Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی چهارمین کنگره بین الملل علوم انسانی اسلامی گفت: مقاله های نظریه پردازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند چون مراحل داوری را طی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید نقره‌کار رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با تشکراز برگزارکنندگان این کنگره گفت: در دنیای معاصر با شکاکیت و نسبی گرایی در فرهنگ غربی مواجهه هستیم که ناشی از دوری از وحی الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکاتب الهی تحریف شده اند و رویکرد علوم انسانی به مقوله فرهنگ اسلامی، ضرورت تاریخی و جهانی است که امیدواریم به صورت جدی ادامه پیدا کند.

وی افزود: علوم انسانی در حوزه فلسفه هنر و مباحث میان دانشی مانند معماری و شهرسازی به صورت جدی مطرح می شود و تفاوت در این رشته خود را بیشتر نشان می دهد. در حوزه زیبایی شناسی مباحث پیچیده تر می شوند. در زمینه تخیل موضوعات پنهان تر هستند و درک درست و کشف حقیقت و توهم مشکل تر می شود.

نقره کار بیان کرد: وقتی آثار هنری با شگردهای فناورانه و اغواکننده و در راستای حس و حواس انسان و غرایز حرکت می کنند، در نتیجه اغواگری در فلسفه و حکمت و هنر و زیبایی شناسی بیشتر است. برای اساتید گروه هنر و معماری و شهرسازی توجیهه دانشجویان در ارائه برنامه آموزشی مبنی بر فرهنگ اسلامی مشکل تر است زیرا به این مباحث در حوزه های علمیه کمتر توجه شده است.

کنگره علوم انسانی اسلامی مشوقی برای اساتید برای ارائه نظریه و مقاله است

این استاد دانشگاه افزود: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به صورت جدی در رشته هنر و معماری وارد شده اما کنگره علوم انسانی اسلامی مشوقی برای اساتید برای ارائه نظریه و مقاله است تا زمینه برای نقد رویکردهای غربی مهیا شود تا کتاب های درسی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی ما تولید شود. در سالهای اخیر اساتید ارزشمند و فهیم در گروه معماری و شهرسازی به نظریه پردازی پرداخته اند.

نقره کار درباره مقاله های رسیده به کمیسیون هنر و معماری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: به این کمیسیون ۱۲ مقاله در نظریه پردازی و نوآوری رسیده که بعد از کنگره منتشر می شوند. ۲۰ مقاله علمی پژوهشی هم برای کنگره ارسال شده که در مجموع ۳۲ مقاله به این کمیسیون رسیده و در حدود ۹ مقاله در روز برگزاری کنگره ارائه می شوند.

رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به کیفیت مقاله های رسیده به کمیسیون هنر و معماری گفت: مقاله های نظریه پردازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند چون مراحل داوری را طی کردند. مقاله های علمی و پژوهشی هم از کیفیت خوب و متوسط و ضعیف برخوردار بودند.

وی با اشاره به مراکزی که در حوزه هنر و معماری اسلامی فعال هستند، گفت: مرکز تحقیقات و قطب علمی معماری اسلامی در دانشگاه علم و صنعت در حوزه هنر و معماری اسلامی فعال هستند و کتاب و نشریه در این زمینه را منتشر می کند. دانشگاه تربیت مدرس در این مسائل به صورت جدی کار می کند و دانشگاه هنر و معماری تبریز و دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد به طور عمیق در موضوع هنر و معماری اسلامی کار می کند. پژوهشگاه هایی هم در حوزه علمیه قم کار در این زمینه را آغاز کرده اند.

نقره کار اضافه کرد: باید از بهترین مقالات و عصاره دستاورد اساتید دانشگاه ها حداکثر بهره برداری را انجام داد تا وارد محتوای درسی شود و از مطالب آنها فرهنگ سازی کرد و کنگره باید به کمک صدا و سیما این کار را انجام دهد.

اکنون دوره اضمحلال کامل لیبرالیسم سرمایه داری غربی است

وی با اشاره به اسلامی کردن رشته هنر و معماری اسلامی گفت: ضرورت و مسئولیت و رسالت تاریخی و جهانی برای اینکه فرهنگ اسلامی را وارد مباحث علمی و دانشگاهی و حوزوی کنیم در این برهه تاریخی مطرح است. قرن آینده قرن بیداری اسلامی است و اکنون دوره اضمحلال کامل لیبرالیسم سرمایه داری غربی است.

وی افزود: مفاهیم اومانیسم و شک گرایانه در هبوط و سقوط فرهنگ تاریخی است و همه انسان های آزاداندیش که فطرت بیدار و زنده ای دارند از ما می خواهند که فرهنگ اسلامی را برای آنها تبیین کنیم. اساتید دانشگاه باید فرهنگ اسلامی را در جهان تبیین کنند و جهان را از جاهلیت مدرن نجات دهند.

نقره کار در پایان سخنانش گفت: من رویکردهای غربی را با رویکردهای اسلامی مقایسه کرده ام و متوجه شدم رویکرد غربی بسیار سطحی است و از ابعاد کیفی و متعالی انسان در حوزه زیبایی شناسی، فلسفه هنر، معماری و شهرسازی انسان غافل است و اکنون زمانی است که باید به این مسائل پرداخته شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی

دکتر رامیار فرزان امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: کنگره کشوری سوختگی برای نخستین بار در استان گیلان برگزار می شود.

وی بیهوشی و مراقبت های ویژه در سوختگی، مدیریت بیماران سوختگی در اورژانس های پیش بیمارستانی، پرستاری در سوختگی، بازتوانی در سوختگی، هوش مصنوعی در سوختگی، جراحی های ترمیمی و زیبایی در سوختگی، مهندسی بافت و درمان های نوین در سوختگی و پزشکی بازساختی، دستاوردهای دانش بنیان در سوختگی و سلامت روان در سوختگی را از جمله محورهای این دوره کنگره دانست و افزود: کنگره دوازدهم در روزهای دوم و سوم خردادماه ۱۴۰۳ در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کنگره مذکور با همکاری انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی استان برگزار می شود، عنوان کرد: علاقمندان جهت شرکت در این کنگره می توانند از طریق سایت http://www.burn۲۰۲۴.gums.ac.irثبت نام کنند.

فرزان از ارسال بالغ بر ۳۶۱ مقاله پزشکی، پرستاری و اتاق عمل در رشته های تخصصی به دبیرخانه کنگره واقع در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۱۷۸ مقاله مورد تایید داوران قرار گرفته و ۴۸ مقاله به صورت شفاهی و ۱۳۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

رئیس دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های تخصصی تجهیزات پزشکی حوزه سوختگی در حاشیه این کنگره اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت در این کارگاه ها برای تمام رده های پزشکی، پرستاری و اتاق عمل امتیاز آموزشی دارد.

۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری است

دکتر محمد طلوعی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی نیز، سوختگی را یک بیماری شایع دانست که افراد مختلف را درگیر می کند و گفت: توده مردم درگیر این موضوع هستند و لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم.

وی ۹۵ درصد سوختگی ها را قابل پیشگیری دانست و تاکید کرد: آگاهی دادن به مردم می تواند هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کند.

دبیر علمی کنگره سوختگی گیلان، مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی را از جمله عوامل ایجاد سوختگی دانست و ادامه داد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن ها و... می توان از سوختگی پیشگیری کرد.

وی از بستری ۵۰۰ مورد سوختگی در استان گیلان طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مراجعات سرپایی مرتبط با سوختگی چهار برابر بستری‌هاست و کلیه بیماران تحت درمان قرار گرفتند.

طلوعی با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، گفت: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

وی جمعیت ۲۰ تا ۴۰ سال را بیشتر در معرض خطر سوختگی دانست و تاکید کرد: سوختگی با آتش شایع ترین نوع سوختگی بوده، اما سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر است؛ سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی در رده های بعدی قرار می گیرند و عموما مردان بیشتر از زنان درگیر سوختگی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله