Web Analytics Made Easy - Statcounter

آدام تایلور تحلیلگر امور بین الملل نویسنده واشنگتن پست که در دانشگاه های منچستر و کلمبیا تدریس می کند طی مقاله ی با عنوان بالا مجبور شد بنوعی اعتراف کند که تدبیر سردار سلیمانی ترامپ را وادارکرده است تا خود را بیش از این در غائله ی کردستان عراق درگیر نکرده و بشکل غافلگیر کننده ی از آن کنار بکشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، واشنگتن پست در سر مقاله خود نوشت: در صورت بروز هر جنگ جدیدی در عراق، ایران دست بالا را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از شهروندان کردستان عراق هنوز بیاد داشتند که زمان زیادی از ماجرای حملات داعش به مناطقی از کردستان عراق و بخاک و خون کشیدن کردهای سوریه تنها شخصیت استواری که در آن روزهای در کنار آنها در مقابل داعش ایستاد سردار سلیمانی و شهیدان والامقام جبهه ی مقاومت بودند و آنها فراموش نکرده بودند که آمریکا و غرب هیچگاه قابل اعتماد نیستند.

اما بنا گزارش های رسانه های منطقه در این میان "بارزانی" فراموش کرده بود که منتقدین او در داخل کردستان به اقلیمی با ثبات بمراتب بیشتر از وعده های دروغین غرب و فتنه برانگیز برخی حکام عرب خلیج فارس که حتی هزینه مالی برگزاری انتخابات را هم پذیرفته بودند چشم دوخته و افق های آرامش دور تری را می خواهند و می بینند  و در کنار اینها احزاب کرد به کیفیت و سازکار انتخاباتی سفارشی بیگانه اعتقادی ندارند شهروندان اقلیم هم می دانستند که همراهی با مردمی که قرنها با هم همخون و همدل بوده اند هیچ بدیلی ندارد و وصله ی معتبرتر از صله ی همزیستی تاریخی با هم میهنان، بستگان و دوستان دیرین با فرهنگی همسان وجودندارد.

هنگامی که برنارد لوی صهیونیست فرانسوی به اصطکاک آفرینی پرداخت شروع ماموریت او با صحنه سازی برای راه اندازی یک هرج و مرج دیگر در خاورمیانه میانه با نزدیک شدن به پیشمرگه و کرکوک همراه شد او به دیدار با سران قومی وطایفی در توئیت های شیطنت آمیزی ضمن تحریکشان برای اغاز یک درگیری  به آنها هشدار می داد. "شب گذشته در نزدیکی #کرکوک، منطقه آل بو محمد، آواره شدند.#بغداد با آتش بازی می کند# به چالش کشیدن پیشمرگه اشتباه است.

اما برای آنها عبارات برنارد لوی هیچ ارزشی نداشت زیرا کرکوک به آشتی فکر می کرد تا یک درگیری خونین و بی سرانجام و پذیرش تحریض های بیگانگان را خیانت به مردمی می دید که بنا به گفته برخی رسانه های کرد نمی خواستند قربانی پشت صحنه سازی های یک تبانی مرموز نهفته در نقشه ی شوم صهیونیست ها باشند و نهایتاً این چیزی بود که باعث شد تا تلنگری بزرگ به بارزانی و شوکی به محرکان منطقه و فرا منطقه ی غائله ی کردستان عراق وارد آید و کرکوک همچنان در آغوش سرزمین مقدس عراق آرام گیرد.

غربی ها نیز که دروبین و خبرنگاران خود را برای یک حادثه عظیم خونبار آماده کرده بودند ناگهان با آنچه در روز یکشنبه و دوشنبه اتفاق افتاد باحیرت و شگفتی تنها تماشاگر ماجرا شدند زیرا پیش از این مدتها رسانه های غربی با کوبیدن برطبل جنگ از ارسال صدها تن سلاح برای جنگ در  شهر استراتژیک کرکوک به تهیه خبر و گزارش روزانه اقدام کرده بودند.

و با تیترهای ژورنالیستی از این دست کرکوک، یک پیروزی قابل توجه برای ایران و یک رسوایی برای غرب و توافقنامه بین سردار سلیمانی و پسر جلال طالبانی که شامل تحویل کرکوک و 9 بند بود با عنوان کرکوک پیروزی قابل توجهی برای ایران و یک رسوایی بزرگ برای غرب به گوشه و کنار جهان مخابره کردند.

 و در جهت دهی به رسانه های غربی، بناچار واشنگتن پست تیتر زد نبرد جدید در عراق باعث می شود ایران در موضع قدرت قرار گیرد.

آدام تایلور تحلیلگر امور بین الملل نویسنده واشنگتن پست که در دانشگاه های منچستر و کلمبیا تدریس می کند طی مقاله ی با عنوان بالا  مجبور شد بنوعی اعتراف کند که تدبیر سردار سلیمانی ترامپ را وادارکرده است تا خود را بیش از این در غائله ی کردستان عراق درگیر نکرده و بشکل غافلگیر کننده ی از آن کنار بکشد.

این تحلیگر در ادامه می نویسد: این درگیری نه تنها وحدت کرد را تضعیف می کند بلکه نقش شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق را تقویت می نماید و آنها را به عنوان نگهبانان وحدت ملی به جای فرقه گرایی ظاهر می کند. اخیراً از بغداد گزارش رسیده بود که سردار سلیمانی نسبت به هرگونه موضع خصمانه علیه حاکمیت عراق خشم خود را اظهار نموده و آمادگی حمایت نظامی را به دولت عراق اعلام کرده است.

علاوه بر این حضور شبه نظامیان حمایت شده از ایران در جنگ هایی که فقط چند روز پس از آن امکان رخ دادن داشت رئیس جمهور آمریکا ترامپ به فعالیت های بی ثبات کننده تهران در خاورمیانه اشاره کرده و اعلام می کند که برنامه های آینده خود را با عدم تأیید معاهده هسته ای با ایران اعلام می کند. در واقع هر گونه تصمیمات بی پروایی که ترامپ بگیرد فرصتی برای گسترش فعالیت های ایران در منطقه خواهد بود.

در نهایت نیروهای عراقی با سرعتی قابل توجه کرکوک را بدون خونریزی در دست گرفتند گرچه دولت ترامپ با توجه به شرایط پیشرو به دنبال اظهار وجود در آنجاست سهولت بازگرداندن کرکوک به عراق در روز دوشنبه نشان می دهد که ریسک بارزانی نتیجه ای نداشته است. از همه مهمتر مقاومت ضعیف نیروهای کرد نشان دهنده اختلافات سیاسی گسترده در جامعه کرد با طوایف متعدد است.

با این اوصاف علی رغم تمام سخنان سخت ترامپ علیه ایران و به ویژه ضد سپاه پاسداران در جمعه گذشته مطرح کرد اما او از اتخاذ موضع عمومی در مورد وضعیت کرکوک اجتناب کرد. ترامپ گفت: واقعیت این است که ما دوست نداریم طرفهای ذیربط آنجا درگیر شوند و ما نباید در همه جا حضور داشته باشیم، با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و ما در رعایت بی طرفی متعهد هستیم.

 بنابراین اگر ترامپ در این خصوص تصمیم به تغییر سیاست گرفته به یک طرف بدون لحاظ یک دیگر مایل شود همان طور که برخی از سیاستمداران برجسته براساس گزارش "دینفز نیوز" گفته اند: با انجام این کار، او روابط ایالات متحده را به خطر انداخته و این پروسه تبدیل به یک بازی در دست ایران خواهد شد از سوی دیگر اگر رئیس جمهور آمریکا به هنر معامله روی بیاورد ممکن است نیاز به یک رویکرد جدید داشته باشد یعنی دستیابی به معامله ای که تمام طرف ها را راضی کند.

ترجمه: عبدالمجید اورا

/ انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۹۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان

سفر بارزانی به ایران برای تحکیم روابط و تاکید بر ایفای نقش اقلیم کردستان به عنوان بخشی از کل حاکمیت عراق برای اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، سفر «نچیروان بارزانی» ‌به ایران و دیدار وی با مقامات کشورمان حاوی پیام‌های مختلفی است. این دومین سفر بارزانی به ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق است.

بارزانی پیشتر در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی به ایران آمده بود و حالا ضمن دیدار با رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو کرد.
وی در صفحه ایکس خود درباره دیدار با رهبر معظم انقلاب نوشت:‌ « بە دیدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای در تهران شرفیاب شدم.در این نشست بر آمادگی و تمایل عراق و اقلیم کردستان جهت پیشبرد روابط همە جانبە با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمودیم.»

حضور رئیس اقلیم کردستان عراق پس از تحولات منطقه از جمله حمله تلافی‌جویانه و بازدارنده موشکی پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی برای ناظران و افکارعمومی معنادارتر تلقی می‌شود.

سفر بارزانی به ایران و رایزنی‌های وی، این پیام را برای اسرائیل و گروه‌های تجزیه‌طلب کُرد و سایر بازیگران ارسال می‌کند که اقلیم کردستان به هیچ وجه پشتیبان و مخفیگاه مناسبی برای آنان نیست

برخی از بازیگران منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی سعی داشتند تحرکاتی در اقلیم کردستان عراق به عنوان حیاط خلوت ایران انجام دهند و خود را در این منطقه نزدیک ایران تثبیت و اقلیم را به پایگاهی ناامن کننده برای کشورمان تبدیل کنند.

سفر بارزانی به ایران و رایزنی‌های وی، این پیام را برای اسرائیل و گروه‌های تجزیه‌طلب کُرد و سایر بازیگران ارسال می‌کند که اقلیم کردستان به هیچ وجه پشتیبان و مخفیگاه مناسبی برای آنان نیست.

درواقع بارزانی تاکید می‌کند که اقلیم کردستان عراق یک منطقه جداشده از این کشور نیست و در طرح امنیتی یک پارچه عراق در همکاری با جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهد کرد و تصریح کرد که به ابزاری برای اهداف دشمنان بدل نمی‌شود.

از همین روست که رئیس اقلیم کردستان در دیدار با آیت الله سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور کشورمان بیان می‌کند: «هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم.»
وی همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

بارزانی همچنین از ایران به عنوان دوست روزهای سخت یاد می‌کند و با یادآوری و قدردانی از دستاوردهای سردار شهید سلیمانی در مقابله با تروریست داعش و ایجاد امنیت در منطقه بیان کرد: «اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری است که همواره در هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است.»

این سفر خیلی زود بازتاب بین المللی یافت و «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به این که چه نظری درباره سفر نیچروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان به ایران دارد، گفت: «نمی‌خواهم درباره این گفت‌وگوی به خصوص اظهار نظر کنم اما ما مسلما، همیشه تشویق به انجام شدن گفت‌وگوهایی کرده‌ایم که به تنش‌زدایی و ثبات بیشتر در منطقه، از جمله در قبال ایران می‌انجامد.»

با توجه به سخنان رئیس اقلیم کردستان عراق به چند موضوع مهم و محوری در این سفر می‌توان اشاره کرد.

ضعف رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از عملیات وعده صادق برای همه بازیگران کوچک و بزرگ منطقه‌ای مشخص است و اقلیم کردستان نیز روی یک اسب بازنده که می‌تواند روابط خود را با کشوری قدرتمند و دارای اشتراکات مهم فرهنگی و اجتماعی و ... از جمله ایران خدشه‌دار کند، شرط نمی‌بندد و اقلیم کردستان از این ظرفیت برای تحکیم روابط فی مابین استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران که مقتدرانه در خاورمیانه حضور فعال دارد نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ روابط خود با کشورهای مختلف را تحت عنوان یک شریک امن و دوست روزهای سخت تداوم بخشیده و عقلانیت سیاسی بر روابط حسنه با ایران تاکید می‌کند که سفر بارزانی به کشورمان نیز در همین راستا انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | روایت سردار سلیمانی از علت ردصلاحیت شدن خود در گزینش سپاه
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • انگیزه بارزانی از حضور در تهران؛ درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟
  • پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان
  • روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر