Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:13:39 GMT

سریال تلخ گروگان ‌گیری ایرانیان

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۲۵۴۱

سریال تلخ گروگان ‌گیری ایرانیان

تهران- ایرنا- روزنامه قانون از روند گروگان گیری لنج های ایرانی به وسیله دزدان دریایی سومالی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: دزدان‌ دریایی زمانی برای فیلم ‌ها و کتاب ‌های داستانی بودند ولی امروز شاهد آن هستیم که در قرن 21 نیز این قشر فعالیت دارند و به صورت مستند می‌توان از اقدامات تکراری آن ‌ها سریال ساخت! اقداماتی که هر چند وقت یک‌ بار خبری از آن به گوش مردم ایران می‌رسد و سبب آزردگی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب می خوانیم: در تازه‌ترین سکانس از دزدی ‌های سریالی سارقان دریایی، خبری منتشر شده‌است که برای مردم ایران تازگی ندارد. خبر این بود:«در یورش دزدان دریایی سومالی دو نفر کشته و زخمی شدند،دزدان دریایی لنج را با 12 ماهیگیر بردند!». این پیام را علیم افشار، مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار مخابره کرد. او می‌گوید:« در حادثه تیراندازی که روز گذشته برای یکی از شناورهای صیادی ایرانی اتفاق افتاد، ناخدای این شناور کشته و یکی دیگر از خدمه آن مجروح شدند». افشار می‌گوید:«‌ گویا در زمان حادثه لنج صیادی از نیروهای مستقر در حوزه آب‌های دریای عمان درخواست کمک کرده بود اما به دلیل بُعد مسافت، این درخواست بی‌نتیجه می‌ماند».

این فعال صیادی در مورد سرنوشت لنج و صیادان آن گفت:«در حال حاضر هیچ خبری از وضعیت سرنشینان این شناور وجود ندارد».
وی با یادآوری اینکه به صورت تقریبی در هر لنج ماهیگیری یازده ماهیگیر به همراه ناخدا حضور دارند؛ گفت:« در حال حاضر از مجموع سرنشینان شناور یاد شده ناخدا کشته، یک ماهیگیر زخمی و 10 ملوان (به صورت تقریبی) در گروگان دزدان دریایی سومالی قرار دارند».

** پیشینه یک دزدی
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایرانیان دیگری نیز در بند این دزدان سومالیایی هستند و تلاش‌ها برای آزادی این عزیزان به نتیجه‌ای نرسیده‌است. بارها این یورش‌ها صورت گرفته است و یکی از مشهور‌ترین این نوع حملات به سال 89 باز می‌گردد. 15 شهریور 89 ، روزی که ملوانان کشتی آلبدو، لنگر را در بندرعباس بالا کشیدند تا سفرشان شروع شود. به گزارش همشهری، مقصد کنیا و بار کشتی مواد غذایی بود. یک تاجر ایرانی، آلبدو را از صاحبش که یک مالزیایی است اجاره کرده بود، خدمه کشتی ماموریت داشتند چند تن مواد غذایی را به کنیا منتقل کنند. ملوانان کشتی بیشتر، اهل کشور‌های پاکستان، هند و مالزی بودند و چون مالک ایرانی کالاها به آن‌ها اعتماد نداشت یک ملوان ایرانی به ‌نام شهریار علی‌آبادی را به نمایندگی از خودش همراه‌شان فرستاد. شهریار، جوانی 29 ساله بود که از چند سال قبل دریانوردی را آغاز کرده بود، او مسئولیت کشتی را برعهده داشت و قرار بود دو هفته بعد از تخلیه بار کشتی در کنیا، به بندرعباس برگردد.

در چنین شرایطی، سفر آلبدو آغاز شد. کشتی از دریای عمان عبور کرد و چند روز بعد به خلیج عدن در نزدیکی سومالی رسید. دزدان دریایی سومالی مهم‌ترین خطری بودند که امنیت کشتی را تهدید می‌کردند. پیش از این، چند کشتی ایرانی در این منطقه گرفتار دزدان دریایی شده بودند و همین موضوع باعث شد خدمه کشتی هنگام عبور از این منطقه، حالت آماده‌باش به خود بگیرند. ناخدای کشتی با احتیاط آن را به سوی آفریقا هدایت می‌کرد و هیچ‌کس نمی‌دانست کمی آن‌طرف‌تر چه خطری در انتظار کشتی و خدمه آن است.

هنوز ساعتی از ورود آلبدو به خلیج عدن نگذشته بود که چند کشتی به آلبدو نزدیک شدند. چندین قایق موتوری نیز آن‌ها را همراهی می‌کردند. در یک چشم برهم زدن، مردان ناشناس آلبدو را محاصره کردند و در حالی که مسلح به انواع سلاح‌های سبک و سنگین بودند وارد آلبدو شدند، سپس 23 خدمه کشتی را روی عرشه جمع کرده و با تهدید، کنترل آن را به دست گرفتند. آن‌ها دزدان دریایی سومالی بودند و این درگیری بدون خونریزی، آغاز اسارت ملوانان آلبدو بود.

** مبادله جان با پول
از آن سال خبری درباره این ملوانان به گوش نرسید تا اینکه سرانجام شهریار در تماس با خانواده اش گفت: دزدان دریایی، کشتی را ربوده اند و برای آزادی وی صد هزار دلار می خواهند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرملوان ایرانی در این تماس کوتاه گفت: دزدان دریایی یک خدمه هندی را کشته و تهدید کرده اند در صورتی که پول مورد نیازشان پرداخت نشود دیگر خدمه را نیز خواهند کشت. دزدان دریایی با خانواده دیگر گروگان‌ها نیز تماس گرفته و باج خواهی کرده بودند. ماجرای گروگان ‌گیری ادامه داشت تا اینکه دولت پاکستان با پرداخت 900 هزار دلار، هشت تبعه خود را آزاد کرد.

این در حالی بود که شهریار در شرایط سختی به سر می برد و هر ازگاهی با خانواده‌اش تماس می‌گرفت و درباره شرایط خود صحبت می‌کرد. شهریار سه ماه قبل از شروع سفر، پای سفره عقد نشسته بود و می خواست در بازگشت از کنیا زندگی مشترکش را شروع کند. اکنون 36 ماه از زمان گروگان‌گیری می گذرد و او همچنان دور از وطن گرفتار است. مادر شهریار که در سبزوار زندگی می کند، در این باره به روزنامه خراسان گفت: پسرم در شرایط سختی به سر می برد و دزدان دریایی او را شکنجه می کنند. مدتی قبل در تماس کوتاهی که داشتیم، گفت که دزدان آن‌ها را داخل کشتی نگهداری می کنند و برای اینکه گروگان ‌ها خانواده ‌های ‌شان را برای فراهم کردن پول تحت فشار بگذارند، مار و عقرب به جان‌شان می اندازند.

پسرم گفت: یک بار عقرب او را نیش زده و تا یک قدمی مرگ پیش رفته است. این مادر رنج کشیده ادامه داد: در آخرین تماسی که حدود یک ماه قبل با پسرم داشتیم او گفت کشتی شان غرق شده است و هشت نفر از ملوان‌ها جان خود را از دست داده اند و فقط وی و 6ملوان هندی زنده مانده اند، اما باز هم در اسارت دزدان دریایی هستند.

شهریار گفت: نماینده‌ای از سازمان ملل برای آزاد کردن 6 ملوان هندی به سومالی سفر کرده اما هیچ کس برای او کاری انجام نداده است. برادر شهریار که در تهران از طریق وزارت امور خارجه پیگیر این ماجراست نیز گفت: زمانی که این اتفاق افتاد از طریق مجلس شورای اسلامی و رییس‌جمهور وقت ماجرا را پیگیری کردیم اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم. مسئولان وزارت امور خارجه نیز بعد از ماه ها پیگیری به ما گفتند پولی برای پرداخت به آدم ربایان ندارند و ما باید از کمیته امداد برای نجات شهریار کمک بخواهیم. در حالی که برادرم در آن طرف دنیا وضعیت نامعلومی دارد، صاحب کشتی نیز حاضر نیست برای آزادی او کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: دزدان دریایی ابتدا 100 هزار دلار از ما پول خواسته بودند اما حالا حاضرند با مبلغ کمتری شهریار را آزاد کنند. پدر من بازنشسته نیروی دریایی است و در یک خانه استیجاری در سبزوار زندگی می کند و پولی برای آزاد کردن برادرم ندارد. به همین دلیل از مسئولان تقاضا می‌کنم برای آزاد کردن برادرم تلاش کنند.

** دلخوشی بیخود
سه سال بعد از اولین خبری که منتشر شد یعنی سال 95 برخی رسانه‌ها که شوق آزادی گروگان‌های ایرانی را داشتند، به اشتباه آزادشدن صیادان کشور که به آب‌های تانزانیا رفته بودند را به جای آزادی ملوانان مخابره کردند ولی بلافاصله علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: تعدادی ملوان ایرانی زندانی در تانزانیا با وساطت وزارت امور خارجه آزاد شدند که برخی رسانه‌ها به اشتباه این افراد را ملوانان کنارکی دربند دزدان دریایی سومالی مطرح کرده‌اند.

علی اصغر میرشکاری افزود: هشت ایرانی و هشت پاکستانی مدتی قبل با یک فروند لنج ایرانی توسط نیروهای نظامی تانزانیا به جرمی خاص دستگیر شده بودند که با تلاش و وساطت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشت ایرانی یادشده، آزاد و تحویل سفارت ایران در سنگال شده اند. وی گفته بود: 21 ملوان ایرانی اهل و ساکن جنوب سیستان و بلوچستان (کنارک) که چندین ماه قبل توسط دزدان دریایی سومالی در آب‌های آزاد ربوده شده بودند، همچنان در چنگال این دزدان هستند و تلاش برای آزادی آنان تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی برای آزادی این ملوانان انجام داده و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. بعد از آن بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگو با ایرنا خبر آزادی هشت ملوان زندانی در تانزانیا را تایید کرد و گفت در برخی خبرها از آزادی ملوانان ایرانی در سومالی سخن به میان آمده بود که صحت ندارد تا چشم انتظاری خانواده‌های ملوانان همچنان ادامه داشته باشد.

البته در این میان، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها برای دفاع از کشتی‌ها و محموله‌هایی که در آب‌های آزاد تردد می‌کنند اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ و گاهی نیز موفق شده‌است.

** مانور رهایی
برای مثال در سال 91 امیر دریادار حبیب ا... سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در اولین نشست خبری خود در سال جدید، از اسارت 12 نفر از دزدان دریایی توسط کماندوهای دریایی ارتش در خارج از محدوده ماموریتی نداجا در آب ‌های آزاد خبر داد. در گزارش آمده بود، یک فروند کشتی فله‌بر برزیلی با نام «اگلانتاین» با ظرفیت حمل 63 هزار تن بار، 9 روز قبل در حین انتقال محموله شکر به جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی های جزیره مالدیو (محدوده مدار 7 درجه شمالی) توسط دزدان دریایی ربوده شد. پدیده تروریسم دریایی از سال 87 با آغاز فصل جدیدی از دزدی های دریایی وارد فاز جدید شد تا سازمان کشتی‌ رانی بین المللی از تمامی کشورهایی که توانمندی دارند، بخواهد تا برای برقراری امنیت در منطقه مهم شمال اقیانوس هند و خلیج عدن وارد صحنه شوند.

بنابر اهمیت این موضوع و نیز تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های آزاد و بین المللی، این نیرو از سه سال گذشته ماموریت یافت تا امنیت کشتی های تجاری ایران را در محدوده وسیعی تا مدار 10 درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند. این نیرو با اعزام 19 ناوگروه در طول این سه سال، حضوری مستمر در آب‌های آزاد داشته و از این حضور به بعد، هیچ کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده نشد.

اهمیت این منطقه از آنجاست که حجم فراوانی از تجارت جهانی برای داد و ستد کالاهای مهم بین المللی مجبور به عبور از این منطقه است و از طرف دیگر به دلیل بی‌ثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، دزدان دریایی می توانستند به راحتی با حمله به کشتی‌های تجاری و نفتکش، آن‌ها را ربوده و به سومالی منتقل کنند تا از این طریق مبالغ هنگفتی از کشورهای صاحب کالا دریافت شود.او ادامه می‌دهد: هفتم فروردین سال جاری(1391) بود که به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد یک فروند کشتی تجاری در نزدیکی مالدیو (در مدار 00 07 شمالی و 6945 شرقی) در فاصله 1460 مایلی (2680 کیلومتری) بندرعباس و نیز فاصله 180 مایلی (335 کیلومتری) پایین تر از مدار 10 درجه (مرز ماموریتی نداجا در جنوب)، توسط دزدان دریایی ربوده و در حال انتقال به سواحل کشور سومالی است. بنا بر آنچه اعلام شد، فاصله محل ربایش این کشتی تا سریلانکا هزار کیلومتر، تا سواحل هندوستان 800 کیلومتر وتا سومالی 2100 کیلومتربوده است.با وصول این خبر و در اولین ساعات روز هشتم فروردین ، تیم های عملیات ویژه نیروی دریایی از بندر چابهار به سمت محل مورد نظر اعزام می شوند که در کمترین زمان ممکن یعنی، اولین ساعات روز یازدهم فروردین در نقطه 29 07 شمالی و 6125 شرقی در فاصله 1120 مایلی (2075 کیلومتری) بندر چابهار، خود را به کشتی ربوده شده می رسانند.

این درحالی‌است که دزدان دریایی توانسته بودند، فاصله 452 مایل (838 کیلومتر) را به سمت سواحل سومالی طی کنند. در این مدت، دزدان دریایی، خدمه کشتی را که از ملیت های مختلف از جمله ملیت ایرانی بودند، مجبور به حرکت به سمت سواحل سومالی کردند که در پی مقاومت خدمه، دو نفر از آن‌ها (با ملیت‌های غیر ایرانی) کشته و چند نفر دیگر از جمله کاپیتان کشتی و یک نفر تبعه ایرانی بر اثر اصابت گلوله مجروح می‌شوند. کماندوهای ارتش ابتدا قصد انجام عملیات غافلگیرانه علیه دزدان دریایی را داشتند اما به دلیل تسلط آن‌ها بر کشتی ربوده شده، این امکان مقدور نمی شود.

دزدان دریایی با استقرار بر محل های بالادستی کشتی، اولین درگیری را با کماندوهای ایرانی آغاز می کنند. نزدیکی ظهر با انجام تاکتیک های مختلف، هفت نفر از کلاه سبزهای نداجا می توانند خود را به داخل کشتی برسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی بر روی عرشه کشتی انجام شود. 36 ساعت از 48 ساعت درگیری تکاوران با دزدان دریایی، روی عرشه کشتی صورت می گیرد تا در نهایت، دریادلان ارتش در حالی که بدون پناهگاه با دزدان دریایی مسلح می جنگیدند، می توانند تمامی 12 نفر آن‌ها را به اسارت درآورده و کشتی را با کمترین خسارت از دست آن‌ها آزاد کنند.

** سارقان جسور!
این اتفاق برای سایر کشورها نیز افتاده است و برخوردهای متفاوتی را از آن‌ها شاهد بودیم. برای مثال برخی از کشورها با هزینه و پرداخت پول، اتباع خود را آزاد می‌کنند و برخی دیگر نیز با نابود کردن این گروهک‌های سارق، درسی به آن‌ها می‌دهند که دیگر اطراف کشتی‌های‌شان آفتابی نشوند. به گفته فرمانده نداجا متاسفانه فقط در سال 95، دزدان دریایی بیش از 300 مرتبه به کشتی‌‌های مختلف حمله کرده‌اند، که 195 مورد از این درگیری ها بسیار نزدیک بوده است.

** دولت دست ‌به کار شود
در آخر باید اشاره کنیم که مسئولان بی ‌شک در قبال خانواده‌های این افراد باید پاسخگو باشند و به آن‌ها رسیدگی لازم را بکنند. این افراد ایرانی هستند و همه مسئولند تا برای آزادی و رهایی‌شان تلاش کنند و اجازه تکرار این نوع وقایع را ندهند. آن ملوانانی که سال 89 اسیر شدند، مشخص نیست که زنده مانده‌اند یا خیر ولی دستگاه‌ دیپلماسی و نهادهای مسئول در رابطه با این افراد، باید تمام توان خود را به کار بگیرند و دولت نیز با اقداماتی که انجام می‌دهد، در عمل نشان دهد که به حقوق شهروندی معتقد است.

*حشمت‌ا.. فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی: بایدصیادان را مانند عشایر مسلح کرد
حشمت‌ا.. فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص بروز این اتفاقات و تکرار آن گفت :موضوع دزدان دریایی یک معضل بین المللی و در نتیجه سازوکار حل این معضل نیز تنها در دستان بازیگران بین‌المللی است. به هر حال جمهوری اسلامی ایران باید در رابطه با این مساله از راه قوانین جهانی، یک اقدام موثر صورت دهد.

وی در خصوص ابزارهای بین المللی که وجود دارد افزود : معتقدم که باید تفاهمنامه بین المللی در این راستا امضا شود تا کشور‌ها بتوانند در یک روند مشخص با این مشکل بین المللی برخورد کنند. ایران باید بتواند از ابزارهای پیشگیرانه خود در برابر بازیگران غیر دولتی این معضل استفاده کند. با استفاده مناسب از این ابزارها می توانیم شاهد نجات ایرانیانی باشیم که با هدف باجگیری ربوده‌شده‌ و در اسارت به‌سر می‌برند.

نماینده مردم اسلام آباد در خصوص نقش ناوگان نیروی دریایی ارتش در این مساله خاطر نشان کرد: ناو گروه ایران در طول 10سالی که این مساله جدی شده ماموریت‌های فرامرزی موثری را انجام داده‌است ولی اقدامات آن‌ها به اعتقاد بنده نیاز به هماهنگی بیشتری دارد. ماموریت نیرو دریایی در عدن تنها نباید به گشت‌زنی خلاصه و باید عملیاتی شود و در راستای منافع ملی و امنیت شهروندان قرار بگیرد. این نکته را نیز اضافه کنم که این ماموریت محوله با توجه به بعد مسافت، نیازمند افزایش نیرو در منطقه است. ناگفته نماند که در طول این مدت، جان بسیاری از هموطنان با اقدامات پیشگیرانه نجات پیدا کرده‌است.

حشمت ا..فلاحت پیشه درباره یکی‌ از راهکارهای حل این مشکل تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد به نظر بنده بهتر است که در راستای مسلح کردن ماهیگیران و صیادان اقداماتی صورت بگیرد. همان‌گونه که عشایر ما برای دفاع از کشور مسلح شدند، این هموطنان نیز باید مجهز شوند.

وی در خصوص این سوال که آیا مسلح شدن ماهیگیران، منافاتی با قوانین بین‌المللی ندارد، افزود : در آب‌های بین المللی هیچ منعی در این رابطه وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در رابطه با اینکه آیا کمیسیون، در قبال حل این چالش منطقه‌ای برنامه ای ندارد، گفت: این سوال را از اعضا هیات رییسه و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی جویا شوید. بنده اطلاعی از برنامه‌های کمیسیون در این خصوص ندارم.

*منبع: روزنامه قانون، 1396.7.18
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002** انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۲۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز

به گزارش آناتولی، گروه انصارالله یمن روز گذشته اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ ویرانگر اسرائیل در ماه اکتبر علیه نوار غزه، ۱۰۲ کشتی اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار داده است.

عبدالملک الحوثی، دبیر کل انصارالله یمن در یک سخنرانی که از شبکه تلویزیونی المسیره پخش شد، گفت: در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.

وی افزود که روزانه حدود دو کشتی مرتبط با اسرائیل هدف حمله این گروه قرار می‌گیرد. ناوبری کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ ۸۰ درصد کاهش یافته است.

الحوثی گفت که این گروه به دنبال گسترش و تقویت عملیات خود در اقیانوس هند است و تاکید کرد که در نتیجه کشتی‌های آمریکایی به مسیر‌های دریایی طولانی‌تر روی آورده اند که بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته و هزینه کشتیرانی، بیمه حمل و نقل دریایی و قیمت کالا‌ها را افزایش داده است. 

وی گفت: هزینه عملیات بیمه یک کشتی برای برخی شرکت‌ها در آمریکا بالغ بر ۵۰ میلیون دلار بوده است که امری بی سابقه بوده و برای آنها مشکلی واقعی ایجاد می‌کند.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی ایالات متحده، انگلیس یا اسرائیل در مورد اظهارات وی وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تصادف مرگبار اتوبوس ایرانیان در ارمنستان
  • معمای «مثلث برمودا»
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز