Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ پیام شریفی گفت: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 3 تُن کتیرا از گونه‌های گون‌های کردستان برداشت شده که با توجه به مرغوبیت آن سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌است.

وی ضمن ارائه آمار عملکرد اداره بهره‌بهرداری اظهار کرد: در شش ماه نخست سال جاری حدود 40 قرارداد برداشت در شهرستانهای سنندج، دهگلان، کامیاران، سقز و سروآباد با بهره‌برداران محلی عقد شده‌است که بهره‌برداران طی دوره بهره‌برداری حفظ و حراست از عرصه ملی در مقابل هرگونه حریق و تخریب را به عهده گرفته و این مشارکت گامی مهم در حفاظت و توسعه منابع طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برداشت کتیرا از گون زارها باید به صورت تناوبی صورت گیرد و باید پس از برداشت به هر گون زار استراحت داده شود که علاوه بر نظارت کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ،کارشناسان بهره‌برداری اداره کل و شهرستانها نظارت بر برداشت از گون‌زارها را نیز بر عهده دارند.

مهمترین محصول گیاه گون کتیرا نام دارد هرچه کتیرای حاصل شده شفافتر، بی‌رنگ و نازکتر باشد دارای کیفیت بهتر و قیمت گرانتری است که با ایجاد بازار فروش مناسب برای محصول کتیرا، و یا ایجاد توجیه مناسب برای ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان بهره‌برداران محلی را برای برداشت کتیرا دلگرم کرده و نیز با ایجاد دوره‌های آموزشی مناسب در خصوص بهره‌برداری از مراتع ،علاوه به کمک به حفاظت از منابع ملی زمینه برای توسعه آنها در جهت ایجاد اشتغال و درآمدزایی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۵۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد

قاسم لالائیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه روز گذشته یگان حفاظت شهرستان مهدیشهر با همکاری نیروی انتظامی فولاد محله متوجه حضور کامیونت مشکوک شدند، ابراز داشت: بازرسی از این خودرو منجر به شناسایی دو تن چوب تاغ شده است.

وی ضمن بیان اینکه با توجه به نبود مدارک معتبر راننده دستگیر شد، افزود: چوب‌های تاغ به اداره منابع طبیعی منتقل و خودرو نیز روانه توقیف و روانه پارکینگ شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی مهدیشهر ضمن بیان اینکه با هر گونه تخلف در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به شدت برخورد می‌شود، ابراز داشت: حفظ منابع طبیعی در ادامه حیات انسان در کره زمین اثرگذار است لذا همه در برابر حراست از آن مسئول هستند.

لالائیان در ادامه اضافه کرد: تخریب هر گونه حیاتی در عرصه منابع طبیعی صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند که در بسیاری از موارد جبران آن با چالش‌ها و هزینه کردهای بسیار همراه است.

وی افزود: وجود گونه‌های مختلف گیاهی تثبیت خاک را به دنبال دارد که در صورت حذف آنها باعث شکل‌گیری غبار و کوچ اجباری و بروز ناامنی خواهد شد لذا باید با تخریب کنندگان منابع طبیعی برخوردهای لازم صورت گیرد.

کد خبر 6095065

دیگر خبرها

  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند