Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@13:08:39 GMT

جزئیات برنامه‌ تور آفریقایی محمد جواد ظریف

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۰۱۶۴

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی شامل آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر با بیان اینکه قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی به دلایل مختلف برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به اولین مقصد سفر ظریف اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این سفر و در اولین مقصد این تور آفریقایی به آفریقای جنوبی سفر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر ظریف وزیر خارجه به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر، به اهمیت و جایگاه قاره سیاه در سیاست خارجی ایران پرداخت و این سفر را نشانگر توجه ویژه جمهوری اسلامی به آفریقا خواند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی شامل آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر با بیان اینکه قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی به دلایل مختلف برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به اولین مقصد سفر ظریف اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این سفر و در اولین مقصد این تور آفریقایی به آفریقای جنوبی سفر می کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آفریقای جنوبی را یکی از شرکای خوب، مطمئن و قابل اطمینان در حوزه آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: وزیر خارجه بنابه دعوت همتای خود به این کشور سفر می‌کند و قرار است در این سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شود و در همین راستا یک تیم سیاسی و یک هیأت اقتصادی متشکل از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، بانکی و علمی و فناوری وزیر خارجه کشورمان را همراهی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزیر خارجه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود با ریاست جمهوری و تنی چند از وزرای این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد، بیان داشت:‌در این سفر اسنادی که همکاران ما از روزهای گذشته درباره آن با طرف آفریقای جنوبی در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم تا صبح دوشنبه آماده خواهد شد به امضا می‌رسد.

وی در عین حال گفت: علاوه بر این، نشست مشترک مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی دو کشور نیز برگزار خواهد شد که این نشست توسط وزیر خارجه و همتای وی افتتاح می‌شود و فرصتی است که شرکت‌های ایرانی بتوانند با طرف‌های خود رایزنی کرده و برای شناخت بیشتر و ادامه همکاری‌ها در آینده به منظور تحقق برخی فعالیتهایی که می‌تواند در حوزه اقتصادی بین دو کشور صورت بگیرد، اقدام کنند.

سفر به اوگاندا و نیجر

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه وزیر خارجه پس از آفریقای جنوبی در دومین مقصد سفرش راهی اوگاندا خواهد شد، عنوان کرد: وزیر خارجه در اوگاندا با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

قاسمی همچنین گفت که در سفر ظریف به اوگاندا بیمارستان 50 تختخوابی که توسط جمهوری اسلامی ایران از بودجه کمک‌های توسعه‌ای احداث و تکمیل شده و بیمارستانی بسیار پیشرفته‌ است، افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه پس از اوگاندا به سمت نیجر حرکت می‌کنند و قرار است دیدارهایی در سطح عالی در این کشور انجام و رایزنی‌هایی حول مسائل دوجانبه و بین‌المللی و همکاری‌های هر چه بیشتر دو کشور صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در دو کشور اوگاندا و نیجر برای شرکت‌هایی که هیأت را در این سفر همراهی می‌کنند این فرصت وجود دارد تا بتوانند در نشست‌های مشترک با شرکت‌های طرف مقابل رایزنی کرده و برای شناخت متقابل و چگونگی آغاز همکاری‌های بیشتر بحث و تبادل‌نظر کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این تور آفریقایی که اولین تور و سفر از نوع خودش در دولت دوازدهم است گویای توجه ویژه ایران به آفریقا است و نشانگر آن است که ایران علاقه‌مند است با توجه به سیاست‌های خودش و اقتصاد مقاومتی که در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، در زمینه صادرات غیرنفتی و سایر همکاری‌‌ها با آفریقا تلاش‌هایی را به عمل آورد.

قاسمی گفت: در حال حاضر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس یک اصل مهم یعنی تعامل هر چه بیشتر با کشورهای جهان عمل می‌کند و بر همین اساس، سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل و متوازن با همه نقاط جهان افزایش دهد و از همه امکاناتی که در اقصی‌ نقاط جهان وجود دارد استفاده کند و در چارچوب و روند این تعامل هر چه بیشتر، علاوه بر آفریقا باید روابط خود را با سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان مثل آمریکای لاتین، کشورهای آسیایی و اروپا توسعه بدهد.

وی در پایان عنوان کرد که این آمد و شد و رفت‌ها در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در حال برنامه‌ریزی است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در نشست «ژئوپلیتیک خلیج فارس» گفت: کشور‌های عربی به این درک رسیده اند که امنیت را نمی‌توان فقط از آمریکا خرید. چالش اصلی جهان امروز چالش شناختی است. اشتباهاتی که صورت می‌گیرد به علت ادراک و شناخت نادرست است.

وی افزود: چند ادراک نادرست در دو طرف خلیج فارس، منطقه را از آرامش و صلح محروم کرده است. روندی در جهان عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس برای اصلاح ادراکات نادرست شروع شده است.

ظریف در ادامه گفت: ادراک خرید امنیت در جنوب خلیج فارس هنوز وجود دارد که غلط است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس به این جمع بندی رسیده اند که جهان از فضای قطبی عبور کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف افزود: دوستانی که دلشان برای آمریکا لک می‌زند، فراموش نکنند که آمریکا خوزستان عزیز ما را سرزمین مورد اختلاف خواند. کشتی‌های کویتی در زمان جنگ قبل از پرچم آمریکا، پرچم شوروی را برافراشتند. اولین کشوری که فکر می‌کرد می‌توان امنیت را خرید صدام بود.

وزیر سابق امور خارجه گفت: صدام اعلام می‌کرد که دژ شرقی جهان عرب است. کشور‌های عربی به صدام پول میدادند که بجای آن‌ها بجنگد. دولت سعودی همان زمان هم نگران بلند پروازی صدام بود. وقتی قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم طارق عزیز اعلام کرد که تا مذاکره نکنیم آتش بس نخواهیم داشت.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل دست به دامن جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا شد و او پاسخ داد که تا ۳ ماه دیگر کار تمام است. فهد به صدام زنگ زد که غرور مردم ایران را زیر پا نگذار که دمار از روزگار تو در می‌آید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف با اشاره به جنایات روزافزون رژیم تروریست صهیونیستی گفت: اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد. امروز کشور‌های عربی به سراغ اسرائیل رفته اند که امنیت بخرند. اسرائیل در تاریخ تقلبی خود از کسی حمایت نکرده است.

وی گفت: در مذاکرات آزادی گروگان‌های آمریکایی شخصا شاهد بودم که اسرائیل به آمریکا هم پشت کرد. اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم آمریکا می‌خواهد حضور خود در منطقه را گسترش دهد. سیاست آمریکا حرکت به سوی منطقه آسیا است.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

ظریف به خیانت‌های خانواده پهلوی و ادامه‌دار بودن آن نیز اشاره کرد و گفت: ربع پهلوی و.. که سراغ اسرائیل رفتند تاریخ را فراموش کرده اند. گفتمان غالب در اسرائیل این است که ایرانیان از اول تاریخ به دنبال نابودی ما بودند. اسرائیلی‌ها تاریخ کوروش و بابل و نجات یهودیان، را تبدیل به ماجرای دروغین استر و مردخای کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه این نشست گفت: عدم مشارکت در ترتیبات جهانی موجب حذف ما خواهد شد، نه توقف آن ترتیبات! اشتباه ادراکی ما ایرانیان این است که فکر می‌کنیم اگر با چیزی مخالفت کردیم آن چیز شکل نخواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: در دریای کاسپین یک زمانی فکر می‌کردیم که اگر حضور پیدا نکنیم اتفاقی رخ نخواهد داد، اما بستر دریا را تقسیم کردند. عدم حضور ما در ترتیبات امنیتی در خلیج فارس، به معنای حذف شما از این ترتیبات است. ما خیال می‌کنیم که اول و آخر راه‌های مواصلاتی دنیا ما هستیم، با اینکه جایگزین وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه ای نشست گفت: هر کشوی که به ما حمله کرد رنگ ما را گرفت و نه بالعکس. برخی همسایه‌ها به ما خیلی ظلم کردند، اما به نگاه فرصت باید نگاه کنیم. خیلی از انگاره‌های ما در خصوص دنیای عرب غلط است.

وزیر سابق امور خارجه در انتها گفت: امروز مغول‌ها به ایران می‌آیند که فرهنگ خود را پیدا کنند. اعراب که به ایران حمله کردند هم رنگ ایرانی گرفتند. باید به مردم خودمان به چشم فرصت نگاه کنیم نه تهدید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد