Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:10:18 GMT

تدوین طرح‌های توسعه جنگل فندقلوی نمین

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۱۸۳۰۸

تدوین طرح‌های توسعه جنگل فندقلوی نمین

نشست تخصصی صیانت از فندق‌های بومی ایران به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد اردبیل و با حضور صاحب‌نظران و مسئولان استانی و کشوری در این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نشست تخصصی صیانت از فندق‌های بومی ایران به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد اردبیل و با حضور صاحب‌نظران و مسئولان استانی و کشوری در این حوزه برگزار و راهکارهای صیانت از فندق‌های بومی کشور در این نشست بررسی و تبادل نظر در این زمینه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در این نشست اظهار داشت: وجود ذخایر ژنتیکی فندق در استان اردبیل، جهاددانشگاهی را بر آن داشت که زیر ساخت‌های لازم برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای جنگل‌های فندق استان را ایجاد کند.

مهران اوچی اردبیلی حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل را ضروری دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی از سال 88 با پیگیری تشکیل ستاد فندق و تدوین طرح پایلوت احیاء و بهره‌برداری، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل گام‌های اساسی را برای صیانت از جنگل‌های بومی فندق استان برداشته است که به نتیجه رسیدن آنها نیاز به همکاری متولیان امر دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و عزم همگانی می‌توان جنگل‌های فندق کشور را با استفاده از ژنوتیپ‌های پر محصول و مقاوم به تنش های زیستی، احیا و توسعه داد.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی اردبیل است، تصریح کرد: با حمایت­ جهاددانشگاهی کشور و همکاری پژوهشکده‌­های وابسته به آن، این موضوع وارد فاز عملیاتی شده است که اجرای طرح‌های «شناسایی توده‌های مقاوم به سرما، ویژگی‌های کمی و کیفی فندق بومی ایران»، «بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق های استان» و «بررسی ظرفیت‌های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان» از این جمله است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به وجود دو زیستگاه منحصر به فرد فندق در استان اردبیل افزود: بر اساس نتایج این طرح‌ها، سه ژنوتیپ در جنگل فندقلو شناسایی شده است که تاکسول بیشتری نسبت به فندق‌های مطالعه شده در سطح کشور دارد.

وجود 315 هکتار جنگل فندق در اردبیل

در این نشست مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز سطح جنگل‌های فندق ایران را 23 هزار هکتار و تولید سالانه آن را 23 هزار تن فندق دانست و گفت: سطح این جنگل‌ها در استان اردبیل 315 هکتار بوده که سالانه 250 تن محصول از آنها برداشت می شود که متوسط هر هکتار، 900 کیلوگرم است.

محرم عدلی از اجرای چند طرح پایلوت فندق در مناطق آرپاتپه، آلادیزگه و حور توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد و افزود: با اجرای این طرح‌‌ها می‌خواهیم با مکان‌یابی مناسب و اجرای طرح‌های عملیاتی احیای فندق بومی منطقه را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی آمادگی دارد در برنامه توسعه‌ای جنگل‌های فندق استان در مناطق مستعد مشارکت کند.

صنایع تبدیلی در استان‌های فندق دار کشور مغفول مانده است

عضو هیئت علمی پژوهشکده توسعه شیمیایی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست تخصصی با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه فندق اظهار کرد: با نگاه ویژه می‌توان فندق را به یک محصول درآمدزا با ارزش افزوده بالا برای استان اردبیل تبدیل کرد که مقدمه این کار استفاده از رقم‌های مطلوب است.

عباس بایگان با بیان اینکه متاسفانه در حوزه فندق به صنایع نوین توجهی نشده و در حال حاضر، صنایع تبدیلی در استان‌های فندق دار کشور وجود ندارد، تصریح کرد: صادرات و یافتن بازار هدف فندق، نیاز به فرآوری و تولید فرآورده‌های جدید دارد تا این محصول بتواند در اقتصاد استان و کشور حضور تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور جنگل های فندق بیشتر در زمان گل دهی خسارت می‌بینند، افزود: در این جنگل‌ها، سیستم آبیاری مطلوبی وجود ندارد به همین خاطر میزان باردهی و محصول استحصال شده کمتر از متوسط جهانی است.

بایگان مراقبت‌های ویژه در زمان گل‌دهی، آبیاری قطره‌ای، استفاده از ارقام خوب و مناسب و فرآوری محصول تولیدی را از راهکارهای لازم برای افزایش میزان تولید و صادرات محصول فندق عنوان کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات رودسر نیز در این نشست با تشریح ویژگی‌های گیاه فندق و مصارف آن اظهار کرد: باید به دنبال برنامه‌های مناسب برای احیای جنگل فندقلو بدون اضافه کردن ارقام جدید باشیم چرا که ورود ژنوتیپ‌های جدید، تعادل اکوسیستم منطقه را به هم می‌زند.

داوود جوادی بیان کرد: برای اجرای برنامه اصلاح نژادی منطقه، باید ژنوتیپ‌های خود جنگل شناسایی و ارقام برتر از نظر مقاومت و عملکرد برای کاشت معرفی شود.

جنگل فندقلو سود اقتصادی برای شهرستان نمین ندارد

کارشناس هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری نمین نیز با قدردانی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه احیای جنگل فندقلو گفت: در حال حاضر 16 هزار و 400 هکتار از جنگل فندقلو در محدوده شهرستان نمین واقع شده است که تنها برای جذب گردشگر استفاده می شود و از لحاظ اقتصادی برای این شهرستان سودی ندارد.

علیرضا همتی‌نژاد اظهار کرد: موسسات پژوهشی همچون جهاددانشگاهی چندین بار برای انجام تحقیقات در جنگل فندقلو اقدام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده توسط برخی دستگاه‌های اجرایی استان، این طرح‌ها ابتر مانده است.

وی افزود: محققان و پژوهشگران تمام تلاش خود را برای معرفی ارقام مناسب و احیای جنگل‌های فندق استان انجام داده‌اند اما متاسفانه متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی استان هیچ قدمی در این زمینه برنداشته‌اند.

همتی‌نژاد از تولید 150 هزار اصله نهال فندق در سال گذشته در شهرستان نمین خبر داد و گفت: 70 هزار از نهال‌های تولیدی توزیع شده است به همین خاطر کاشت نهال فندق برای توسعه باغات فندق بایستی فرهنگسازی شود.

عباداله احمدیان، رئیس شورای شهر نمین نیز در این نشست برگزاری همایش ملی برای معرفی هرچه بیشتر جنگل فندقلو را خواستار شد و گفت: از جهاددانشگاهی انتظار داریم برای صیانت از این جنگل و ایجاد درآمد پایدار از این منبع ارزشمند، راهکار های لازم را ارائه کند و مسئولان شهرستان نیز حمایت‌های لازم از این اقدامات خواهند داشت.

تدوین طرح‌های توسعه جنگل فندقلوی نمین

در این نشست تخصصی، رئیس پژوهشکده توسعه شیمیایی جهاددانشگاهی نیز با بیان اینکه باید دنبال راهکارهایی برای بالا بردن ارزش افزوده محصول باشیم، اظهار کرد: باید طوری فرهنگسازی شود که مردم احساس کنند وجود جنگل‌های فندق برای آنان منفعت مادی و معنوی دارد و زمانی شاهد این نهادینه شدن این فرهنگ خواهیم بود که در هر خانه‌ای حتی در گلدان‌های آنها نهال‌های فندق کاشته شود.

مسعود کمبرانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از جمله معدود مؤسساتی است که با هزینه خود در زمینه تحقیقات فندق گام برداشته است، گفت: جهاددانشگاهی و پژوهشکده توسعه شیمیایی، طرح‌های خوبی برای توسعه شهرستان نمین و جنگل فندقلو دارند.

جابر شریفی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز در این نشست ثبت ملی و جهانی جنگل فندقلو را خواستار شد و گفت: می‌توان از جنگل فندقلو برای توسعه گردشگری استان به شرط اینکه به اکوسیستم آن آسیبی وارد نشود استفاده کرد.

در پایان این نشست، مطالبات حاضران پیرامون صیانت و توسعه جنگل‌های فندق کشور در قالب بیانیه قرائت شد.

انتهای پیام/

R41374/P1377/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۸۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگنا‌های اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند

سیدحامد عاملی در آیین تجلیل از معلمان پیشکسوت و بازنشسته اردبیل، کار معلمی را دارای قداست و شرافت خواند و گفت: قداست کار تعلیم و تربیت، به روز و مناسبت هفته معلم شرافت داده و آن را در میان مردم ارزشمند کرده است.

استاندار اردبیل قدردانی از زحمات معلمان را کمترین کار در حق آنها عنوان کرد و افزود: امیدواریم که با تلاش و خدمت بیشتر به جامعه و قشر معلم، مسئولیت ما از معلمان نمره قبولی بگیرد.

او بیان کرد: معلمان کسانی هستند که در امر انسان‌سازی و کمک به سایر انسانها تلاش می‌کنند و راه زندگی را برای آنها روشن کرده و مسیر حرکت را به آنها نشان می دهند و همین امر سبب ارزشمند شدن کار آنها شده است.

عاملی صرف عمر در مسیر انسان‌سازی و تربیت فرزندان این آب و خاک را تصمیم بزرگی دانست و اظهار کرد: کار و تلاش معلمان در تربیت نسل‌های آینده با هیچ چیزی قابل تعویض نیست.

او در ادامه عقب‌ماندگی استان اردبیل در رشد و توسعه اقتصادی را مهم‌ترین چالش این استان برشمرد و با تشریح اقدامات انجام شده برای رفع این نقیصه گفت: این استان به رغم ظرفیت بالای کشاورزی، گردشگری و صنعتی، خیلی عقب مانده است.

استاندار اردبیل بیان کرد: رتبه ۲۵ استان اردبیل در شاخص‌های توسعه کشور برازنده این خطه پراستعداد نیست چرا که این استان می‌تواند در رتبه‌های بهتر و بالاتری قرار گیرد.

عاملی منابع و سرمایه انسانی پرورش یافته را که محصول زحمات معلمان است، مهم‌ترین ثروت استان اردبیل برشمرد و با اشاره به پیشینه این منطقه در ایجاد حکومت مرکزی مقتدر و شیعی در ایران گفت: امروز با این ظرفیت منابع و سرمایه انسانی، جایگاه اردبیل باید بهتر از وضعیت کنونی باشد.

او با بیان این که مسئولان استان اردبیل در چند سال اخیر تلاش مضاعفی را برای ارتقای جایگاه استان آغاز کرده‌اند که در حال نتیجه دادن است، افزود: توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در همه بخش‌ها، مهم‌ترین اولویت عمرانی استان اردبیل تعیین شده است.

عاملی اجرای شتابان پروژه‌های اساسی عمرانی در حوزه ارتباطات و حمل و نقل و نیز صنعت و کشاورزی، گردشگری و مهار آبها را از جمله اقدامات زیربنایی در استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: در سایه این تلاش‌ها، رشد اقتصادی و رتبه درآمدی استان اردبیل در حال افزایش است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • تنگنا‌های اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل