Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: تاکنون هشت هزار و 100 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در بیش از هزار و 500 یادمان در سراسر کشور خاکسپاری شده اند.

به گزارش ایرنا سردار بهمن کارگر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: کار تفحص پیکر شهیدان گمنام و تشییع و تدفین آنان در کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اعزام 6 میلیون نفر در سال گذشته در قالب راهیان نور برای بازدید از مناطق عملیاتی سابق در جنوب، غرب و شمال غرب کشور گفت: 80 درصد اعزامی ها را جوانان 15 تا 30 ساله تشکیل می دهند.
وی افزود: سفرهای راهیان نور دانش آموزی روز شنبه 22 مهرماه، با حضور وزیر آموزش و پرورش از استان البرز به شکل رسمی آغاز می شود.
سردار کارگر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر را جزو مقاصد سفرهای راهیان نور به لحاظ وجود مناطق عملیاتی زمینی و دریایی اعلام کرد و گفت: همچنین در این مناطق 57 یادمان دفاع مقدس وجود دارد که مورد بازدید مسافران قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون امکان پذیرایی از شبانه 120 هزار نفر در مناطق راهیان نور کشور فراهم شده و امسال این امکانات در اختیار مسافران با خودروهای شخصی نیز قرار داده خواهد شد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: مطابق توصیه رهبر معظم انقلاب امنیت راهها و جلوگیری از وقوع حوادث جاده ای برای ما در اولویت قرار دارد و در این خصوص اقدامات و هماهنگی هایی با پلیس و وزارت راه برای برگزاری ایمن این سفرها انجام شده است.
سردار کارگر در خصوص فعالیت های صورت گرفته در حوزه نشر و فیلم نیز گفت: پس از پایان جنگ تا سال 93، 15 هزار جلد کتاب در رابطه با دفاع مقدس در کشور منتشر شده که از نظر کمی عدد قابل قبولی نیست.
وی اضافه کرد: با اختصاص سهمیه انتشار کتب در این خصوص به ادارات استانی بنیاد، تنها در سالهای 94 و 95 بیش از هزار و 700 عنوان کتاب توسط این بنیاد با همکاری دیگر دستگاهها در سطح کشور انتشار یافته و امیدواریم سال 96 نیز یک هزار جلد کتاب به این تعداد اضافه شود.

** 90 درصد از اسناد جنگ از طبقه بندی خارج شده است
سردار کارگر گفت: 90 درصد اسناد دفاع مقدس از رده بندی محرمانه خارج شده و در اختیار سازندگان آثار این حوزه قرار گرفته و یکی از عمده ترین مشکلات فیلم سازان در این خصوص رفع شده است.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص دسترسی عموم مردم به اسناد و تصاویر و فیلم های دفاع مقدس گفت: هم اکنون پایگاه اینترنتی ساجد به عنوان بانک عکس های دفاع مقدس به این موضوع اختصاص یافته و در آینده برنامه هایی در این زمینه اجرا می شود.
وی اضافه کرد: 2 فیلم فاخر در باره شهیدان امیرعلی صیاد شیرازی و سردار حسن باقری در دست ساخت است و با همکاری بنیاد حفظ آثار مشکلاتی که در ساخت آثار سینمایی درباره شهیدان بروجردی و باکری وجود داشت مرتفع شده است و کار ساخت این پروژه ها نیز ادامه یافته است .
سردار کارگر گفت: شهرداری مشهد تاکنون بیشترین کمک را برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی داشته است و شهردار و اعضای جدید شورا نیز نسبت به تسریع و تکمیل این مجموعه به شکل فاخر تاکید دارند.
وی اضافه کرد: امسال 10 موزه دفاع مقدس در استان های کشور به بهره برداری می رسد و بر اساس برآوردها امید است باغ موزه دفاع مقدس مشهد نیز تا خردادماه 1399 تکمیل و آماده بهره برداری شود. البته بخش های مختلف این پروژه پس از تکمیل مستقلا نیز به بهره برداری می رسند.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خواستار مشارکت همه دستگاهها و بخشها از جمله آستان قدس رضوی در ساخت این مجموعه فرهنگی شد و تاکید کرد: با توجه به حجم بالای زائران داخلی و خارجی مشهد مقدس، باید برنامه تشرف زائران به این شهر به گونه ای تدوین شود که دیدار از موزه دفاع مقدس هم بخشی از آن باشد.
باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی با بیش از 10 هکتار مساحت در بوستان کوهسنگی مشهد واقع است. این مجموعه با 15 درصد پیشرفت در ساخت، نیازمند دست کم 600 میلیارد ریال بودجه برای تکمیل است.
خراسان رضوی17 هزار و 87 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است که از این تعداد 309 نفر مفقودالاثر هستند. از سال 1380 تاکنون پیکر مطهر 188 شهید گمنام دفاع مقدس در 60 نقطه استان خراسان رضوی خاکسپاری شده است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۷۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرهنگ محمدحسین فولادی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام امروز با بیان اینکه پیکر پاک شهید محمدشفیع فیضی‌زاده از شهدای جاویدالاثر استان ایلام پس از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد، گفت: پیکر پاک شهید والامقام در آن سوی مرز مهران و در مناطق عملیاتی زرباطیه عراق تفحص شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام افزود: این شهید در عملیات والفجر ۳، سال ۱۳۶۲ به شهادت رسیده است.

فولادی با اشاره به اینکه پیکر این شهید بزرگوار در پی تفحص‌های انجام گرفته در منطقه کشف شد و برای تعیین هویت به معراج شهدای تهران انتقال یافت، تصریح کرد: "دی. ان. ای" و آزمایش‌های ژنتیکی و هویتی بستگان نزدیک همه شهدای گمنام استان ایلام استخراج و ذخیره سازی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مراسم تشییع پیکر این شهید گرانقدر متعاقبا از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود، گفت: این شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، سال ۱۳۲۷ در روستای "چشمه پهن" بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد.

فولادی با تاکید بر اینکه پیش از این ایلام دارای ۶۹ شهید جاویدالاثر بود، افزود: شهیدان مرادحاصلی، زرگوش، محمدیان، چناری و غیوری زاده نیز از شهدای گمنامی بودند که پیکر پاک آنان تفحص و شناسایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود