Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@14:03:20 GMT

ترامپ در سخنرانی فردا درباره ایران چه خواهد گفت؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۸۶۶۳

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در یک سخنرانی که روز پنجشنبه انجام خواهد داد، مهم‌ترین محورهای راهبرد دولت خودش درباره ایران را اعلام کند.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته گزارش داده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه 12 اکتبر محورهای راهبرد خود در قبال ایران را اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ و علاقه‌مندی‌ او به اتحاذ تصمیمات لحظه‌ای و اعلام‌نشده، درباره تاریخ این سخنرانی و محتوای آن هنوز اطمینان قطعی وجود ندارد، اما رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته مهم‌ترین محورهای سیاست‌هایی را که وی در قبال ایران و توافق هسته‌ای اعلام خواهد کرد گزارش کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از انجام بررسی‌های لازم جهت تعیین راهبرد کلی و جدید آمریکا در قبال ایران، یک طرح پیشنهادی را آماده کرده که خواستار حفظ توافق هسته‌ای برجام، و در عین حال همکاری با کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن برای افزایش فشارها علیه تهران است.

اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در این طرح به‌اتفاق آرا پیشنهاد کرده‌اند که «دونالد ترامپ» در گزارش بعدی خود به کنگره، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، اما از وادار کردن کنگره به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران که باعث لغو برجام می‌شود، خودداری کند.

دولت آمریکا به‌موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یک‌بار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند. نشانه‌های مختلف حاکی است که ترامپ در گزارش جدید خود که بایستی تا 15 اکتبر تقدیم کنگره کند، قصد دارد از صدور تأییدیه پایبندی ایران به برجام خودداری کند.

اقدام دولت آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به‌خودی خود این کشور را از توافق هسته‌ای خارج نمی‌کند. طبق قوانین داخلی آمریکا، در این حالت، کنگره آمریکا از مهلتی 60روزه برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است. در صورتی که کنگره به بازگشت تحریم‌ها رأی دهد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

ترامپ، علاوه بر تصمیم‌گیری درباره پایبندی ایران به برجام، اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین راهبرد کلی واشنگتن در قبال ایران کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به‌موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

راهبردی که تیم امنیت ملی کاخ سفید، به‌رهبری «مک‌مستر» تدوین کرده، نتایج بررسی‌هایی است که در ماه‌های گذشته به‌دستور ترامپ برای تعیین راهبرد ذکرشده در بالا انجام شده‌اند.

در راهبرد پیشنهادی تیم مک‌مستر فرض بر این گذاشته شده که توافق هسته‌ای ایران فعلاً بدون تغییر خواهد ماند. در این طرح پیشنهاد شده واشنگتن با کنگره و متحدان اروپایی خود برای اعمال فشارهای جدید بر ایران همکاری کند.

هدف از این طرح این است که به ترامپ اجازه دهد موضع انتقادی خود نسبت به توافق هسته‌ای را حفظ کرده و بدون راه انداختن تنش‌های بین‌المللی، فشارها بر ایران در حوزه‌های خارج از برجام را تشدید کند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این راهبرد هنوز نهایی نشده و ممکن است تغییر پیدا کند.

ترامپ بایستی حداکثر تا 23 مهرماه تصمیم خود درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را به کنگره آمریکا گزارش کند. بعد از اقدام وی در عدم تأیید پایبندی ایران، مقام‌های آمریکایی نمایندگان کنگره را برای عدم بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار خواهند داد.

به‌عوض، مقام‌های دولت ترامپ قصد دارند به نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره اطمینان خاطر بدهند که عملیاتی برای اعمال فشار علیه ایران دارند.

این عملیات فشار، هسته راهبرد جدیدی را تشکیل می‌دهد که مک‌مستر بعد از بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران تدوین کرده است. تدوین این راهبرد، در سکوت خبری صورت گرفته چرا که بیشتر منابع خبری تمرکزشان را برای تصمیم ترامپ درباره برجام متمرکز کرده‌اند.

سیاست جدید آمریکا قرار است گروه‌های تحت حمایت ایران مانند حزب‌الله لبنان و شبکه مالی حامیان آنها را هم هدف قرار دهد. گفته شده، این راهبرد، تمرکز ویژه‌ای روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد و خواستار آن است که دولت ترامپ آن را به‌عنوان «سازمان تروریستی» اعلام کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟