Web Analytics Made Easy - Statcounter

گاهی حتی فراموش می شود که افراد نابینا قشری از افراد همین جامعه هستند و در این جامعه حق زندگی، اشتغال، استفاده از خدمات بیمه‌ای، اماکن ورزشی و کتابخانه‌های عمومی را دارند،ولی متأسفانه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط آن طور که در شأن نابینایان و کم‌بینایان است این حق را در برنامه‌ها ندیده‌اند و مسئولان باید نیازهای این قشر از افراد جامعه را در برنامه‌ها ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیک دانشجو بررسی های سازمان جهانی بهداشت حاکی است که در حال حاضر بیش از ۱۸۰ میلیون نابینا در دنیا زندگی می کنند که ۹۰ درصد آنان به کشورهای در حال توسعه تعلق دارند و در صورتی که تدابیر لازم برای کنترل این عارضه به کار گرفته نشود، تعداد نابینایان جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲ برابر خواهد شد واین در حالی است که کشورهای در حال توسعه بیشترین مشکلات را از این بابت، خواهند داشت. خوشبختانه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۸۰ درصد موارد نابینایی با به کارگیری دانش و فناوری های موجود، قابل پیشگیری و درمان است.
کارشناسان معتقدند، نابینایان علیرغم اینکه توانمندی ها و فعالیت های علمی و فنی بسیاری دارند، متاسفانه هنوز پذیرش شان در جامعه با چالش هایی روبرو است. آمار نشان می دهد که ۵٫۱ درصد از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نابینایان و کم بینایان هستند وحدود ۴۰ درصد از دانشجویان تحت حمایت بهزیستی، را این عزیزان تشکیل می دهند.
آنان می گویند،برای رسیدگی ریشه ای به مشکلات نابینایان، باید قانون جامع حمایت از معلولان تصویب شود، زیرا در آن، تمامی ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ افراد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ نیز ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اعضای یک ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺘﻤﺪن، اﻧﻌﮑﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و از این رو مسئولان باید راه را برای احقاق حق و حضور گسترده آنان در جامعه و شکوفایی هر چه بیشتر توانمندی هایشان، هموار کنند.

حال اگر بخواهیم مشکل نابینایان در ایران را مورد بررسی قرار بدعیم در می یابیم که بزرگ ترین و اساسی ترین خواسته نابینایان اجرایی کردن مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است و فرهنگ سازی عمومی، آموزش خانواده ها دارای معلول و ارجاع به آزمایشگاه ها ی ژنتیکی هنگام ازدواج جز اساسی ترین دغدغه های موجود می باشد.

به راستی می توان از بزرگ ترین مشکلات نابینایان جامعه که عملا نه تنها از سمت مسئولان ، بلکه از سمت مردم عادی و خانواده ها هم شاهد تلاش برای رفع این معضلات نبوده ایم اشاره کنیم و در این گزارش برخی از این عوامل را مورد کنکاش قرار دهیم،مثل:خانواده،جامعه،تحصیلات،عدم بستر سازی،اشتغال،ازدواج،نگرش نابینایان نسبت به وضعیت خود و …

امروز روز جهانی عصای سفید، تنها یک روز در تقویم هست و تمام ! من روزنامه نگار امروز گزارشی می نویسم و تمام!یک مسئول، همایشی برگزار می کند و حرف های امیدوار کننده می زند و تمام، اما در نهایت این یک فرد نابیناست که باید تمام عمر را با این شرایط زندگی کند و گاه مجبور شود برای گرفتن حق عرفی و قانونی خود متوسل به این و آن شود.

گاهی حتی فراموش می شود که افراد نابینا قشری از افراد همین جامعه هستند و در این جامعه حق زندگی، اشتغال، استفاده از خدمات بیمه‌ای، اماکن ورزشی و کتابخانه‌های عمومی را دارند،ولی متأسفانه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط آن طور که در شأن نابینایان و کم‌بینایان است این حق را در برنامه‌ها ندیده‌اند و مسئولان باید نیازهای این قشر از افراد جامعه را در برنامه‌ها ببینند.

برخی معتقدند که در وضع کنونی جامعه،آن طور که شایسته جوانان سالم می باشد بستری برای زندگی،کار،ازدواج،مسکن و …وجود ندارد،چه برسد به قشر نابینا که در بسیاری از موارد از انجام فعالیت های عادی و مرسوم عاجزند!در همین نقطه سوالی مطرح می شود و آن اینکه با فراهم نیاوردن حداقل امکانات و رهنمود هایی برای پرورش ذهنی و آماده ساختن این قشر در جامعه نمی توان انتظار پیشرفت چشم گیر داشت ،حال آنکه اگر به میان این قشر مظلوم برویم شاهد خواهیم بود که با وجود مشکلات عدیده و عدم امکانات کافی چگونه به فردی توانمند و مفید تبدیل شده اند و این حقیقتی است انکار نا پذیر!

هیچ خانواده ای نیست که تمایل داشته باشد فرزند معلول داشته باشد. تا اینجای کار قابل فهم است اما هنگامی که یک خانواده دارای فرزند معلول می شود دچار نوعی سرخوردگی شده و حتی گاهی تصور می شود که این معلولیت احتمالا نتیجه کار زشتی است که در برابر خداوند انجام داده اند. در این میان، گروه دیگر تلاش می کنند فرزند خود را به عنوان شخص ناتوان در گوشه خانه نگه دارند و ترس از جامعه دلیلی است که بر این حقیقت صحه می گذارد.
اما به راستی چرا برخی خانواده ها فرزند نابینای خود را ناتوان انگاشته و مدام به او تلقین می کنند که او نمی تواند کاری از پیش ببرد. یکی از مهمترین عوامل فرهنگ لغات منفی و قالب های متعصبانه هسته بزرگتر یعنی جامعه است.

در این میان همچنین رسانه ها به عنوان رکن معنوی هر جامعه در انعکاس فرهنگ مردم نقش مهمی دارند و همین طور در فرهنگ سازی مهمترین عامل را تشکیل می دهند اما واقعا در کشور ما چند رسانه ستونی خاص به حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص داده اند؟ یا اینکه چند برنامه در صداوسیما با وجود الزام ماده ۱۲ قانون جامع حمایت از معلولان واقعا برای افراد دارای معلولیت ساخته شده است؟

حتی رسانه ها خود در تقویت تلقینات منفی نسبت به نابینایان و دیگر افراد دارای معلولیت گوی سبقت را ربوده اند. بارها و بارها در رسانه ها خوانده ایم و دیده ایم که یک فرد را که متوجه موضوع نشده، کور و کر خطاب کرده اند یا وقتی می خواهیم کسی را به تلاش واداریم می گوییم چلاق یا کور که نیستی؛ حال اینکه باید گفت: نابینایی یک تفاوت است و تمامی تفاوت ها می توانند خوب و بد باشند. این افراد هستند که با توجه به ویژگی های اخلاقی و اجتماعی آن را رنگ سیاه یا سپید و سبز و غیره می زنند. برخی قالب های ذهنی متاسفانه همواره مانع راه نه تنها نابینایان بلکه همه افراد جامعه شده است.

در انتها باید گفت: برای رفع هر مشکل ابتدا باید آن را به خوبی شناخت. علل به وجود آمدن آن را بررسی و شرایط تخفیف و تشدید آن را نیز واکاوی کرد؛ آن گاه است که راهکار نمایان می شود. در مورد نابینایان و رفع مشکلات آنان نیز باید در ابتدا به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دست زد و باید به خانواده ها آموخت که در چه شرایطی ممکن است فرزند آنها دچار نابینایی شود؟

و در صورت بروز آن باید چگونه با فرزند خود برخورد کنند. بعد از آن رسانه ها هستند که می توانند چراغ را در دست گرفته و جامعه را نسبت به این مسئله آگاه سازند و همچنین با انجام برخی اقدامات با صرف هزینه های کمتر می توانیم بسیاری از مشکلات نابینایان را حل یا کمرنگ کنیم، از جمله با اختصاص دادن برنامه خاص در رسانه صداوسیما به افراد دارای معلولیت؛ تجهیز کردن رایانه ها در دانشگاه ها به نرم افزارهای صوتی برای استفاده نابینایان از امکانات موجود یا قرار دادن فایل های word txt html برای استفاده راحت تر نابینایان از منابع علمی و سرگرمی، گامی در جهت توانمندی این افراد برداشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه عقیده سالم در افراد جامعه سالم به دنبال دارد، گفت: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض در سیاسیون می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی ظهر امروز در همایش حکمت مطهر در سپاه انصارالحسین(ع) که به مناسبت گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه برگزار شد، اظهار داشت: عقیده، آموزش آموزه‌های دینی نیست، بلکه گره زدن این آموزه‌ها به قلب مخاطب است و به همین سبب در مباحث عقیدتی، آموزش به عنوان مقدمه مطرح می‌شود.

امام جمعه همدان حفظ عقاید را یکی از ملزومات جامعه دانست و عنوان کرد: هرگاه علم به قلب انسان گره بخورد باور قلبی ایجاد می‌شود و در واقع استمرار در علم‌آموزی باور ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سخنرانی با تدریس عقیدتی تفاوت‌هایی دارد و در سخنرانی علم مخاطب افزایش پیدا می‌کند که یک نوع مقدمه است، اما در تدریس مسائل عقیدتی علوم دینی باید تبدیل به باور در قلب مخاطبین شود.

شعبانی همچنین موضع‌گیری‌های سیاسی افراد را نتیجه اعتقادات آنها دانست و مطرح کرد: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض شده و در نتیجه افراد بر اساس سلایق و منافع خود موضع‌گیری می‌کنند.

امام جمعه همدان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: هشام بن حکم یکی از یاران جوان امام صادق (ع) بود و از آنجایی که در حفظ و نشر عقاید شیعیان تلاش می‌کرد منزلتی خاص در نزد آن حضرت داشت که این روایت نشانگر جایگاه رفیع مربیان عقیدتی است.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین چیزی که باعث رفتارسازی می‌شود اعتقادات است، افزود: در واقع سبک زندگی افراد بر اساس اعتقادات افراد شکل می‌گیرد و اگر عقیده سالم باشد جامعه هم اصلاح خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدرسان و معلمان عقیدتی علاوه بر علم‌آموزی باید در بحث استحکام این علوم در قلب‌های مخاطبین کوشا باشند، عنوان کرد: جامعه امروز نیازمند آموزه‌های عقیدتی است و در این حوزه کتب علامه شهید مرتضی مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از غنی‌ترین منابع عقیدتی برای جوانان است.

شعبانی تصریح کرد: برخی از افراد در اوایل انقلاب موضع‌گیری‌های محکمی در دفاع از انقلاب داشتند، اما بعد از گذشت یک دهه تمام مواضع آنها تغییر کرد.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از مربیان عقیدتی و سیاسی ومتولیان فریضه امر به معروف تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای «طرح نور» فراجا
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم