Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@15:35:05 GMT

آیا دلار در کانال ۴ هزار تومان باقی خواهد ماند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۷۸۳۶

آیا دلار در کانال ۴ هزار تومان باقی خواهد ماند؟

در حدود ساعت 11 دیروز مورخه 17 مهر 1396 قیمت دلار مرز 4 هزار تومانی را در نوردید و به بالای 4 هزار تومان تغییر مکان داد. البته دلار بالای 4 هزار تومان در سال های قبل نیز رویت شده بود اما تحلیل ها در مورد این نرخ جدید بسیار متفاوت است. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا نرخ دلار در بالای 4 هزار تومان باقی خواهد ماند یا روند نزولی به خود خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت؟
به گزارش تابناک اقتصادی، در ساعت 11 دیروز مورخه 17 مهر 1396 بود که نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه به روند رو به رشدی که نرخ دلار در دو ماه اخیر داشت پیش بینی می شد که به مانند سال گذشته این نرخ به بالای 4 هزار تومان برسد اما، این بار چند ماهی زودتر این اتفاق رخ داد. در سال گذشته نوسان قیمت دلار از آبان ماه آغاز شد. در آن زمان قیمت دلار در کانال 3500 تومان قرار داشت و بعد از آبان ماه نرخ دلار شروع به رشد کرد و به قیمت های 3600، 3700 و 3800 تومان رسید و در نهایت در دهه اول دی ماه سال گذشته بود که رکورد 4 هزار تومان شکسته شد، قیمتی که حدوداً از اوایل دهه 1390 در بازار ارز دیده نشده بود.
در سال جاری نیز روند رو به رشد دلار تقریباً از اواخر مرداد ماه بود که آغاز شد. در آن زمان قیمت دلار در کانال 3700 تومان قرار داشت. در هفته های اخیر نرخ دلار به کانال 3800 و 3900 تومان وارد شد و نهایتاً دیروز به بالای 4 هزار تومان رسید. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا نرخ دلار در بالای 4 هزار تومان باقی خواهد ماند یا روند نزولی به خود خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت؟
برای پاسخ به این سئوال باید گفت که همان گونه که ملاحظه شد این روند افزایش نرخ ارز از حدود سه ماه قبل آغاز شده و به تدریج افزایش یافته است. بنابراین دلیل اصلی آن نمی تواند عواملی مقطعی چون افزایش تقاضا برای ارز زائران اربعین، نزدیک شدن به پایان سال میلادی (چند ماهی هنوز باقی مانده است) و یا کاهش عرضه ارز توسط پتروشیمی ها باشد. هر چند که این موارد نیز به نوبه خود می تواند در افزایش نرخ دلار موثر باشد اما همان گونه که گفته شد دلیل اصلی نیست.
از جمله دلایل اصلی این افزایش نرخ دلار می توان به موارد زیر اشاره نمود:
در طی این سال ها نرخ دلار در راستای تقویت پول ملی توسط دولت به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است. چند ماهی است که مسئولین به این فکر افتاده اند که نرخ ارز را حداقل به میزان تورم داخلی و خارجی تعدیل نمایند به همین منظور روند رو به رشد قیمت دلار آغاز شده است. از طرفی در کشور همه به دنبال آن هستند که به نوعی تولید داخلی را تقویت نمایند به همین منظور یکی از راهکارها جهت تقویت تولید داخلی، افزایش نرخ دلار در راستای کاهش میزان واردات و تشویق صادرات غیر نفتی است. هر چند که افزایش قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت قدرت خرید مردم را کاهش دهد اما در بلندمدت همه از منافع آن بهره مند خواهند شد.
دلیل دیگر افزایش میزان نرخ دلار در ماه های اخیر به رشد شاخص جهانی این ارز و حتی تقویت آن در مقابل یورو باز می گردد. هم اکنون دلار حتی از یورو هم گران تر شده است.
شایان ذکر است که بانک مرکزی نیز کاملاً حواسش به این تحولات بازار دلار می باشد و قطعاً اجازه نخواهد داد که روند افزایش نرخ دلار از حالت ملایم خود خارج شود و به نوعی به شوک ارزی تبدیل گردد. از انگیزه های بانک مرکزی برای این کار این است که این بانک نمی خواهد سود بقیه بازارها بیشتر از نرخ مصوب سود بانکی شود و همین موضوع عاملی برای انتقال سپرده ها به این بازار گردد.
به هر صورت نتیجه آن که با توجه به دلایل عنوان شده احتمالاً نرخ دلار در همان کانال 4 هزار تومان باقی خواهد ماند و در ماه های بعد نیز به روند افزایشی ملایم خود ادامه خواهد داد تا به قیمت واقعی برسد.
پسندیدم 0

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان

سیرنزولی قیمت‌ها درحالی در بازار ارز ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در کف بازار به کانال 62 هزار تومان بازگشته است؛ ضمن اینکه دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال 61 هزار تومان معامله می شود.

سیرنزولی قیمت ارز در بازار بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در مقابل اسرائیل آغاز  و با کاهش تنش ها در منطقه ادامه دار شد.فعالان بازار ارز می گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته های قبل است.

بازاری‌ها می گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین تر خرید کنند.

هم اکنون دلار در کف بازار تهران به کانال 62 هزار تومان بازگشته ولی در کانال‌های تلگرامی طبق روال قبل دلار یکی دو هزار تومان گرانتر قیمت گذاری می شود! دلار تهران الان 62 هزار و 900 تومان و هرات 62 هزار و 270 تومان قیمت خورده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریزش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و احتمال بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومانی در هفته‌ آینده بالاست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • بازاری‌ها فروشنده شدند؛ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان