Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:23:25 GMT

کاخ سفید و ادعای همسان بودن ایران و کره شمالی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۲۹۵۹۴

کاخ سفید و ادعای همسان بودن ایران و کره شمالی

تهران- ایرنا- همسان سازی ایران و کره شمالی سیاستی است که در ماه گذشته به شدت از سوی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پیگیری شده تا شاید آخرین تیر ترکش وی به برجام اصابت کند. آمریکا با این اقدام قصد همسو نشان دادن سیاست های تهران و پیونگ یانگ و در نتیجه از هم گسیختگی اجماع جهانی حامیان ایران را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سیاست جمهوریخواهان در هم سنگ قرار دادن ایران و کره شمالی سابقه ای دیرینه دارد و تنها به دوره ریاست جمهوری 9 ماهه دونالد ترامپ منحصر نمی شود. برای نخستین بار سال 2002، ایران در کنار دو کشور کره شمالی و عراق در سخنرانی سالانه «جرج دبلیو بوش» رییس جمهوری پیشین این کشور به عنوان سه ضلع محور شرارت جهانی مطرح شدند.
یک سال بعد (2003) آمریکا با حمله نظامی به عراق در باتلاقی فرو رفت که با هزینه های بسیار و ناکامی در اهداف مواجه شد و تا به امروز که نزدیک به 14 سال از آن حمله می گذرد، کشور عراق روی صلح و آرامش را به خود ندیده است.
حال، محور شرارت مورد نظر ترامپ به دو ضلع کاهش یافته (ایران و کره شمالی) که در دشمنی با زیاده خواهی ها و جنگ افروزی های آمریکایی ها هم اندیشه اند ولی در عرصه سیاست خارجی متفاوت عمل می کنند.

** تهدید؛ مهمترین ابزار واشنگتن و پیونگ یانگ
اختلاف آمریکا با کره شمالی هر روزه عریان تر و تهدیدات دوجانبه آنها وارد مرحله جدی تر می شود به طوری «کیم جونگ اون» بارها آمریکا را تهدید کرده است. وی در آخرین مواضع ضدآمریکایی، جزایر آمریکا همچون گوام را که یک پایگاه نظامی بزرگ این کشور در آن مستقر است، به حمله موشکی تهدید و بمبی هیدروژنی را به صورت موفقیت آمیز آزمایش کرد.
در مقابل، رییس جمهوری آمریکا نیز با استفاده از هر فرصتی، کره شمالی را به جنگ و نظامی گری تهدید می کند به گونه ای که برخی سیاست ورزان، تنش های لفظی این دو نفر را به دعواهای کودکانه در مهد کودک تشبیه می کنند. شماری نیز تداوم جنجال ها بین ترامپ و رهبر کره شمالی را مقدمه ای برای جنگی بزرگ ارزیابی می کنند.
در همین ارتباط «باب کورکر» سناتور مشهور جمهوریخواه که در حال حاضر دشمنی خود را با ترامپ آشکار ساخته، شانزدهم مهرماه با ابراز نگرانی از ادامه دعواهای لفظی بین آمریکا و کره شمالی، اظهار کرد که «ترامپ با تهدید بی ‌پروای دیگر کشورها، ایالات متحده را به سوی خطر قرار گرفتن در مسیر جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند». وی همچنین معتقد است که افرادی چون «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه، «جیم متیس» وزیر دفاع و «جان کلی» رییس دفتر کاخ سفید، دولت ترامپ را از تباهی نجات می دهند.
در ادامه سیر تهدیدها، رییس جمهوری آمریکا چند روز پیش با انتشار توییتی به انتقاد از رویکرد سه دهه گذشته واشنگتن در برابر کره شمالی پرداخت و نوشت که «تنها یک چیز در رابطه با کره شمالی جواب می دهد». هر چند ترامپ از تشریح جمله خود اجتناب کرد اما با نگاهی اجمالی به پیشینه سخنان و مواضع وی به خوبی مشخص می شود که منظور ترامپ، فراتر از فشار تحریم یعنی کاربرد تهدید نظامی است.
به رغم اینکه ترامپ در ماه های نخست ریاست جمهوری هر از گاهی در ظاهر مذاکره را برای برون رفت از بحران کره شمالی پیشنهاد می دهد ولی در عرصه عمل نشان داده که هیچ اعتقادی به گفت وگو و توافق های برد- برد ندارد. بنابراین، فشار تحریم و عنصر تهدید، دوگانه اصول سیاست خارجی دولت ترامپ را شکل می دهند.
چنین موضوعی را می شود از اختلاف نظر بین ترامپ و وزیر امور خارجه خود مشاهده کرد. با وجود اصرار تیلرسون بر مذاکره و دیپلماسی برای حل اختلاف کره شمالی با آمریکا، ترامپ استفاده از این ابزار را وقت تلف کردن دانسته و زبان زور و تهدید را کارامدتر از دیگر راهکارها می داند؛ نسخه ای که ترامپ قصد دارد درباره ایران نیز بپیچد.

** غفلت ترامپ از تفاوت های آشکار ایران و کره شمالی
رییس جمهوری آمریکا از امتیازهایی که جمهوری اسلامی گرفته آگاه و به پایبندی کامل تهران به برجام معترف است اما می داند که در فضای کنونی، کشور ما با سرعت بیشتری مسیر قدرت یابی را خواهد پیمود. با وجود تداوم چنین روندی، متحدان و همپیمانان آمریکا در منطقه در هراس و تنگنا به سر خواهند برد که سرانجام به کاهش نقش و تحرکات ایالات متحده در خاورمیانه منجر می شود.
با چنین فهمی از دستاوردهای برجام برای ایران، ترامپ به هر بهانه ای که شده قصد ناکام گذاشتن توافق هسته ای را دارد. در این میان از موضوع آزمایش موشکی ایران و متهم نمودن تهران به حمایت از تروریسم بهره می گیرد تا نشان دهد جمهوری اسلامی ناقض روح برجام بوده است. وی به تازگی مورد جدیدی مبنی بر ارتباط ایران با کره شمالی را به فهرست اتهامات علیه تهران افزوده تا شاید ایران هراسی گذشته را احیا کند.
ترامپ اما این نکته مهم را درک نکرده که پسابرجام با پیش از برجام دو دنیای کاملا متفاوت اند و در حال حاضر با وجود مخالفت و حتی خروج آمریکا از توافق هسته ای، بازگشت به شرایط پیش از برجام برای ایران و دیگر اعضای 1+5 ناممکن به نظر می رسد. با برجام، قطعنامه های شورای امنیت و محدودیت های گذشته از ایران برداشته و روابط تهران و جهان در مسیر رو به توسعه قرار گرفته است.
ضمن این که برخلاف کره شمالی، ایران در چارچوب موازین و مقررات بین المللی پیش می رود و گزارش های مثبت آژانس بین المللی نیز گویای همین موضوع است. بنابراین، خواست و اراده شخص ترامپ و زیاده خواهی های کاخ سفید منجر به توقف قراردادهای همکاری میان ایران و بازیگران بین المللی نخواهد شد. از این رو، در روزهای گذشته سران کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و ... هر کدم در پیامی جداگانه حمایت و پایبندی جدی خود را به اجرای توافق هسته ای اعلام کرده اند.
جهان در دو سال و اندی که از برجام می گذرد، همواره از این توافق به عنوان الگوی حل سایر اختلافات بین المللی یاد می کند و حتی مقامات اروپایی خواستار بهره گیری از این مدل برای پایان دادن به بحران شبه جزیره کره شده اند. بنابراین، در یک کفه ترازو قرار دادن ایران و کره شمالی به صورت هدفمند از جانب رییس جمهوری آمریکا، یادآور ضرب المثل «آب در هاون کوبیدن» است.

پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۹۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری

آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تکرار ادعای کاخ سفید : مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان