلیم مشاوران خود شده است.

** مَتیس: توافق در جهت منافع آمریکاست
در همین حال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه (دیروز) بار دیگر اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را به چالش کشید و تاکید کرد که این توافق در جهت منافع واشنگتن است.
متیس در پاسخ به سناتوری که از وی پرسید آیا فکر می کند که ماندن آمریکا در توافق هسته ای در شرایط کنونی به نفع منافع ملی این کشور است، گفت: بله من این گونه فکر می کنم.
خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبرافزود: پیشتر متیس در پاسخ به پرسشی مشابه گفته بود اگر ما متوجه شویم که ایران به توافق پایببند است و دریابیم که این توافق در جهت منافع آمریکا است، قطعا باید آن را حفظ کنیم. فکر می کنم که در شرایط کنونی که جایگزینی برای آن (توافق هسته ای) وجود ندارد، رئیس جمهور ترامپ باید موضوع حفظ توافق را بررسی کند.
بر اساس قانون کنگره، رئیس جمهوری آمریکا باید هر 90 روز، گزارشی درباره تعهد یا عدم تعهد ایران به توافق هسته ای وین به کنگره ارائه دهد. رئیس جمهور ترامپ تاکنون دو بار تعهد ایران را تائید کرده است اما همه چیز به 15 اکتبر بستگی دارد.
جک رید، جین شِهین، تیم کین و جف مرکلی سناتورهای دمکرات در پیام های توییتری جداگانه اظهارات متیس را مورد تایید قرار داده و به ترامپ توصیه کردند که به حرف مشاوران امنیتی خود گوش دهد.

** رئیس ستاد ارتش آمریکا: ایران برجام را نقض نکرده است
جوزف دانفورد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا نیز روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: ایران برجام را نقض نکرده و به اعتقاد من این توافق تا به امروز از تولید سلاح هسته ای پیشگیری کرده است.
همچنین جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ در پاسخ به سوال سناتورها مبنی بر اینکه ماندن در توافق هسته ای در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است ، اعتقاد دارد، او پاسخ داد: بله، به ماندن در برجام معتقدم هستم .

** رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: بهترین گزینه باقی ماندن در برجام است
ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می گوید واقعیت های جهانی می گوید که بهترین گزینه واشنگتن باقی ماندن در توافق بین المللی برجام است.‏
هاس ساعتی پس از سخنان وزیر دفاع آمریکا در حمایت از برجام، در صفحه توییتر خود نوشت: ‏حق با وزیر دفاع آمریکاست. باقی ماندن در برجام به سود آمریکاست. ‏
وی در عین حال گفت: باقی ماندن در توافق هسته ای به معنای این نیست که ایرادی ندارد اما در این مقطع، با توجه به واقعیت های بین ‏المللی و منطقه ای، بهترین گزینه آمریکاست.‏
اروپام**1479**1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است: در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به‌صورت مخفیانه برای عادی‌سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به‌گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده است و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به‌گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به‌موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده است که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملاً با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد: عربستان به‌ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه‌حل دودولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

کد خبر 848565 منبع: تسنیم برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین