Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین‌ بار نیست که قلیان کشیدن فوتبالیست ها در فوتبال ایران سبب محرومیت آنها شده است. چند روز قبل عکس قلیان‌کشیدن فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می رسید فتوشاپ باشد اما چند روز بعد عکس قلیان کشیدن محسن مسلمان و وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به ‌دست چرخید و سبب محرومیت این 2 بازیکن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پس از منتشر شدن این عکس ها، از برخورد قاطع این کمیته خبر داد و مرتضی تورک، رئیس این کمیته در این باره بیان کرد:  رفتارهایی مانند کشیدن قلیان، استعمال دخانیات و مواد مخدر، چاقوکشی که توسط اراذل و اوباش، مجرمان و زندانیان خطرناک مشاهده می‌شود به هیچ عنوان در شان و زیبنده بازیکنان حرفه‌ای فوتبال نیست.

او افزود: بنابراین به بازیکنان فوتبال و اهالی ورزش توصیه می‌کنم از این قبیل رفتار و شب زنده‌داری‌ها در قهوه‌خانه‌ها و پاتوق‌هایی که دام شیطان است، پرهیز کنند. رفتار غیر حرفه‌ای نظیر استعمال قلیان و مواد مخدر به دور از شان یک فوتبالیست حرفه‌ای است و در فوتبال کشور به هیچ وجه جایگاهی ندارد و در صورت مشاهده این گونه رفتارهای خلاف و غیر حرفه‌ای، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بدون هر گونه مماشات، به شدت با خاطیان برخورد کرده و محرومیت‌های سنگینی را اعمال خواهد کرد. اما محرومیت مسلمان و غفوری به نظر برخی از کارشناسان اشتباه است زیرا آنها زندگی شخصی دارند و نباید در زندگی خصوصی افراد دخالت کرد.

همه قلیان می‌کشند و فوتبالیست‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها درست است که ورزشکار هستند و به هیچ وجه سنخیتی بین ورزش و قلیان و دود وجود ندارد اما به قول خداداد عزیزی بیش از 90 درصد فوتبالیست‌های ایرانی قلیان می کشند و آن 10 درصد دیگر سیگار و مخدرهای دیگر علاوه بر قلیان مصرف می‌کنند! ضمن این‌ که در سال‌های اخیر اخباری درباره استعمال سیگار و سایر مواد مخدر بین فوتبالیست‌ها و همچنین استفاده از ترامادول بارها و بارها منتشر شده است.

در آیین‌نامه انضباطی کنونی فوتبال ایران‌ هیچ اشاره صریحی به تخلف استعمال دخانیات نشده است اما در آیین‌نامه جدید در بخش جرایم برای آن دسته از اهالی فوتبال که در محوطه برگزاری مسابقات و تمرینات تیم‌ها اقدام به کشیدن سیگار و دخانیات می‌کنند، جرایم و تنبیهات قابل توجهی در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر البته کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به استعمال دخانیات و قلیان از سوی فوتبالیست‌ها در شرایطی بوده که خبر یا تصویری در این زمینه منتشر شده باشد. اخیرا هم بعد از افشاگری‌ها و فیلم و تصاویر منتشر شده درباره قلیان‌ کشیدن فوتبالیست‌ها،‌ کمیته اخلاق رسما به پرونده این تخلفات ورود کرده و این 2 بازیکن استقلال و پرسپولیس را تا اطلاع ثانوی  محروم کرده است.

البته در منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ايران، بندهایی دراین باره وجود دارد که با هم مرور می کنیم:

ماده 13: از آنجائيكه بازيكنان به عنوان افراد حقيقي الگوي رفتاری و فرهنگی جوانان، نوجوانان و بخش وسيعي از جامعه هستند در موارد ذيل براي بازيكنان فوتبال(گروه بازيكنان و تيم حاضر در مسابقات ليگ) رعايت مفاد منشور اخلاقی و رفتاری الزامی است : 13/1- از شروع قرارداد بازيكن با باشگاه و ثبت آن در فدراسيون و هيئت های استان ها و محلی، رعايت منشور اخلاقی و رفتاری برای بازيكنان الزامی است. 13/2- هربازيكن نسبت به رعايت منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ايران اسلامی مسئوليت مستقيم داشته و مسئوليت مقامات رسمی تيم ها نافی مسئوليت بازيكن نبوده و نسبت به عملكرد اخلاقی و رفتاری در حوزه فوتبال جوابگو خواهد بود. 13/3- رعايت شئونات اخلاقی و موازين شرعی و عرفي و احترام به فرهنگ و اخلاق عمومی جامعه ايران اسلامی در چارچوب حقوق شهروندی جزء وظايف بازيكنان و مراعات آن الزامی است. 13/4- كليه بازيكنان موظفند ضمن مطالعه دقيق منشور اخلاقی و رفتاري فوتبال ايران اسلامی، نسبت به تكميل مرامنامه منشور اقدام نمايند. تذكر: مرامنامه در 3 نسخه به ترتيب ضميمه قرارداد فرد در باشگاه مربوطه، هيئت استان و محل يا سازمان ليگ(كميته مسابقات) و نزد فرد متعهد(بازيكن) نگهداری می شود.

14/11: با رعايت فرهنگ اخلاقی جامعه در چارچوب منشور اخلاقی و رفتاری: الف- نسبت به مدل لباس از پوشيدن لباسهای جلف، تنگ، بدن نما و مارک دار اجنبی با تبليغات خلاف عرف و اخلاق كه در شأن ورزشكار قهرمان و الگوي برتر نيستند، جداً خودداری نمايد. ب: نسبت به مدل قيافه( موي سر و محاسن) از ارائه مدلهای آرايشی بيگانه و اجنبی غيرمتناسب با شئونات فرهنگی جامعه كه موجب ترويج و بسط گسترش فرهنگ اجنبی و بيگانه مي شود جداً خودداری نمايد. ج- همراه داشتن زيور آلات گردنبند، گوشواره، انگشتر، قاب سر(تل و ...) در مسابقات ممنوع است . تذكر1: باشگاه ها موظفند نسبت به تهيه لباس فرم بازيكنان برای اقامت در هتل، اردو و هنگام مسافرت بارعايت فرهنگ عمومی جامعه ايران اسلامی اقدام نمايند( البسه ورزشي برابر آئيننامه مربوطه و در چارچوب حق رايت باشگاه خواهد بود)

همچنین در بندهای این منشور درباره استعمال دخانیات هم مطالبی گفته شده است که کمیته اخلاق می تواند بازیکنان را محروم کند.

بر همین اساس، یکی از اعضای سابق کمیته اخلاق بیان کرد:چون کمیته اخلاق و کمیته انضباطی دستگاه های نظارتی هستند، می توانند روی حرکات فوتبالیست و مربیان که به عرف جامعه تضاد دارد، برخورد کنند.

او افزود: بهتر است ورزشکاران به عنوان الگو برخی مسائل را رعایت کنند و این مشکلات درحالی رخ می دهد که فدراسیون فوتبال و باشگاه ها ضعف زیادی دارند.باشگاه ها باید چنین موضوعاتی را برای بازیکنان شفاف سازی کنند و در قرارداد آنها نیز این موارد را بگنجانند.

عضو سابق کمیته اخلاق در پایان گفت:به طور مثال برخی فوتبالیست های بزرگ فوتبال ما زمانی که در اروپا بازی می کردند حق نداشتند بدون اطلاع مسئولان به مهمانی بروند و کارهای ناشایستی را انجام دهند اما در فوتبال ایران هنوز این موضوع جا نیافتاده است. کمیته اخلاق می تواند به رئیس فدراسیون فوتبال هم تذکر بدهد و دلیل اصلی برکناری بلاتر از فیفا نیز کمیته اخلاق بود.

همچنین، محمدزاده، رییس سابق کمیته اخلاق در این زمینه گفت:: کلیه اموری که به روح ورزش و فوتبال لطمه وارد کند، کمیته اخلاق اجازه ورود و رسیدگی را دارد و  در بحث قلیان و دخانیات نیز به لحاظ آسیب‌های که به روح ورزش و پیکره فرد وارد می‌کند ، کمیته اخلاق می‌تواند ورود و در خصوص وقوع تخلف و پیشگیری از آن اقدام کند.

انتهای پیام/

2 بازیکن استقلال و پرسپولیس محروم شدند

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان لیگ سد راه کسر امتیاز از یک تیم!

به گزارش "ورزش سه"، مسعود پورمحمد به دلیل اینکه یک سال از پیگیری مطالباتش از باشگاه نفت مسجدسلیمان می‌گذرد و با وجود حکم قطعی علیه این تیم نتوانسته پول خود را دریافت کند، اسناد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر امتیاز از نفتی‌ها را در اختیار ما قرار داده است.

دروازه‌بان سابق نفت مسجدسلیمان و آلومینیوم که اکنون در شمس‌آذر عضویت دارد، در این باره عنوان کرد: سال گذشته حکم قطعی بابت طلبم از باشگاه نفت مسجدسلیمان توسط کمیته تعیین وضعیت فدراسیون صادر شد؛ پس از آن هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشد و هیچ‌گونه تماسی از طرف باشگاه با بنده نگرفتند و حتی گفتند «منتظر باش تا پولت را بگیری!».

او ادامه داد: طبق قانون جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای کسر امتیاز از باشگاه‌هایی که مطالبات طلبکاران را نمی‌دهند، بنده ۵ درصد از مبلغ حکم صادر شده توسط کمیته تعیین وضعیت را جدا از هزینه‌ی دادرسی که پیش از این واریز کرده بودم، در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲ به حساب کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال واریز کردم.

دروازه‌بان سابق نفت مسجدسلیمان یادآور شد: کمیته انضباطی موظف بود حکم کسر امتیاز از تیم نفت را صادر کند. بنده به مدت ۲ ماه پیگیر بودم به مسؤولان این کمیته گفتم که اگر کارم انجام نمی‌شود، آن 5 درصد از پول من را برگردانید، اما امروز و فردا کردند و گفتند که انجام می‌شود. در نهایت پس از یک ماه امروز و فردا کردن، به من گفتند که آقای حسن‌زاده گفتند که  دیگر از تیم‌ها کسر امتیاز نمی‌شود و البته من نمی‌دانم واقعا آقای حسن‌زاده این صحبت را مطرح کردند یا خیر.

پورمحمد اضافه کرد: چرا به خاطر بدهیِ تیم‌های شهرداری آستارا و خوشه طلایی، این قانون اجرا شد و از آنها امتیاز کم کردند و پس از پرداخت مطالبات، امتیازها را برگرداندند ولی این اتفاق برای نفت مسجدسلیمان نمی‌افتد؟

او تصریح کرد: به دلیل اینکه تیم نفت مسجدسلیمان شانس صعود دارد، نباید این قانون برای آنها اجرا شود؟ فکر می‌کنم سازمان لیگ بخاطر فشارهای آقای قنبرزاده که از مدیران نفتی هستند، این قانون را اجرا نمی‌کند و کمیته انضباطی هم مماشات کرده و این وسط من و خیلی‌های دیگر بلاتکلیف هستیم چون حق زن و بچه‌مان را نداده‌اند.

پورمحمد ادامه داد: من تمام مدارک و نامه‌های کمیته انضباطی و فیش واریزی ۵ درصد را دراختیار رسانه شما می گذارم تا درصورت نیاز منتشر کنید، اما برای من خیلی جالب است همه اعضای کمیته انضباطی و تعیین وضعیت می‌دانند حق با من است و به آن اذعان دارند، اما انگار سازمان لیگ و آقای قنبرزاده برای‌شان حق و حقوق زن و بچه ما بازیکنان مهم نیست و به ناچار باید از دوستان به CAS شکایت کنیم.

دیگر خبرها

  • سازمان لیگ سد راه کسر امتیاز از یک تیم!
  • وکیل: مقابل بی‌نظمی و اخلال در فوتبال می‌ایستیم
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • واکنش رئیس کمیته بین المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • واکنش رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • IOC به ورزشکاران فلسطینی سهمیه المپیک داد
  • کتک‌زدن وحشتناک داور در فوتبال تهران+فیلم
  • درخشش فوتبالیست‌ها و فوتسالیست‌های قزوین