Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - در نشست روز چهارشنبه ستاد اربعین حسینی به ریاست استاندار خوزستان آخرین هماهنگی و تمهیدات دستگاههای اجرایی خوزستان برای خدمات رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی که از 2 پایانه مرزی چذابه و شلمچه راهی کربلای معلا می شوند انجام شد.

به گزارش ایرنا در این نشست که مدیران و نمایندگان تام الاختیار دستگاهها و سازمان های اجرایی استان حضور داشتند آخرین اقدام های انجام شده در 2 مرز چذابه و شلمچه توسط روسای کمیته های امنیتی انتظامی ، زیرساخت ، تغذیه ، اسکان و مشارکت های مردمی ستاد اربعین حسینی خوزستان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این جلسه مسائلی همچون فاصله گرفتن موکبها از حاشیه جاده ها به منظور پیشگیری از حوادث رانندگی ، ممنوعیت پارک خودروها در مسیرهای منتهی به 2 مرز چذابه و شلمچه و نصب علایم هشدار دهنده در جاده های مسیر تردد زائران مورد تاکید قرار گرفت.
استاندار خوزستان در این نشست با تقدیر از مجموعه دستگاههای اجرایی استان که فداکارانه به مساله اربعین ورود کردند و بخشی از کارها رابرعهده گرفتند گفت:تقریبا همه زیرساخت ها و امکانات رفاهی و پشتیبانی از زائران در 2 مرز چذابه و شلمچه انجام شده است.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه هر سال در بحث تردد زائران اربعین حسینی از پایانه های استان با مشکلات کمتری رو به رو هستیم افزود: در اربعین 96 به لطف الهی همه توان خود را برای میزبانی شایسته از زائران اربعین به کار گرفته ایم ولی با این حال برخی پروژه ها نظیر آبرسانی بستان به چذابه مراحل نهایی را می گذرانند.
وی گفت:در شلمچه با توجه به اینکه از قبل زیرساخت ها تا حدود زیادی فراهم شده بود با مشکلات کمتری مواجه بودیم ولی در چذابه زیرساخت های کمتری فراهم شده بود و در چند سال اخیر تلاش شد این زیرساخت ها فراهم شود.
شریعتی افزود: از سال آینده به گونه ای برنامه ریزی می شود که در زمان تردد زائران اربعین حسینی که حدود 20روز طول می کشد صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از 2 پایانه تجاری شلمچه و چذابه در مسیرهای جداگانه انجام شود تا خللی در فرایند صادرات پیش نیاید.
وی گفت: هم اکنون به مرحله ای از آماده سازی زیرساخت های 2 مرز چذابه و شلمچه رسیده ایم که می توانیم
بیشتر از اربعین 95 پذیرای زائران امام حسین(ع) باشیم.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رئیس کمیته تغذیه، اسکان و مشارکت های مردمی ستاد اربعین نیز از شروع برپایی مواکب مردمی در مسیرهای تردد پایانه ها از فردا (پنجشنبه) بیستم مهرماه خبر داد و گفت:تدابیر و تمهیدات لازم برای خدمت رسانی به زائران در کربلا و نجف با اعزام 150نیروی داوطلب مردمی اتخاذ شده است.
فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان و رئیس کمیته زیرساخت ستاد اربعین حسینی نیز گفت:این کمیته در 2 بخش عمرانی و خدماتی ، هماهنگی های لازم را به عمل آورده و در بخش راه و تامین آب مورد نیاز زائران نیز آماده خدمت رسانی هستیم.
وی با بیان اینکه برخی دستگاههای اجرایی عضو کمیته زیرساخت ، در حال تجهیز برخی امکانات نظیر سرویس های بهداشتی و حمام ، در مرزهای چذابه و شلمچه هستند گفت: از اول ماه صفر همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پذیرایی از زائران در مدار عملیات قرار می گیرد ضمن آنکه مردم پای ثابت خدمت رسانی به زائران عزیز هستند.

*2 پروژه کلیدی تعریض و بهسازی مسیر سوسنگرد به چذابه و احداث شبکه آبرسانی
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: بخش عمده عملیات تعریض ، بهسازی و چهار بانده کردن سوسنگرد به چذابه انجام شده و طرح آبرسانی به چذابه مراحل پایانی را می گذراند.
هاشمی زاده افزود: طرح آبرسانی از بستان تا چذابه طول 27کیلومتر می بایست در مدت 14ماه انجام می شد ولی به لطف الهی و آستین زدن قرارگاه خاتم الانبیا ، این طرح در مدت 2.5 ماه اجرایی شد.
وی گفت: اجرای طرح آبرسانی به چذابه به این معنی است که مشکل ترافیک در این مسیر بسیار کمتر خواهد شد و از بکارگیری دهها دستگاه تانکر آبرسان که با هزینه سنگین از بستان و شهرهای دوردست مثل شهرستان شوش تامین می شد جلوگیری خواهد شد.
هاشمی زاده افزود:18کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چذابه چهاربانده شده و نقاط حادثه خیز حذف و عملیات تعریض و بهسازی این مسیر تا 10روز آینده به سرانجام خواهد رسید.
وی گفت: کمربندی سوسنگرد و بستان نیز تا قبل از حرکت کاروان های زائران اربعین حسینی زیر بار ترافیک قرار می گیرد.
تکمیل طرح روشنایی توقفگاه خودرو ، روشنایی مسیر پیاده زائران ، دیوارکشی توقفگاه 100هکتاری چذابه ، ساماندهی مساله فاضلاب مواکب از جمله طرح هایی عنوان شد که در چند روز آینده آماده می شود.

*تمرین آزمایشی خدمت رسانی به زائران در شلمچه 27مهرماه
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در گزارشی به تعاملات مرزی 2 کشور در مرز شلمچه به منظور روان سازی تشرف زائران اربعین حسینی به کربلا گفت: در چند ماه اخیر پنج ملاقات مرزی بین مسئولان محلی ایران و عراق و سرکنسول ایران در بصره برگزار شده و این جلسات هماهنگی ، خروجی خوبی داشته است.
ولی الله حیاتی افزود: به منظور ارزیابی آمادگی دستگاههای خدمات رسان ، تمرین آزمایشی خدمات رسانی به زائران اربعین 27مهرماه 96 در شلمچه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه 400موکب مردمی در شلمچه برپا می شود گفت: وظایف شهرداری های معین شامل شهرداری 7 تهران ، شیراز ، ماهشهر ، آبادان و خرمشهر در شلمچه مشخص شده و گسترده کار آنان نیز بازتعریف شده است.
حیاتی افزود: خدمت رسانی به زائران در آنسوی مرز نیز توسط منطقه آزاد اروند صورت می گیرد ضمن آنکه در خصوص مساله توقفگاه خودرو ، سرویس های بهداشتی و اسکان موقت زائران در شلمچه مشکل خاصی وجود ندارد.

* تعداد مواکب دستگاههای دولتی در 2 مرز چذابه و شلمچه کم شود
امام جمعه موقت اهواز در این نشست ضمن تقدیر از استاندار خوزستان در آماده سازی دو مرز چذابه و شلمچه برای پذیرایی و خدمت رسانی به زائران ، خواستار کم کردن تعداد مواکب دستگاههای اجرایی در چذابه و شلمچه شد و گفت: مواکب را باید خود مردم مدیریت کنند و دستگاههای اجرایی فقط زیرساخت ها را فراهم کنند.
آیت الله سیدابوالحسن حسن زاده در ادامه بر توقف کار و پذیرایی مواکب در موقع اذان گفت: شایسته است در موقع اذان ، نماز به جماعت اقامه شود و هرکس مشغول هرکاری است نماز را در اولویت قرار دهد.
وی همچنین بر تعمیق کارهای فرهنگی و برنامه سازی ویژه اربعین و اطلاع رسانی به هنگام به زائران توسط صدا و سیما و رسانه ها در پایانه های شلمچه و چذابه تاکید کرد.
بنا به این گزارش در 11 ماه اخیر 24 نشست ستاد اربعین حسینی استان با هدف آمادسازی زیرساخت ها و هماهنگی بین بخشی برای خدمت رسانی مطلوب تر به زائران اربعین حسینی برگزار شده است.
پایانه چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز، و پایانه مرزی شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر 2 کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.
در اربعین پارسال حدود 430هزار زائر از مرز چذابه و 650هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلا و نجف اشرف شدند.
علاوه بر پایانه مهران در استان ایلام ، امسال برای نخستین بار مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز برای تردد زائران اربعین حسینی فعال خواهد بود و به گفته وزیر کشور در صورت آمادگی طرف عراقی، احتمال بازگشایی مرز دهلران نیز برای تردد زائران وجود دارد.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری این نشست در محل پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.

«محمدکاظم آل صادق » افزود: با توجه به مسئولیت جدید سرلشگر «ریاض الخیگانی» معاون وزیر کشور عراق به عنوان مسئول ستاد اربعین این کشور امروز از همه مرزهای تردد زائران اربعین بازدیدی انجام گرفت که در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری انجام شد.

وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات بررسی شد تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تردد زائران با خودروهای شخصی به عراق گفت: در سفری که فردا مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت، قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته و امروز در رابطه با نیازمندی‌هایی که در این طرف باید انجام گیرد مانند سایبان ها و پارکینگ‌ها صحبت شد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر از سال گذشته است معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیز با بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه تر و بهتر از اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار است با تلاش جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.

«ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگ برای ذکر اهل بیت (ع) است و ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.

وی، سفر امروز را در راستای هماهنگی های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرزها و زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
  مرز خسروی باقدمت ۱۲۳ سال باسابقه ترین مرز ایران و عراق است فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری اربعین با بیان اینکه خسروی با قدمت ۱۲۳ سال با سابقه ترین و اصلی ترین مرز ایران با عراق است ، گفت: زمانی که مرز خسروی محل تردد زوار بود هیچ مرز دیگری وجود نداشت و قدمت این مرز در تاریخ برای همگان روشن است.

« محمد نجفی » افزود: مرز خسروی با توجه به امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب یکی از مرزهایی برتر کشور در اربعین سال گذشته بود وهمه‌ی زائرانی که از این مسیر به عتبات عالیات تردد کردند از زیرساخت های این مرز رضایت داشتند.

وی مهم ترین مشکل سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرز منذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرزها هنگام بازگشت زوار بیان کرد و تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا را خواستار شد.

مسئول کمیته اربعین کشور عراق نیز از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.

معاون استاندار دیاله و فرماندار خانقین و رئیس پلیس استان دیاله نیز در این نشست از تلاش و اتخاذ تدابیر لازم و به کارگری همه‌ی امکانات و ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران اربعین و میزبانی زوار خبردادند.

در این نشست قرار شد تا یک کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

انتهای پیام/  
 

دیگر خبرها

  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • تدابیر لازم نسبت به بارندگی‌های پایان هفته در شیراز
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی