Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@23:14:32 GMT

بیانیه سازمان حمایت در دفاع از شرکت‌های خاص است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۹۸۸۷

بیانیه سازمان حمایت در دفاع از شرکت‌های خاص است

انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در واکنش به بیانیه اخیر سازمان حمایت در رابطه با «معرفی ٧ شرکت غیر قانونی پیش فروش خودرو» بیانیه ای را صادر و ضمن انتقاد به این موضوع اعلام کرد اقدام سازمان حمایت در دفاع از شرکت‌های خاص است.

خبرگزاری تسنیم: انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در واکنش به بیانیه اخیر سازمان حمایت در رابطه با «معرفی ٧ شرکت غیر قانونی پیش فروش خودرو» که با ذکر نام این شرکت‌ها شکل گرفته است، با انتشار مطلبی نکات زیر را به اطلاع می‌رساند:

در ابتدا باید اشاره کنیم که سازمان حمایت در یکسال اخیر با اتخاذ مواضع منفعلانه در بازار‌های مختلف و همچنین به حاشیه راندن موضوعات پر اهمیت تر، این بار و درست در زمانی که موضوع ثبت سفارش خودرو‌های خارجی نزدیک به گشایش و رفع موانع بود با صدور اطلاعیه‌ای مغرضانه موجب تشویش بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این سازمان با صدور بیانیه‌ای قطعی در مورد ۷ شرکت فروش خودروی خارجی خود را در جایگاه قوه قضاییه قرار داده و به نقض صریح ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی که به تشویش اذهان عمومی بر خلاف حقیقت و با قصد اضرار به غیر اشاره می‌کند، مرتکب شده است.

این در حالی است که اگر کوچکترین حسن نیتی در صدور بیانیه‌ی آن سازمان بود ابتدا هشدار‌های لازم را به شرکت‌های مذکور می‌داد و در مرحله بعد شرکت‌های مورد تایید را معرفی می‌کرد. حال آن که به نظر می‌رسد این رویکرد در راستای از میدان خارج کردن رقبا و تقدیم دو دستی این بازار به برخی شرکت‌های به اصطلاح نمایندگی است که متاسفانه با بی تدبیری کامل و عدم تامل نسبت به تبعات ناگوار آن صورت پذیرفته است.

این در شرایطی است که نام بردن از شرکت‌هایی که به هیچ عنوان اتهامات ذکر شده در موردشان به اثبات نرسیده و برخی شان جزء شرکت‌های خوشنام فروش خودرو‌های وارداتی هستند. شایبه آن می‌رود که این رویکرد تنها با هدف سوق دادن مشتریان به سمت شرکت‌های به اصطلاح نماینده رسمی بوده و هدف دیگری را در بر ندارد. حال آنکه نماینده بودن این شرکت‌ها و صلاحیت شان که به تایید وزارت صنعت و سازمان حمایت رسیده محل بحث است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

درست همین چند ماه پیش بود که شاهد سکوت معنا دار این سازمان در قبال پیش فروش و اخذ وجوه غیر قانونی از مردم برای فروش یک خودروی خارجی در یک خودروسازی داخلی بودیم. اتفاقی که اگرچه با تخلف گسترده همراه بود، اما هیچ واکنش و هشداری را از سوی سازمان حمایت به عنوان بانی حمایت از حقوق مصرف کننده شاهد نبودیم و به نوعی از اتفاقاتی که در پیش فروش این محصول افتاد شانه خالی کرد. البته جای تعجب نیست چرا که این سازمان در یکسال اخیر تنها به فعالیت کاغذی و انتشار بیانیه‌های مغرضانه و در جهت تامین مواضع عده‌ای خاص بوده است و فعالیت دیگری در احقاق حقوق مردم و شرکت‌ها نداشته است.

در اینجا باید پرسید چطور در شرایطی که بیش از ۳ ماه از توقف ثبت سفارش برای شرکت‌های به اصطلاح نماینده رسمی و غیر نماینده می‌گذرد این سازمان به غیر قانونی بودن این تصمیم و شایع شدن حقوق مصرف کنندگان اعتراضی نکرده است و چه بسا با رویکردی بدتر اقدام به سوق دادن مشتریان به سمت شرکت‌های مورد تایید و مورد نظر خودش رفته است. این در حالی است که شرکت‌های مورد تایید این سازمان نیز با اسنادی جعلی توانسته اند از مسئولان دولتی جلب نظر کنند و گواه این مدعا نیز در پیوست همین گزارش منتشر خواهد شد. اسناد موجود تصدیق جعلی بودن برخی از شرکت‌های واردکننده خودروی به اصطلاح نماینده است که توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت تایید شده است و عدم کفایت وظایف ذاتی مدیران سازمان حمایت را ثابت می‌کند.

شرکت‌های مذکور در اطلاعیه سازمان حمایت که بیشترشان از جمله فعالان اصلی بازار فروش خودرو‌های خارجی هستند به واسطه این موضع گیری جانبدارانه و به تعبیر مسئولان سازمان حمایت اجازه فعالیت و پیش فروش ندارند، در حالی که عده‌ای کثیری از شرکت‌های واردکننده بدون مجوز و با همین شرایط در حال فروش خودرو هستند و سازمان حمایت تخلفات ایشان را نادیده گرفته است.

نباید فراموش کرد که طبق سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی ارگان‌های دولتی و سازمان‌های متبوعه ملزم به مبارزه با انحصار و ایجاد رقابت هستند، اتفاقی که در سازمان حمایت به عکس انجام می‌شود و جانبداری از شرکت‌های دوست و همسو به یک اصل تبدیل شده است. سازمان حمایت در موضوع انحصار خودرو و دامن زدن به شرایط رانت و انحصار که امروز بیش از هر زمان دیگری در بازار خودروی ایران رخنه کرده، سکوت پیشه کرده و هیچ برخوردی را در دستور کار خود قرار نداده است.

در پایان جهت اطلاع عموم مردم شریف ایران و همچنین مدیران سازمان حمایت اعلام می‌کنیم، ذکر نام هرگونه شخص حقیقی و حقوقی که جرم آن‌ها در مراجع قضایی به صورت قطعی اثبات نشده، تخلف هاست و انجمن صنفی واردکنندگان و شرکت‌های مذکور حق دادخواهی در این زمینه را برای خود محفوظ می‌دانند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی ضیغمی گفت: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، عرضه این خودروها و خودروهای برقی آغاز می شود.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده هفته آینده خودروهای وارداتی از جمله خودروهای برقی در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شود.

چند هزار خودروی وارداتی در گمرکات دپو شده؟ ۵۰ هزار یا ۱۳ هزار؟!

ضیغمی افزود: تا زمانی که سامانه عرضه خودروهای برقی آماده شود، خودروهای برقی در همان سامانه اصلی عرضه خواهد شد. بنابراین در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری، خودروهای برقی نیز عرضه می‌شود.

سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور کد خبر 848587 برچسب‌ها واردات خودرو خودروی برقی خبر مهم بازار خودرو خودرو

دیگر خبرها

  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • استادان برتر دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تجلیل شدند
  • آغاز فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا+ قیمت
  • زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات
  • روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد