Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، براساس تبصره شش قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی موضوع این قانون در هر سال زراعی را پیش از شروع فصل کشت (تا پایان شهریورماه) و به گونه‌ای تعیین نماید که میزان افزایش آن هیچ‌گاه از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همان سال کمتر نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۳۹۷- ۱۳۹۶ پس از دو هفته هنوز اعلام نشده است و مسئولان تصمیم گیرنده بارها بر این نکته تاکید کردند که دیگر نیازی به افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیست.

البته یزدان سیف - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی – نیز در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که قانون درباره نرخ‌های خرید جدید محصولات کشاورزی اعمال می‌شود و این قیمت‌ها برای سال زراعی ۱۳۹۷ - ۱۳۹۶ نهایتا تا هفته آینده اعلام می‌شود.

گندم‌کاران دنبال افزایش قیمت نیستند

البته علی خان محمدی – مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی – در این زمینه به ایسنا گفت: کشاورزان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود نیستند، اما دولت براساس قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را قبل از شروع فصل کشت یعنی تا دو هفته قبل اعلام می‌کرد تا تولیدکنندگان تکلیف خودشان را بدانند و برای آینده تولید و بازار محصول‌شان برنامه ریزی کنند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اگر می‌خواهد مجددا مانند امسال شاهد کاهش تولید گندم نباشد بهتر است هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی این محصول را اعلام کند و حتی اگر نمی‌خواهد افزایش قیمتی را برای آن اعمال کند می‌تواند از دیگر راهکارها بهره بگیرد.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که دولت و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند برای افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در نظر بگیرد این است که ضمن اعلام هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی به کشاورزان بگویند که به عنوان مثال محصولی مانند گندم به صورت کیفی خریداری می‌شود و هر کشاورزی که میزان پروئتین، گلوتن و دیگر پارامترهای کیفی در گندم تولیدی‌اش بیشتر باشد، مشوق دریافت کند، آن وقت مشاهده می‌کنیم که چگونه کشاورزان بر سر کیفیت و کمیت مسابقه می‌دهند.

خان محمدی گفت: شاید یکی از دلایل کاهش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل از آن شرایط جوی و اقلیمی و کاهش بارندگی باشد، اما به نظر من یکی از عوامل اصلی کاهش تولید گندم نتیجه‌اش کاهش خرید تضمینی این محصول استراتژیک بود، تاخیر بیش از ۱۵۰ روزه در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که اگر امسال باز هم تکرار شود همین نتیجه را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، تاکنون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با وجود تاخیر حدود ۲۰ روزه هنوز از سوی دولت اعلام نشده است و کشاورزان منتظر شنیدن این نرخ‌های مصوب هستند تا برای ادامه تولیدشان برنامه ریزی کنند، اما مشخص نیست که امسال هم مانند پارسال تاریخ برای گندمکاران تکرار می‌شود و آنها باز هم شاهد تاخیر چند ماهه خواهند بود یا این که قیمت تضمینی محصولات کشاورزی زودتر از پارسال اعلام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید