Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق دستور العمل ابلاغی بانک‌های دولتی موظف به بخشودگی دیرکرد و سود وام‌های زیر ۵۰ میلیون تومان هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، محمد رضا پورابراهیمی در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در بندرعباس گفت: طبق قانون باید وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان مشمول این بخشودگی شوند، اما به علت کمبود اعتبار شامل وام‌های تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا و بازار غیر متشکل پولی و فعالیت موسسات غیر مجاز مالی را از علت‌های بالا بودن نرخ سود بانکی اعلام کرد و گفت: این امر نیازمند کنترل و نظارت بانک مرکزی و دولت است.
مجلس دستورالعمل ممنوعیت صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی را بررسی می‌کند
پورابراهیمی با اشاره به نگرانی کشاورزان هرمزگانی از دستورالعمل لزوم صادرات محصولات کشاورزی در کانتینر‌های سردخانه دار و ممنوعیت صادرات به صورت فله‌ای گفت: این قانون مجلس نیست و دستورالعمل دولت است و در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شود تا از تضییع حقوق کشاورزان و صادرکنندگان جلوگیری شود. وی با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده که به گفته فعالان اقتصادی موجب ضرر صادرکننده گان هرمزگانی و رونق قاچاق دام زنده شده است، گفت: اگر دولت تصمیمی بگیرد که موجب ضرر و زیان فعالان اقتصادی شود، طبق قانون موظف به پرداخت جریمه و جبران است و بنا به درخواست اتاق بازرگانی هرمزگان این مسئله در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شود.
لایحه نصب صندوق مکانیزه فروش در دست بررسی است
پورابراهیمی درباره دغدغه‌های اصناف اقتصادی بویژه طلا فروشان درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: لایحه نصب صندوق مکانیزه فروش، در دست بررسی است و سعی می‌شود تا چند هفته آینده در مجلس تصویب شود. همچنین دستورالعمل بررسی تراکنش‌های مالی مشکوک که موجب ایجاد مشکلاتی برای اصناف شده، هفته آینده اصلاح می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سهم اصناف در درآمد‌های مالیاتی کشور کمتر از ۴ درصد است و هدف از وضع قوانین مالیاتی جدید جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت است.
پرداخت مالیات شرکت‌ها باید در استان محل فعالیت آن‌ها باشد
وی با تایید دغدفه استاندار هرمزگان و فعالان اقتصادی درباره شرکت‌هایی که فعالیتشان در هرمزگان است، اما مالیاتشان را در استان‌های دیگر پرداخت می‌کنند، گفت: طبق قانون مالیات باید در استان محل فعالیت پرداخت شود و غیر از این خلاف است و این پیگیری می‌کنیم تا خلاء قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: قانون اصلاح مبادلات مرزی نیز در مجلس در حال بررسی است که فعالان اقتصادی هرمزگان می‌توانند نظر و خواسته‌های خود را در این زمینه و دیگر مباحث اقتصادی از طریق مجمع نمایندگان مجلس هرمزگان یا اتاق‌های بازرگانی و اصناف به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند.
منطقه آزاد شدن بندرعباس مشکل است
درخواست برخی از فعالان اقتصادی برای اینکه بندرعباس منطقه آزاد شود، در این نشست مطرح شد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مناطق آزاد نیازمند محدوده‌های جغرافیایی مشخص هستند و در مناطق سرزمینی بدون محدودیت طبیعی ایجاد این مناطق سخت و دشوار است و اکنون در مناطقی مانند ماکو و اروند با مشکل تعیین محدوده مناطق و فنس کشی و ایجاد گیت‌های بازرسی مواجه هستیم.
وی افزود: شرایط آسان برای جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و ورود تکنولوژی‌های نوین از اهداف ایجاد مناطق آزاد در کشور بود که متاسفانه این اهداف محقق نشد و اکنون نیازمند بازنگری در قانون مناطق آزاد هستیم.
دغدغه صادر کنندگان با ساختار جدید وزارت امور خارجه رفع می‌شود
پورابراهیمی درباره دغدغه صادرکنندگان هرمزگانی از نبود حمایت کافی وزارت امور خارجه در کشور‌های خارجی گفت: دیپلماسی اقتصادی از سرفصل‌های مهم وظایف سفرا و کاردار‌های ما در خارج از کشور است که متاسفانه در این زمینه تاکنون ضعیف عمل شده است و با پیگیری‌های مجلس اخیراً ساختار وزارت امور خارجه تغییر کرده و بخش اقتصادی در ساختار جدید فعال شده است که امیدواریم به کمک صادرکنندگان ما در خارج از کشور بیاید.
وی گفت: در بخش صادرات فعالان اقتصادی ما انسجام خوبی ندارند و در بعضی کشور‌ها تجار ایرانی علیه همدیگر رقابت دارند که جا دارد اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی با برندسازی در کشور‌های مختلف زمینه توسعه صادرات کشور را فراهم کنند.
افزایش سهم شورای برنامه ریزی استان‌ها در مدیریت اعتبار عمرانی
پور ابراهیمی افزود: امسال سهم شورای برنامه ریزی استان‌ها در تخصیص اعتبارات عمرانی از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است که می‌تواند به مدیریت بهتر استان‌ها کمک کند.
حفظ منافع مردم هرمزگان در فعالیت‌های اقتصادی کشور مطالبه نمایندگان استان
محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در این نشست گفت: هرمزگان به علت دسترسی به آب‌های آزاد و داشتن منابع انرژی ظرفیت زیادی برای ایجاد صنایع بزرگ مانند فولاد و آلومنیوم دارد.
وی افزود: گردش مالی فعالیت‌های اقتصادی کشور در هرمزگان بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است که در این حجم بالای مالی باید منافع و نیاز‌های مردم هرمزگان در نظر گرفته شود.
رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم هرمزگان باید تدابیر بودجه‌ای مناسبی اندیشیده شود. حسین هاشمی تختی افزود: تدوین نقشه توسعه استان بویژه در بخش جانمایی صنایع مختلف ضروری است.
حجت الاسلام ذوالقدر نماینده مردم شرق استان نیز در این جلسه گفت: صدور کارت عضویت تعاونی مرزنشینان در تهران مشکلات زیادی برای هرمزگانی‌ها ایجاد کرده است که باید این رویه اصلاح شود تا مردم از مزایای ارزی این کارت‌ها محروم نشوند.


اختصاص بودجه و اعتبار به هرمزگان با لحاظ نقش و کارکرد ملی آن باشد
استاندار هرمزگان نیز در ابتدای این جلسه در تشریح ظرفیت‌های اقتصادی هرمزگان گفت: بیش از ۵۴ درصد صادرات و واردات کشور از هرمزگان صورت می‌گیرد و بیش از ۱۷ صنعت بزرگ در استان فعالیت دارند.
فریدون همتی افزود: وجود دو منطقه آزاد تجاری و ۱۴ جزیره و بیش از هزار و دویست کیلومتر نوار ساحلی که می‌توانند در عرصه گردشگری و صنایع دریا محور فرصت‌های اقتصادی ایجاد کنند از دیگر ظرفیت‌های استان هرمزگان است.
وی افزود: روزانه سه هزار کامیون سنگین از استان هرمزگان بارگیری و به سراسر کشور می‌روند که این مسئله لزوم توجه به ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در هرمزگان را نشان می‌دهد و در اختصاص بودجه و اعتبار باید استان هرمزگان را با نقش و کارکرد ملی در نظر گرفت.
همتی افزود: در هرمزگان ظرفیت ایجاد ۵۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو وجود دارد که در صورت حمایت و رسیدن به این ظرفیت، سالانه یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد می‌شود.
در این جلسه چهارساعته نمایندگان اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و برخی از فعالان اقتصادی از جمله صادرکنندگان محصولات شیلاتی، کشاورزی و معدن داران و محصولات صنعتی به بیان دغدغه‌های مختلف خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۰۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عاشوری، در نشست خبری با اشاره به فعالیت ۳۴ شعبه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ۳۱ استان کشور، گفت: علاوه بر شعب، در دفاتر کمیته امداد نیز یک نفر به عنوان عامل صندوق، خدمات تسهیلات، پرداخت و سایر خدمات را به مراجعان ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق تا ۱۰ میلیون تومان هیچ‌گونه کارمزدی اخذ نمی‌شود، ادامه داد: برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان نیز ۳ درصد، فقط یکبار به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. همچنین عدم دریافت جریمه کارمزد و دیرکرد اقساط همچنان جاری است و ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

سپرده‌گذاری ۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت

وی با ارائه آمار میزان سپرده‌گذاران صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، اظهار کرد: در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰ میلیون نفر به عنوان سپرده‌گذار در این صندوق حساب دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یادآور شد: بزرگترین شبکه قرض‌الحسنه را در کشور داریم و علاوه بر اینکه خدمات را به صورت حضوری به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم خدمات الکترونیکی را توسعه دهیم و در سال جاری سه خدمت جدید به شعبه دیجیتال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اضافه می‌شود.

عاشوری گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، همه پیامک‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از طریق سرشماری SQEV ارسال می‌شود.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به ارائه عملکرد سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در حوزه دریافت تضامین، تسهیلگری صورت گرفت دو سال گذشته درصد معوقات تسهیلات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد.

پرداخت تسهیلات به ۲۷۰ هزار نفر در سال گذشته

عاشوری ادامه داد: طبق بودجه سال ۱۴۰۲ باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردیم که با تلاش صورت گرفته، با افزایش منابع حدود هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و همین عامل باعث شد بتوانیم بیشتر از سقف تعهد در سال گذشته تسهیلات پرداخت کنیم.

وی میزان کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته را حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۲۷۰ هزار فقره اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات با ۳,۷۵۶ میلیارد تومان به تعداد ۲۱۵ هزار و ۸۰۶ فقره در سرفصل تسهیلات کارگشایی پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین ۹۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و ۵۹۱ میلیارد تومان تسهیلات مسکن شامل خرید، احداث و تعمیر مسکن پرداخت شد.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال گذشته کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تعداد دو میلیون و ۲۵۰ هزار فقره است. همچنان بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه کارگشایی با ۱۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و ۸۰۶ هزار فقره است.

وی افزود: در این مدت ۴۵۹۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن و ۳۷۲ میلیارد تومان تسهیلات فرهنگی پرداخت شده است.

ارائه جایزه خوش‌حسابی بانک مرکزی به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه که رقم سپرده‌های مالی را در بانک مرکزی تأمین می‌کنند، جایزه سپرده قانونی پرداخت می‌کند که صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال ۱۴۰۲ از همین مرجع ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دریافت نموده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت جایزه سپرده قانونی پرداخت شده است.

کد خبر 6092496

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین
  • کمبود معلم در هرمزگان ‌برای همیشه برطرف شود
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • شرایط استرداد جرایم مالیاتی اعلام شد
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین