Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران - ایرنا – دولت در سال‌های اخیر برای بهبود باغداری و افزایش محصولات تلاش زیادی کرده است و در این راه موفق بود اما باغداران کهگیلویه و بویراحمد همچنان از درآمد حاصل از این برنامه‌ها بی بهره‌اند چون به گفته آنان سود اصلی به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید با بهره گرفتن از زمین‌های شیبدار، اجرای طرح‌های آبیاری نوین در باغ‌ها، نظارت‌های کارشناسی، ترویج کشت درختان پرثمر و ایجاد زیرساخت‌های سردخانه‌ای برای افزایش زمان نگهداری محصولات تلاش زیادی برای توسعه سطح باغ‌های این استان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تلاش‌های دولت برای توسعه باغستان‌ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت یازدهم پنج هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار استان ایجاد شده است.
جعفر گوهرگانی اضافه کرد: در هر هکتار از زمین‌های شیبدار یک نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
وی سطح باغستان‌های این استان را 42 هزار هکتار ذکر کرد.
گوهرگانی تصریح کرد: گرفتن تخصیص آب از رودخانه‌ها و سدهای مخزنی از موفقیت‌های مهم دولت برای رونق تولیدات کشاورزی است.
وی بیان کرد: اجرای 20 طرح پمپاژ آب کشاورزی در استان از خدمات دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی است.
گوهرگانی بیان کرد: 100 هزار هکتار از زمین‌های شیبدار برای ایجاد باغ در این استان شناسایی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود آب و خشکسالی ها بیان کرد: سیاست دولت بهره وری از زمین‌های شیبدار برای توسعه تولیدات کشاورزی است.
گوهرگانی بیان کرد: تشویق کشاورزان به اجرای کشت‌های جایگزین مانند گل محمدی، بادام و انگور دیم که نیاز به آبیاری ندارند از راهبردهای جهاد کشاورزی در شرایط کم آبی است.
وی حفر گودال و پرداخت یارانه حداقل 50 درصد تأمین نهال‌های شرایط با منطقه محل احداث باغ را از جمله حمایت‌های پیش بینی شده دولت برای توسعه باغ در زمین‌های شیبدار ذکر کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات آبیاری قطره‌ای با پرداخت 85 درصد بلاعوض و 15 درصد سهم آورده در راستای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی خبر داد.

** رشد تولید محصول سیب
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید سیب درختی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.
زواره آزاد پور اظهار داشت: 130 هزار تن سیب درختی از باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال برداشت است.
وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 100 هزار تن سیب درختی از باغ‌های این استان برداشت شد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: پنج هزار و 632 هکتار از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد بارور هستند.
آزادپور اظهار کرد: بیشترین سطح باغ‌های سیب این استان به ترتیب در شهرستان‌های بویراحمد و دنا قرار دارد.

** راهکارهای رونق بازار سیب
وی با اشاره به اشباع بازار سیب گفت: استفاده از پایه‌های رویشی ارقام جدید در باغ‌های سیب راهبرد جهاد کشاورزی برای تولید میوه‌های با بازارپسندی بهتر و جلب مشتریان با ذائقه‌های متفاوت است.
آزادپور افزود: زودرس بودن، افزایش عملکرد در واحد سطح و آسان‌تر بودن کار کشاورز در مراحل کاشت، داشت و برداشت از دیگر مزایای استفاده از پایه‌های رویشی در ارقام جدید است.






با وجود سیاست‌های توسعه‌ای دولت و موفقیت‌های آن، کشاورزان از سود کافی برای ادامه فعالیت‌های خود بی بهره‌اند.
رنجی که باغداران در طول سال برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار می‌کشند با رفتن به جیب دلالان باعث دلسرد شدن تولید کننده از یک سو و مهاجرت روستاییان به شهرها از سوی دیگر در دراز مدت می‌شود.

** کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌توانند محصول خود را ذخیره کنند
تثبیت نشدن فرهنگ ذخیره سازی میوه‌ها در سردخانه‌ها و نبودن زیرساخت‌های بسته بندی و صادرات باعث شده تا بهره برداران محصولات خود را با قیمت بسیار اندک به دلالان بفروشند.
یک تولید کننده سیب در منطقه کاکان بویراحمد گفت: محصولی که با زحمت فراوان به ثمر می‌رسد ناچار به فروش آن به دلالان با قیمت بسیار پایین هستیم.
محمد حسینی با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی برای نگهداری از میوه در سردخانه و عرضه تدریجی آن افزود: کشاورزان به دلیل درآمد پایین قادر به ذخیره سازی میوه به مدت 6 ماه نیستند.
وی از مسئولان خواست تا محصول کشاورزان را بصورت تضمینی خرید کنند.
یک تولید کننده سیب در شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه امید کشاورزان این منطقه به درآمد محصولات باغی است گفت: ایجاد صنایع بسته بندی برای صادرات میوه با توجه به کیفیت خوب محصولات و واحدهای فراوری محصولات ضرورتی برای کمک به کشاورزان است.
زینب محمدی افزود: واریز سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان باعث دلسردی کشاورزان برای تولید می‌شود.
یک تولیدکننده محصول پرتقال در روستای کلاغ نشین گچساران گفت: فروش محصولات تولید شده مهمترین دغدغه بهره برداران این شهرستان است.
امین صادقی با اشاره به زمان کم برای نگهداری میوه بدون سردخانه از مسئولان خواست برای خرید مرکبات به‌ویژه پرتقال و نارنگی اقدام کنند.

** سردخانه‌های خالی از میوه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:13 سردخانه این استان به ظرفیت 11 هزار تن آماده ذخیره سازی محصولات کشاورزی و خدمات رسانی به بهره برداران است.
جعفر گوهرگانی افزود: کشاورزان به‌ویژه باغداران با پرداختن ماهیانه 600 ریال برای هر کیلو گرم می‌توانند محصولات خود را ذخیره سازی و در زمان نیاز بازار مصرف به نرخ مناسب بفروشند.
وی ابراز داشت: نهادینه شدن فرهنگ ذخیره سازی محصولات باغی در سردخانه‌ها راهکار برای پیشگیری از واریز دسترنج باغداران به جیب دلالان است.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین سردخانه کهگیلویه و بویراحمد در شهرک صنعتی یاسوج ظرفیت سه هزار و 500 تن محصول را دارد تصریح کرد: هم اکنون تنها 100 تن محصول در این سردخانه ذخیره سازی شده است.
گوهرگانی بیان کرد: استقبال ضعیف کشاورزان از ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها در حالی است که کارگاه‌های آموزشی برای بهره برداران نیز در برخی مناطق دایر شده است.
وی بیان کرد: مشکل اصلی سردخانه داران محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، نبود سرمایه برای خرید محصول از کشاورزان و ذخیره سازی است.
گوهرگانی تصریح کرد: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و اجرای واحدهای بسته بندی راهکار دیگری برای افزایش درآمد باغداران است.
وی گفت: گسترش فرهنگ ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها و عرضه به‌موقع آن به بازار ضروری است.
گوهرگانی از احداث و راه اندازی چند سردخانه به ظرفیت پنج هزار تن در چهار ساله گذشته در دولت تدبیر و امید برای نگهداری محصولات باغی خبر داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خرید میوه شب عید از کشاورزان این استان یکی از کمک‌های حمایتی دولت به باغداران است.
وی تصریح کرد: نیاز میوه شب عید هزار تن بوده در حالی که میزان تولید سیب در کهگیلویه و بویراحمد 130 هزار تن است.
سالیانه 280 هزار تن انواع محصول باغی شامل سیب، گردو، مرکبات و سایر میوه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کشاورزی یک ساختار به هم پیوسته ای است که بهبود آن به بهبود همه اجزای آن بستگی دارد.
بهبود سیستم کشاورزی در بخش تولید باید به اصلاح آن در بخش های دیگر مانند بازار نیز بینجامد در غیر این صورت تلاش ها بیهوده خواهد بود.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/1662/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۹۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعاد فر ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی پایگاه‌های اورژانس کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: یک دستگاه آمبولانس آفرود در سال گذشته به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده شد اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه، کافی نیست.

وی بیان داشت: روند تکمیل طرح احداث ساختمان مرکزی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد، طبق گزارش‌های دریافت شده، پیشرفت خوبی دارد.

میعاد فر تصریح کرد: سهم استان‌ها در حوزه تأمین آمبولانس بر اساس شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شود و تلاش می‌شود که در بین پایگاه‌های اورژانس استان‌ها توزیع مناسبی انجام شود.

کد خبر 6090112

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏