Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@07:48:41 GMT

برشی از چهره دیگر شهر ایلام

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۵۸۰۹

برشی از چهره دیگر شهر ایلام

به گزارش ایرنا، ایلام را چند سالی است به نام دروازه عتبات عالیات و پایتخت عتبات می شناسند چراکه در طول سال به ویژه ایام اربعین هزاران زائر و عاشق کربلای معلی از این مسیر به شوق زیارت یار، راهی عراق می شوند.
چهره شهر و بافت های فرسوده اش، بلوارهای غمین و پژمرده اش، در و دیوار رنگ و رو رفته اش، آسفالت لکه لکه و ناهموارش، پیاده روهای نامنظم و کسالت بارش، شهرهای بازی غیر استاندارد و خرابش که کودکان به شوق بازی از سر و روی وسایل شکسته اش بالا و پایین می روند، کانال های فاضلابش که گرزه و موش در لابه لای فضولاتشان جولان می دهند و بدتر از همه شهری که هیچ مکان مناسبی برای طهارت و رعایت بهداشت فردی برای مسافران و افراد عبوری ندارد، شبیه عروس زاگرس نیست!!!
چندی پیش به واسطه سفری در استان همجوار شاهد ماجرایی بودم که بیان آن خالی از لطف نیست و کمی می تواند بر دغدغه مسئولان شهرداری و شورای محترم شهر بیافزاید تا چاره ای بیندیشند و برای بی سامانی بهداشت شهر اندیشه ای کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ورودی شهر کرمانشاه مسجدی است که عموما اکثر مردم به ویژه مسافران به آن رفته اند. مسجدی کوچک با فضای سبز بسیار زیبا و سرویس های بهداشتی نامناسب که به مدد شهرداری اکنون این سرویس ها در حال مرمت و زیباسازی هستند تا چهره کریه و نامرتب آن روح آدم هایی که برای طهارت به آنها می روند را خدشه دار نکند.
در کنار این سرویس های در حال تعمیر شهرداری برای رعایت حال مردم چند سرویس بهداشتی سیار راه اندازی کرده بود تا مسافران با مشکل مواجه نشوند.
متصدی فضای سبز و این سرویس های بهداشتی مردی میان سال و لاغر بود که در کانکسی در همان حوالی استقرار داشت و یکی از کارکنان شهرداری برای سرکشی و قرار گرفتن در روند اجرای بازسازی سرویس های بهداشتی به آنجا آمده بود، خارج از وقت اداری!!!
یکی از مسافران با اعتراض از نبود سطل زباله و مایع دستشویی به آن مرد اعتراض کرد، کارمند شهرداری کرمانشاه با احترام پذیرفت و خود شخصا به تهیه مایع دستشویی اقدام کرد و با دیدن وضعیت نامناسب بهداشت سرویس ها به متصدی آنجا معترض شود و با در دست کردن دستکش همه زباله های را تمیز و سرویس ها را شست و سپس به آن مرد متصدی گفت که اگر بار دیگر شاهد این وضعیت و اعتراض کسی باشد، کارش را از دست خواهد داد!!!
در این فاصله نیم ساعتی که در آن محل بر روی یکی از صندلی های روبروی مسجد در حال استراحت بودم این برخورد خیلی به دلم نشست زیرا که من در شهرم هیچ گاه شاهد چنین اقدامی از سوی هیچ کدام از متصدیان و مسئولان شهری ایلام نبوده ام!!!
چند شب قبل شب تاسوعا بود و تجمع خیل عظیمی از عزاداران در میادین و بلوارهای شهر ایلام، میدان امام خمینی به واسطه حجم زیاد عزاداران مملو از جمعیت بود و بچه 2 ساله ای که نیازمند استفاده از سرویس های بهداشتی بود. پس از کلی پرس و جو بالاخره در قسمت جنوبی چند سرویس بهداشتی سیار بود...
در آن تاریکی شب درب دستشویی زنانه را که باز کردم هجوم سوسک بود و زباله و بوی تعفن که بی درنگ مجبور به بستن درب شدم، به اصرار به خاطر بچه مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی مختص مردان در قسمت کناری شدم، نه برق داشت و نه آب، نه مایع دستشویی داشت و نه سطل زباله، تنها یک مرد می گفت:' خانم بچه را نیار اینجا هیچ چیز نداره ، خیلی کثیفه....'
در این شهر بی سرویس بهداشتی مانده ام به بچه 2 ساله چه بگویم، خودت را نگه دار تا به خانه برویم، درب یکی از خانه های کنار بلوار را بزنم، یا همان جا در بلوار کنار درختی، جایی بگذارم کارش را بکند و ....
این نبود سرویس بهداشتی در شهر ایلام یکی از اساسی ترین مشکلات شهر ایلام برای زائران و مسافران و شهروندان است زیرا اگر کسی بچه ای کوچک داشته باشد یا مریض باشد تنها به اجابت مزاج در پستو و کوچه های شهر باید بسنده کند که بسا بسیار شاهد این منظره نامناسب که در شان هیچ کدام از شهروندان ایلامی نیست باید باشیم و این تلنگری است برای همه مسئولان شهری و شورای شهر تا با بکارگیری برخی افراد بیکار به عنوان متصدی فضاهای سبز و سرویس های بهداشتی برای این مشکل اساسی چاره ای بیندیشند.
در مراجعه به سرویس های بهداشتی تمام فضاهای سبز شهر ایلام اعم از پارک کودک، چغا سبز و پارک ملت و دیگر مناطق شهر شاهد عدم رعایت بهداشت و نابسامانی و بی آبی و کثافت و زشتی هستیم که در شان هیچ شهروندی و زیبنده هیچ مکان شهری نیست!!!
بی گمان در کنار این دغدغه ها که شاید به ظاهر کوچک بیاید اما نشانه تمدن و فرهنگ یک شهر است نمی توان به راحتی گذشت و می طلبی که شهرداری برای سامان دادن به این وضعیت چاره ای بیندیشد.
از دیگر معضلات شهر ایلام نبود سطل های زباله مناسب در جای جای شهر است که منجر به انباشت زباله در گوشه و کنار خیابانها می شود و تجمع این زباله ها در کنار خیابان و شیرابه آنها علاوه بر چهره کریه و منظر زشت بر آلودگی و تساعد بوی نامناسب در فضای محله منجر می شود.
از دیگر مباحث قابل توجه شهر ایلام نبود فضای مناسب در پارک ها و بلوارها است که بدون هیچ زیبایی در این طرف و آن طرف خیابان و معابر اصلی همواره شاهد رشد گیاهان هرزه و زرد و زار بودن این فضای های سبز شهری هستیم که این امر نشان از بی توجهی به این مناطق از شهر که نقش مهمی در زیبایی شهر دارد،است.
یکی از دیگر معضلات شهر ایلام وجود کارگران فصلی در میادین و چهار راه های اصلی شهر است که علاوه بر بهم ریختگی فضای شهری موجب کاهش عزت نفس و شان این انسان های زحمت کش و پر تلاش که به دنبال لقمه نانی برای سیر کردن شکم زن و بچه خود هستند، است.
چه خوب بود که با اجرای طرح ساماندهی کارگران فصلی که چند سالی است همچنان روی دست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه ای و خود شهرداری بلاتکلیف مانده است، این افراد هم ساماندهی می شدند و در یک مکان خاص تجمیع و از نظر بیمه ای و منزلت شان آنها هم حفظ می شد تا اینکه کیسه به دست تا نیم روز در میدان شهر در انتظار کارفرما بمانند.
از دیگر معضلات شهر ایلام که بسیار قابل تعامل است وجود پارکینگ منازل مسکونی است که با تغییر کاربری جزیی به باشگاه و سالن های مختلف فروشگاهی و ... مبدل شده اند و بر حجم ترافیک داخل کوچه ها و خیابان های اصلی افزوده اند.
یکی دیگر از مسائل شهر ایلام حجم انبوه مصالح ساختمانی رها شده در کوچه و معابر است که بدون تاکید و نظارت شهرداری روزهای متمادی همچنان موجب اشغال پیاده روها و خیابان ها و کوچه ها شده و برای رهگذران ایجاد مزاحمت می کنند.
از دیگر ظرافت های سطح شهر وجود سینی های میوه و جعبه ها و کیسه های ریخته شده میوه بر روی زمین به ویژه در خیابان پشت میدان انقلاب است که بر شلوغی و بی نظمی شهر می افزاید در حالیکه مغازه ها خالی و حجم میوه های زیاد تمام پیاده رو تا وسط خیابان را اشغال کرده است.
وجود متکدیان بومی و غیر بومی یکی دیگر از معضلات قابل توجه شهر ایلام است که شهرداری با کمی درایت می تواند این معضل اساسی را حل کند و از این افراد به عنوان کارگر یا هر عنوان دیگر در خدمات دهی به شهروندان استفاده کند.
بدون شک وجود بسیاری مسائل و مشکلات ریز و درشت دیگر موجب شده که شهر ایلام که نگین شب و زگیل روز است به شهری نامناسب از نظر مبلمان شهری مبدل شود و زیبنده پایتخت مذهبی عتبات و عروس زاگرس نباشد.
بی گمان شهرداری می تواند با در نظر گرفتن پیشنهادات و استفاده نظرات صاحب نظران و افراد خوش سلیقه و خوش فکر گلی بر سر شهر بزند و کمی از دغدغه های شهری ایلام بکاهد.
پیشهادات:
- استخدام و بکارگیری کارگران فصلی در کارگاه های موزائیک و همچنین اجرای طرح موزاییک پیاده روهای سطح شهر به صورت مرتب
- نصب سطل های زباله زیبا در کنار پیاده روها و خیابان ها
- ایجاد آبخوری های مناسب و همچنین سرویس های بهداشتی دایمی و سیار در چند نقطه از شهر با استخدام افراد متکدی در همان محل برای نظافت و پاکیزگی آنها
- تعویض بلوک های کنار جداول با سنگ های گرانیت به جای هر سال رنگ آمیزی کردن آنها
- نصب گلدان های زیبا در کنار معابر و اهدا گل به مغازه داران برای زیباسازی فضای اطراف و معابر اصلی شهر
- تعویض وسایل شهربازی و مناسب سازی و استاندارد سازی آنها برای حفظ جان کودکان و همچنین ایجاد مناطق شاد و مفرح
- جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه مغازه هایی که به واسطه فرو ریختن دیوار منتهی به حیاط خیابان اصلی به دکان یا کارواش مبدل شده و چهره شهر را بسیار زشت کرده است.
- استفاده از مجسمه ها و یادبودهای زیبا و مناسب و همچنین توجه به فرهنگ سازی برای حفظ زیبایی شهر
- ساماندهی دست فروشان و کارگران فصلی و جمع آوری متکدیان
- مبارزه با انواع جانوران موزی به ویژه گرزه ها و موش های بزرگ فاضلاب که به دلیل بی توجهی در جداول شهر جولان می دهند
- ملزم کردن مراکز درمانی و بیمارستانی به حمل زباله های عفونی با استفاده از ماشین های زباله سوز مخصوص
- همکاری با بخش خصوصی برای ایجاد پارکینگ های طبقاتی و مناسب در سطح شهر
- برگزاری جشنواره های مختلف در راستای توسعه کارهای فرهنگی و ایجاد فضای با نشاط در مناطق مختلف
- توجه بیشتر به فضاهای سبز و بلوارها به ویژه در حاشیه شهر
- ایجاد مکان های زیبا گردشگری و مفرح در چغاسبز، پارک ملت و سایر فضاهی سبز با توجه به روشنایی، فضای سبز، ایجاد بازارچه های مناسب
...
معاون خدمات شهری شهرداری ایلام گفت: با انتصاب شهردار جدید در چند روز اخیر به صورت شبانه روزی همه مسایل و مشکلات شهر رصد و در حال بازدید از همه مناطق مختلف و جمع آوری مشکلات مربوط به آنها هستیم.
جلیل فیض الهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نبود دستگاه های باکسبر زباله و با توجه به وجود 500 باکس زباله در سطح شهر و تنها پنج باکسبر یکی از مشکلات است اما آنچه بیش از هر چیز دیگر مهم است رها کردن زباله در گوشه و کنار خیابان و اطراف باکس ها است که موجب تصاویر نامناسب می شود.
وی، ضعف فرهنگی را علت اصلی این اقدام برشمرد و گفت: بسیاری از شهروندان به زیبایی شهر توجه دارند و از ریختن و رها کردن زباله خودداری می کنند اما برخی دیگر نسبت به این مسایل بی توجه هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری ایلام ادامه داد: متاسفانه در مناطق حاشیه شهر و برخی نقاط داخل شهر به صورت شبانه و مخفیانه برخی ساخت و سازها انجام می شود که شهرداری در صورت مشاهده با آنها برخورد می کند.
فیض الهی در خصوص تغییر کاربری زیر زمین های منازل مسکونی از پارکینگ به فروشگاه و ... نیز گفت: معمولان صاحبان این واحدها پس از پایان کار با جریمه مواجه می شوند و جریمه آنرا به شهرداری می پردازند.
وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی و همکاری همه مردم فرهنگ صیانت از شهر در ایلام نهادینه شود و همه مردم خود را مسئول شهر و محله خود بدانند و نسبت به آن احساس مسئولیت کنند تا شهری پاکیزه و مطلوب همه داشته باشیم.
فیض الهی گفت: شهرداری به ویژه با حضور شهردار جدید از رویکرد پیشنهادات و انتقادات شهروندان استقبال می کند و امیدواریم همه در ایجاد و حفظ شهری زیبا به شهرداری خوب عمل کنیم.
شهر ایلام بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد.
گزارش: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
6119/7177

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۵۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک بازیافت در قم احداث می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: زمینی به مساحت ۴۴ هکتار به شهرداری قم واگذار شده است تا در راستای احداث شهرک بازیافت اقدام شود.

مهدی اصفهانیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: با همراهی مدیریت استان و اداره کل راه و شهرسازی، زمینی به مساحت ۴۴ هکتار واقع در جاده کوه سفید قم به شهرداری برای احداث شهرک بازیافت واگذار شده است.

وی افزود: این مسئله می‌تواند نقش مهمی در ساماندهی گاراژهای ضایعاتی در سطح مناطق هشتگانه داشته باشد. تقریباً ۱۳۳ گاراژ ضایعاتی در سال گذشته تعطیل شدند و امیدواریم با ایجاد شهرک بازیافت مجموعه‌های مرتبط با بازیافت در این شهرک مستقر بشوند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به دیوارکشی و آماده سازی این اراضی به عنوان گام نخست برای استقرار صنایع بازیافتی اضافه کرد: احداث مزرعه خورشیدی از دیگر اقدامات بهینه سازی استفاده فضای در مجتمع پردازش و دفن پسماند قم است.

اصفهانیان‌مقدم تاکید کرد: در این زمینه تفاهم اولیه حاصل شد تا از سطح زمین‌های مورد نیاز برای دفن پسماند شهری در سنوات گذشته برای احداث مزرعه‌های خورشیدی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته استقرار صنایع تکمیلی در سایت البرز مورد توجه بوده است، ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کنونی استقرار این صنایع و در راستانی این هدف تولید گرانول از خطوط پردازش دو سوله پیش بینی شده و فاز اول برای اجرای یکی از سوله‌ها برای فرایندهای تکمیلی و تبدیلی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان انجام شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه در سال گذشته خطوط انتقال پساب فاضلاب‌های تصفیه شده از تصفیه‌خانه جامع واقع در محدوده منطقه یک به سایت البرز به بهره برداری رسید گفت: همچنین در بحث انتقال گاز به سایت البرز نیازمند سرمایه گذاری بود که با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

اصفهانیان‌مقدم افزود: فرآیندهای مربوط به مدیریت پسماند در قم با توجه به کیفیت خدمات از نظر اقتصادی ارزان تمام شده است و قم با مدیریت فرآیندها، بازنگری آن‌ها و ارتقای کیفی خدمات یک مدل اقتصادی ارزان ارائه داده است.

کد خبر 751156

دیگر خبرها

  • واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به مدیران شهرداری
  • پاسخ رئیس شورای شهر به پرداخت ودیعه میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری
  • کشف دومین منزل انباشت زباله در بجنورد!
  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • شهرک بازیافت در قم احداث می‌شود
  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • دومین منزل انباشت زباله در بجنورد کشف شد
  • دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد