Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «ایران مهارت» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در همایش ملی توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه افزود: در کنکور سراسری امسال ۸۶۰ هزار دانش آموز شرکت رقابت داشتند که ۵۶۰ هزار نفر آنان از رشته رشته تجربی و بقیه از سایر رشته های ریاضی، انسانی، هنر و زبان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رقابت بالای دانش آموزان تجربی درکنکور امسال برای تصاحب ۱۵ هزار صندلی رشته پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته های دانشگاهی وابسته بود که با تنگ شدن حلقه رقابت شانس موفقیت کمتر شده و حذف شمار بیشتر متقاضیان چالش ها، سرخوردگی اتلاف منابع و برنامه ها را رقم می زند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان پایه دهم، ۳۶ و نیم درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه و کار و دانش و بقیه در رشته های نظری به تحصیل اشتغال دارند و این مهم لزوم بازنگری در نظام آموزشی و هدایتگری تحصیلی را دو چندان می کند.

زرافشان گفت: ۱۶ درصد از هنرآموزان هنرستان های کشور در شاخه فنی و حرفه ای و ۲۰ درصد در شاخه کار و دانش و از مجموع دانش آموزان شاخه نظری نیز۱۰ درصد در رشته ریاضی، ۲۶ درصد در رشته علوم انسانی و ۲۵ درصد در رشته تجربی تحصیل مشغول هستند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیمی از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای و نیم دیگر در رشته های نظری حضور یابند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی و برخی مدارس سطح کشور، افزود: ۱۵۰ هزار دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم در سه هزار مدرسه شبانه روزی برای تحت آموزش یک تا ۲ حرفه قرار می گیرند.

زرافشان، اجرای طرح آموزش همراه را از دیگر طرح های وزارت آموزش و پرورش برای حرفه آموزی به دانش آموزان دانست و گفت: در این طرح هنرآموزان هنرستانی محصولاتی تولید می کنند که قابل عرضه به بازار باشد.

وی، از رونمایی طرح ایران مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه خبر داد و ادامه داد: در این طرح ۵۰۰ رشته مهارتی از چهار تا ۴۰ ساعت به دانش آموزان آموزش داده می شود و برای آن ها گواهینامه صادر می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش، استقرار پایه دوازدهم در مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش در سال جاری عنوان کرد و گفت: با توجه به حذف دوره پیش دانشگاهی در پایان سال تحصیلی آینده دوران تحصیلی آموزش و پرورش به الگوی ۶-۳-۳ و هنرستان ها از ۱۱ سال به ۱۲ سال افزایش می یابد.

زرافشان افزود: با اجرای این طرح تعداد دانش آموزان از حدود ۴۳۰ هزار نفر به ۹۰۰ هزار نفر افزایش می یابد که ۳۰۰ هزار نفر آنان در شاخه فنی و حرفه و کار ودانش بوده و این مهم نیازمند آزمایشگاه، استادکار و محیط آموزشی است.

وی، برنامه مدیریت تعالی و ارتقای کیفی مدیریت آموزشگاهی را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری دانست و گفت: این طرح با هدف کیفیت بخشی به آموزش انجام و با اجرای این طرح تعداد مدارس مجری طرح مدیریت تعالی از هشت هزار مدرسه به ۱۸ هزار مدرسه افزایش می یابد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: توسعه کیفی پژوهش سراها از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است و در این طرح تلاش می شود با مشارکت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری این طرح در ۶۳۰ پژوهش سرای مناطق کشور اجرا شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی‌بر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای عدم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از ظریف‌ترین و مینیاتوری‌ترین اقدامات است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.

وی افزود: این کار در مقطع متوسطه اول با بهره‌گیری از توان مشاوره دقیق روان‌شناختی و تحصیلی در مدرسه انجام شود و به نیرو‌های کیفیت‌بخشی و مشاور در مدرسه وابستگی دارد. فرهادی ادامه داد: زمانی‌که یک انحراف در آمار می‌بینیم؛ در بخش‌های نرم‌افزاری و فکری دچار خطا هستیم و در امکانات مشکلی وجود ندارد. در دبیرستان‌ها امکاناتی که رشته‌های دیگر و دانش‌آموزان تحربی دارند، دانش‌آموزان ریاضی نیز بهره‌مند هستند.

انتخاب رشته تحصیلی ناظر بر بازار اشتغال است

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته دوم ناظر بر بازار اشتغال است و نوع اطلاع‌رسانی برای مشاغل در کشور و تحقیقات صورت می‌گیرد. نهاد‌هایی که در آموزش و پرورش همکار هستند و در سند تحول برای آنها وظیفه‌ای تعیین شده، مراقب باشند که خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام نکنند و تبلیغات کاذب شکل بگیرد.

در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم

وی با اشاره به برنامه ششم و هفتم توسعه، اضافه کرد: در این برنامه قرار است دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش با یک ضریب بالای پنجاه درصد هدایت شوند و در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم؛ به عبارت دیگر، بیکار نداریم، زیرا دانش‌آموزان مهارت دارند.

فرهادی ادامه داد: بسیاری از دختران در رشته‌های کامپیوتر و طراحی و دوخت، هنری و صنایع دستی نه‌تنها بیکار نداریم، بلکه با افزایش بیشتر تقاضا در حرفه آموزش‌دیده روبرو هستند.

هنرستان‌ها برای همه رشته‌ها الگو موفقی هستند

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان‌ها برای نه‌تنها برای رشته‌های ریاضی بلکه برای هنرستان‌ها الگوی موفقی است و باید به آنها مشاوره دقیقی ارائه دهیم، ابراز کرد: برای رشته ریاضی ما در آموزش و پرورش وظیفه مشاوره دقیق ارائه دهیم که ناظر بر استعداد‌های خدادادی و علایق است تا در این رشته تحصیل کنند.

وی در پایان افزود: رشته بنده ریاضی و فیزیک است و معتقد هستم مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری