Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی با اشاره به نمایشگاه فناوری‌های نو ربع رشیدی گفت: این نمایشگاه بعد از برپایی بلافاصله رسمی شد و از خارج استان و حتی خارج کشور نیز طرح‌هایی شرکت داده شدند؛ نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار شده و هدف ما از این نمایشگاه، تجاری‌سازی فناوری است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربلیجان‌شرقی، علی جهانگیری با بیان اینکه برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی در اواخر سال ۹۳ مجوز گرفتیم، افزود: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی علم و فناوری بر اقتصاد دانش‌بنیان و احیای میراث علمی تاکید شده که منطقه ویژه علم و فناوری ساختاری است که این موارد را پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به نام‌ها و عناوین منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی طی سال‌های مختلف، ادامه داد: در سال ۸۹ آیین‌نامه اصلاح شد و با توجه به اینکه نام این مجموعه‌ها در اولین آیین‌نامه با عنوان کوریدور‌های علم و فناوری مطرح بود، در نتیجه در آیین‌نامه سال ۸۹ به مناطق ویژه علم و فناوری تغییر داده شد.
جهانگیری گفت: در ماده شش آیین‌نامه، در ابتدا مقرر شد که اصفهان به عنوان پایلوت مطرح باشد تا بعد از اخذ نتیجه عملیاتی و توفیق احتمالی این کوریدور، در استان‌های دیگر نیز اجرا شود، اما این موضوع در اصفهان عملی نشد و نهایتا در اواخر سال ۹۳ پنج شهر یا مرکز استان(تبریز، اصفهان، یزد، بوشهر و مشهد) در این راستا مصوب شد.
وی با بیان اینکه تاکنون آذربایجان‌شرقی به مرکزیت تبریز، تنها استان فعال در این حوزه است، افزود: بر اساس آیین‌نامه بناست که این مجموعه به شکل یک شرکت یا سازمان غیردولتی فعالیت کند، که مقرر است به صورت شرکت سهامی خاص تجاری غیردولتی ثبت شود.
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی با بیان اینکه در شرف تشکیل شرکت سهامی خاص تجاری غیر دولتی در استان هستیم، بیان کرد: این شرکت فعلا در یزد شکل گرفته و ما نیز در شرف ثبت‌نام هستیم.
وی با تاکید بر اینکه بعد از سال ۹۳ استان‌های دیگر منتظر شکل‌گیری سازمان غیردولتی هستند تا فعالیت کنند، متذکر شد: استان آذربایجان‌شرقی فعالیت‌های خود را از سال ۹۳ و حتی قبل از آن شروع کرده و منتظر تشکیل شرکت نمانده است، بخش‌های مختلف استان از استانداری گرفته تا مراکز دانشگاهی دست به دست هم داده‌اند تا در این مسیر فعالیت‌هایی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در نوع عملکرد منطقه ویژه علم و فناوری دو دیدگاه مطرح است، گفت: دیدگاه اول بر سوپر کوریدور مالزی مبتنی است اما نگاه ما به منطقه ویژه علم و فناوری، ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جدید نبوده و بلکه به عنوان یک تئوری توسعه و نگرشی جدید به توسعه و اقتصاد منطقه است.
جهانگیری با اشاره به عناصر مناطق ویژه علم و فناوری، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، وجود یک سری صنایع مرتبط با دانشگاه، نهادهای امنیتی-انتظامی و... از جمله عناصر مناطق ویژه علم و فناوری است که تقریبا همگی در تبریز فراهم بوده اما این عناصر به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند؛ تلاش ما این است که با کنار هم قرار دادن این عناصر، هم‌افزایی و بهره‌روی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اقدامات و عملکرد منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در راستای کنار هم قرار دادن عناصر مذکور، یادآور شد: ساماندهی شبکه‌ی فناوری در این جهت بوده که کسب‌و کارهای مرتبط و فناوران مرتبط را به یکدیگر مرتبط می‌کند؛ ستاد شبکه نیز امکانات را شناسایی و نظام همکاری بین مجموعه‌ها تعریف می‌کند تا مجموعه به دنبال یک هدف مشترک حرکت کنند. 
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی با اشاره به ساماندهی ۱۴ شبکه‌ی فناوری در استان، گفت: ۳۰۰ الی ۴۰۰ هیئت علمی در این شبکه حضور دارند بدون اینکه در استخدام سازمان باشند.
وی ادامه داد: طی چهار سال اخیر در جهت بسترسازی و فرهنگ‌سازی در مورد اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده‌ایم تا اقتصاد دانش‌بنیان را در سطح دستگاه‌های اداری، دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و... مطرح کرده و فرهنگ‌سازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما ایجاد ارتباط نظام‌مند و مستمر بین صنعت و دانشگاه است، افزود: همکاری‌های بین‌المللی در اقتصاد دانش‌بنیان از جمله موارد ضروری است که در این راستا سال گذشته ۳۰ الی ۴۰ میهمان خارجی در نمایشگاه فناوری داشتیم.
وی با بیان اینکه عتف، منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان‌شرقی را به سبب فعالیت‌های خود در چند سال گذشته، به عنوان پایلوت قرار داده است، خاطرنشان کرد: در قراردادی که بین عتف، او دی ای تی و موسسه فناوری اتریش منعقد شد، تبریز به عنوان پایلوت درنظر گرفته شده و در این پروژه، شبکه قطعه‌سازی و ماشین‌سازی استان با یک برنامه به شبکه قطعه‌سازی اروپا وصل می‌شود؛ طرف اتریشی ۶۰ هزار یورو پول در این راستا گذاشته است.
با تاکید بر اینکه اگر نگرش و نگاه به توسعه وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه‌ نخواهد داد، گفت: نگرش ما به منطقه ویژه علم و فناوری، ایجاد هم‌پیوندی بین امکانات موجود استان است.
جهانگیری با اشاره به اینکه نمایشگاه فناوری‌های نو ربع رشیدی از ۲۰ تا ۲۴ آبان ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۷۰۰ طرح در این نمایش شرکت کرد؛ این نمایشگاه بحث جدیدی در حوزه کسب و کار دانش بنیان است.
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی از نماینده ولی‌فقیه در استان درخواست کرد تا عملکرد مربوط به اقتصاد مقاومتی را از دستگاه‌ها مطالبه کرده و به خیران نیز توصیه کند تا به عنوان حامی فناوری در کنار فناوران قرار گیرند و همچنین ائمه‌ی جمعه شهرستان‌ها نیز از نمایشگاه بازدید کنند.
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۰۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر پنجشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، 6 دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای 5 عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت 5 منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • برگزاری میز مشاوره حقوقی هفته سوم اردیبهشت از سوی پارک فناوری پردیس
  • برگزاری نمایشگاه پرمخاطب و ترافیک تهران
  • امضای تفاهم نامه توسعه رسته کفش دانسفهان
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • اجرای عملیات کف‌سازی بتنی پارکینگ‌های مجموعه خورشید شهر
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • برای نخبگان در حوزه‌های مختلف مسیر ویژه‌ای باز خواهیم کرد