Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا - در جلسه شورای پدافند غیرعامل قم که عصر یکشنبه به ریاست استاندار و با حضور مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی در تالار امام جواد(ع)استانداری برگزار شد، مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای انجام طرح جامع مطالعاتی پدافند غیرعامل این استان به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرکل پدافند غیرعامل قم در این جلسه اظهار داشت: این طرح در مجموع به سه میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که 50 درصد آن از طریق سازمان پدافند غیرعامل کشور تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی متقیان افزود: این طرح مطالعاتی در حقیقت اطلاعاتی را در اختیار هر مجموعه و دستگاه قرار می دهد، تا با مقایسه آن با طرح های سرمایه گذاری و زیرساختی خود امکان رصد تهدیدهای زیستی، سایبری و پرتوی در اماکن پر خطر فراهم شود.
وی اضافه کرد: فرایند بعدی برنامه های جامع قم در حوزه پدافند غیرعامل، راه اندازی دیتا سنتر سامانه اطلاعات جغرافیایی یا جی . ای . اس تهدیدهای استان است، تا در اسرع وقت گزارش آن را جهت تصمیم گیری به استانداری ارایه دهیم.
همچنین سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با اشاره به بند «ز» تبصره 12 قانون بودجه سال 96 افزود: مطابق این بند تمامی دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی و غیر دولتی که بنا به تشخیص پدافند غیرعامل کشور دارای زیر ساخت های حیاتی، حساس و مهم هستند مکلفند تا یک درصد از اعتبارهای تملک دارایی سرمایه خود را با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اجرای پدافند غیرعامل و مصون سازی زیرساخت ها، هزینه کنند.

** مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز با اشاره به اقدام های پدافند غیرعاملی انجام شده در بخش منابع طبیعی گفت: حریق هایی که در فصول گرم سال رخ می دهد، مناطقی از استان را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی در سال های اخیر مباحث آموزشی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
سید محمد تقی سجادی، تجهیز شوراها و دهیاری های مناطق آسیب پذیر در برابر حریق، به ادوات اطفاء حریق و تهیه نقشه پهنه بندی مناطق حساس به حریق در حوزه جنگل ها و مراتع را از کارهای انجام شده ذکر کرد و افزود: کاربرد اصلی این نقشه این است که کمک می کند، تمرکز مدیریت منابع و تجهیزها از حوزه حریق جنگل و مرتع به چه سمت و سویی هدایت می شود.

** محمد رضا حسنی رئیس اورژانس قم نیز با ارایه گزارشی از عملکرد کارگروه سلامت، بهداشت و بیولوژیک شورای پدافند غیرعامل استان، اجرای برنامه پاسخ در بلایا را از جمله آن ذکر کرد و افزود: بر مبنای این طرح به صورت ساختارمند از دوردسترین خانه های بهداشت قم نظام پایش و مراقبت عوامل بیولوژیک و غیره رصد می شود، یعنی در یک ساختاری گزارش ها می آید و سپس گروه های ارزیابی نیز ارزیابی نموده و سپس تیم هایی جهت اقدام حضور پیدا می کنند.

** معاون خدمات شهری شهرداری قم و دبیر کارگروه خدمات شهری شورای پدافند غیرعامل نیز با اشاره به اجرای طرح جامع تخلیه، جا به جایی و اسکان اضطراری جمعیت شهر، از افزایش مکان های اسکان اضطراری از پنج محله به هفت محله خبر داد و افزود: رانندگان تاکسی و اتوبوس شهری شناسایی شدند و به آنها آموزش های مستمری با موضوع های مربوط به پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ارائه می شود.
سید امیر سامع، اطلاع رسانی هوشمند، نصب تابلوهای هشدار دهنده، ثبت تخلف ها و ثبت پلاک و مباحثی که در شرایط عادی و مدیریت بحران به بحث های حمل و نقل کمک کند را نیز از جمله اقدام های شهرداری و کارگروه مربوطه در زمینه مدیریت بحران برشمرد و افزود: با هوشمند سازی پارکینگ های اصلی سطح شهر
هم در داخل پارکینگ ها و هم مبادی ورودی و خروجی آنها دوربین هایی نصب و هر ترددی ثبت می شود.
معاون شهرداری قم با اشاره به نصب سامانه های شنیداری در 15 نقطه از سطح شهر و افزایش آن به 30 نقطه در آینده افزود: در حال حاضر از این سامانه ها برای پخش اذان استفاده می شود، ولی با توجه به اهمیت اطلاع رسانی صحیح در مواقع مدیریت بحران از این سیستم به منظور انتقال پیام های پدافند غیرعامل از یک محل مرکزی جهت اطلاع شهروندان نیز استفاده می شود.
وی با بیان این که امکان دسترسی مردم در مواقع بروز بحران به ابزارهای اطلاع رسانی مانند صدا و سیما بعضا با مشکلاتی همراه است، افزود: فارغ از شبکه های اجتماعی بلندگوهای مساجد نیز ظرفیت های خوبی را در اختیار می گذارد.
سامع همچنین با اشاره به اضافه شدن 10 ایستگاه آتش نشانی به 14 ایستگاه موجود قم تعداد ایستگاه های آتش نشانی فعال این شهر را 24 مورد دانست و افزود: 300 میلیارد ریال تجهیزات آتش نشانی برای قم خریداری شده که 100 میلیارد ریال آن از طریق دفتر رهبر معظم انقلاب تامین شده است.
وی با اشاره به توسعه سوله های بحران و اماکن اسکان اضطراری، ضرورت اختصاص اعتبارهای استانی به این اقدام ها را اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود: شبکه ایمن و مطمئن حمل و نقل درون شهری یکی از اصول پدافند غیرعامل است که با تکمیل بلوار آیت الله بروجردی و بلوار زائر تقریبا رینگ سوم ترافیکی قم تکمیل می شود و از حیث عبور و مرور نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

** مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز با تاکید بر ضرورت اجرای مبحث 21 مقررات ملی ساختمان افزود: این بحث دارای یک سری الزام هایی است که باید از طرف شهرداری و سازمان نظام مهندسی و مهندسان طراح و ناظر رعایت شود.
حسن صبوری همچنین محدودیت های ایجاد شده در رابطه با سیما و منظر شهری بویژه نماهای شیشه ای و حجیم ساختمان ها که در مواقع بروز بحران با مخاطراتی همراه بود را در راستای مقررات ملی ساختمان عنوان کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی قم نیز با بیان این که هزینه های اجرای مقررات ملی ساختمان بسیار سنگین است و به همین علت در استان به صورت تدریجی عمل می شود، افزود: پیشنهاد می شود مراکز حساس مانند بیمارستان ها در اولویت اجرای این طرح قرار بگیرد.
امین مقومی همچنین با اشاره به ظرفیت های بومی قم در اجرای طرح های ساختمانی و عمرانی افزود: از آنجا که در دوران دفاع مقدس طرح هایی که توسط مهندسان خارجی احداث شده بودند، بیشتر در معرض آسیب و حمله دشمن قرار داشت، استفاده نکردن از مهندسان داخلی در احداث بناها و اماکن مختلف اشتباهی است که در مواقع بروز بحران آسیب هایی را متوجه استان می کند.
مدیرکل راه و شهرسازی قم در ادامه تشریح اقدام های نهاد متبوعش در حوزه پدافند غیرعامل، سامان دهی دهانه پل های آب روی موجود در محورهای سلفچگان – جعفریه و قم - تهران جهت تردد وسایل نقلیه را از جمله آن دانست و افزود: ایجاد راه های دسترسی به شرکت گاز، ایجاد راه دسترسی به روستا و دوربرگردان، ایجاد راه برای عبور کامیون های معدن، دسترسی به شهرک صنعتی شکوهیه و مجتمع خدماتی زیتون از طریق دوربرگردان آزادراه قم – تهران نیز بخشی دیگر از این اقدام ها به شمار می آید.
صبوری در ادامه به تبیین عملکرد حوزه ریلی راه و شهرسازی استان در بحث پدافند غیرعامل پرداخت و افزود: احداث زیر گذرهای عابر پیاده به صورت 2 منظوره جهت عبور و مرور و پناهگاه، احداث زیر گذر ارتباطی سکوی یک به 2 ایستگاه راه آهن قم، استفاده از علائم الکترونیکی برای کاهش نیروی انسانی و کمتر شدن خطا، و احداث دیوار حریم در حوزه شهری جهت ایمنی بیشتر از اقدام های صورت گرفته در این بخش محسوب می شود.

** مدیرکل هلال احمر قم نیز به تبیین اقدام های کارگروه امداد و نجات شورای پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: خانه های هلال استان در 6 ماهه نخست سال جاری از 100 خانه به 104 خانه افزایش پیدا کرده است.
محمد گلفشان همچنین با اشاره به برگزاری 12 رزمایش و مانور امدادی در استان در نیمه نخست سال 96، بالا بردن آگاهی های مردم در سطح شهر را از مهمترین برنامه ها و دستورالعمل های هلال احمر عنوان کرد و افزود: اجرای طرح خادم به معنای خانواده آماده در برابر مخاطرات در مناطق پردیسان، خیابان 19 دی و خاکفرج با همین هدف بوده و در بخش هایی از استان مانند کهک نیز مقدمات آن را فراهم نمودیم و آگاهی مردم را بالا خواهیم برد.
گلفشان برگزاری جلسه های آموزشی ویژه مربیان با رویکرد پدافند غیرعامل را نیز از دیگر اقدام های هلال احمر عنوان کرد و افزود: تشکیل و تجهیز تیم واکنش سریع نیز انجام شده، که تیم ایثار در پایگاه امدادی قم - تهران تشکیل شد.

** معاون عملیات سپاه علی بن ابیطالب (ع) نیز، آموزش پدافند غیرعامل در دانشگاه علوم پزشکی و پنج دبیرستان پسرانه و دخترانه استان و معدن منگنز روستای ونارچ از توابع بخش کهک قم را از فعالیت های صورت گرفته دانست.
سرهنگ محمد رضا موحد با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک گردان های بیت المقدس و کوثر سپاه با همکاری هلال احمر افزود: انجام رزمایش پدافند زیستی استان در نیمه اسفند ماه سال 95 که به گفته سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از بهترین رزمایش های کشوری بوده، از مهمترین اقدام های سپاه قم در زمینه پدافند غیرعامل است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۷۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۸۴۰ بسته نیم کیلویی چای قاچاق

بیژن بهرامی معاون بازرسی و نظارت اداره کل صمت چهارمحال و بختیاری گفت: محموله چای قاچاق از یک انبار ناشناس ثبت نشده در سامانه جامع انبار‌ها در شهرکرد کشف شده است.

وی افزود: از این انبار ۸۴۰ بسته نیم کیلویی چای خارجی کشف و ضبط شده است.

بیشتر بخوانید

تعزیر یک میلیارد ریالی قاچاقچی لوازم خانگی

بهرامی اضافه کرد: ارزش محموله کشف شده دو میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به جمع آوری ۴۲ کیلوگرم چای از این انبار گفت: متخلف پس از تشکیل پرونده برای گذراندن مراحل قانونی راهی تعزیرات حکومتی شد.

بهرامی از شهروندان خواست: تا موارد مشکوک در احتکار و ذخیره اقلام اساسی و کالایی را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند و انبارداران هم هر چه سریعتر مشخصات محل ذخیره کالایی خود را در سامانه جامع انبار‌ها ثبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • نمرهِ عملکرد شورای شهر را مردم باید بدهند
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی
  • کشف و ضبط ۸۴۰ بسته نیم کیلویی چای قاچاق
  • توانمندی ایران و ضعف اسرائیل در آفند و پدافند/ گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود