Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در مطلبی به تحلیل واکنش ایران به خروج آمریکا از توافق هسته ای پرداخت و نوشت: خروج از این توافق نتایج مثبتی برای آمریکا نخواهد داشت در عین حالی که ایران نیز گزینه هایی برای عملی ساختن در منطقه خواهد داشت.

به نوشته امروز (شنبه) روزنامه رای الیوم، تهدیدهای دونالد ترامپ برای عدم تایید توافق هسته ای غرب با ایران باعث نگرانی و ناامیدی بسیاری از صاحبان اندیشه، سیاسیون و اصحاب رسانه شده، چرا که به اعتقاد آنها خروج ترامپ از توافق هسته ای یک تصمیم آنی و نسنجیده بوده و دارای تبعات خطرناکی است که باعث برهم خوردن امنیت و ثبات جهانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه افزود: نگرانی از تصمیم ترامپ حتی در مراکز تصمیم گیرنده در واشنگتن وجود دارد و رفتارهای رییس جمهوری آمریکا با تصورات استراتژیک آنها متفاوت است، بطوری که 'آد رویس' رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان آمریکا اعلام کرده، برغم اینکه توافق هسته ای همه خواسته های ما را تامین نمی کند، اما ضروری است که ما به اجرایی شدن آن پایند باشیم و از آن خارج نشویم.
رای الیوم ادامه می دهد، اغلب تحلیلگران معتقدند که ایران اولین طرفی است که از سیاست های ترامپ سود می برد، چرا که این کشور از میزان عواقب اقدام وی برای خروج از توافق هسته ای و قرار دادن نام سپاه پاسدران در لیست گروههای تروریستی و تاثیرات آن بر منطقه آگاه است؛ تهران در مقابل تهدیدهای ترامپ برای دست کشیدن از توافق هسته ای اعلام کرده که این توافق یک توافق بین المللی است که تحت نظارت سازمان ملل متحد صورت گرفته و تنها توافق با آمریکا نیست که واشنگتن اقدام به لغو آن بکند یا از آن عقب نشینی کند؛ این توافق توافقی میان ایران و پنج کشور دیگر است.
ورود دونالد ترامپ به مسیر توافق هسته ای و تلاش برای تغییر آن به یک فرض محض تبدیل شده، چرا که او قادر به بازگرداندن اوضاع به زمان ماقبل توافق هسته ای نیست، چرا که ایران اکنون جز دارندگان فناوری هسته ای است و از توافق های اقتصادی بهره مند شده و توافق هسته ای مورد قبول بین المللی و تمجید آنها به دلیل شکیبایی این کشور برای خارج کردن پرونده هسته ای خود از سوظن ها و اتهام های وارده ، قرار گرفته است.
رای الیوم در ادامه نوشت که نتایج خروج ترامپ از توافق هسته ای غرب با ایران می تواند چند نتیجه داشته باشد:
نخست: ایران در برابر افکار عمومی صاحب حق شناخته می شود، چرا که اتهام های زده شده به پرونده هسته ای تهران اتهام های باطل، سیاسی و تحمیلی می باشد و دلیل آن این است که آمریکا همیشه از پیمان هایی که می بندد خارج می شود و ایران بارها مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود و عدم انحراف از این مسیر برای دستیابی به سلاح هسته ای را اعلام کرده است.
دوم: خروج ترامپ از توافق هسته ای همه چیز را به گذشته و خانه اول یعنی پیش از کاهش غنی سازی هسته ای بازمی گرداند و ایران به تولید آب سنگین در نیروگاه اراک و فردو و فعال سازی سانتری فیوژهای پیشترفته ادامه می دهد، درحالی که هیچ بازرسی بین المللی نیز وجود نخواهد داشت.
سوم: ایران این امکان را می یابد که واشنگتن را در محاکم بین المللی به اتهام نقض توافق هسته ای محاکمه کند و از راه های آرام و مسالمت آمیز برای جهان در برخورد با اقدام ترامپ استفاده کند.
چهارم: ایران می تواند از طریق تحرکات دیپلماتیک آمریکا را منزوی کند و از اختلاف های پیش آمده میان آمریکا و اروپا استفاده و روابط خود را با این قاره و همچنین کشورهای جهان سوم مستحکم کند تا بتواند قدرت مستقل خود را بهتر از امروز گرداند.
طبق گزارش این روزنامه، ایران در فضای سیاسی و امنیتی جدید به یک قدرت ایدئولوژیک موثر و فعال در منطقه تبدیل خواهد شد و فراغ ژئو پلیتیک آمریکا و کاهش حضور و امتداد نظامی و سیاسی آن در منطقه را پر می کند، چرا که ایران قلب های مردم منطقه را تسخیر کرده و نه چشمان آنها را.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۱۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعا‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم.


دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه