Web Analytics Made Easy - Statcounter

چابهار- ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 840 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی ها در روستای تیس این شهرستان هزینه می شود.

عبدالحمید بلوچ زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازسازی و مرمت قلعه پرتغالی ها و 2 اثر تاریخی و باستانی چابهار شامل ساختمان پست و ساختمان قدیم پست در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مرمت این سه اثر تاریخی و باستانی شهرستان چابهار 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند
وی افزود: قلعه پرتغالی ها بر فراز تپه ای مشرف به خلیج چابهار و در یک کیلومتری روستا و بندر صیادی تیس واقع شده است.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی دارای چهار برج نیمه مدور است که کاملا دفاع از قلعه را ممکن ساخته و با 15 متر ارتفاع علاوه بر دیده بانی در مواقع طوفان به عنوان چراغ دریایی عمل می کرد و وظیفه هدایت کشتی ها را عهده دار بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: قلعه پرتغالی ها مرداد ماه سال 1354 به شماره 555 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بلوچ زاده اظهار داشت: ساختمان قدیم گمرک چابهار در ضلع غربی بازار قدیم این شهر قرار گرفته و بنای آن آجری، پوشش سقفی آن چوب، تخته و در قسمت دیوارهای آن از سنگ کپراک استفاده شده است.
وی ادامه داد: این بنای ارزشمند در 2 طبقه اجرا شده و در سال 1383 به شماره ثبتی 11478 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: ساختمان پست و تلگرافخانه چابهار به منظور رونق دریانوردی، تجارت و ایجاد ارتباط میان هند، گوادر، چابهار، جاسک و بندرعباس توسط مجریان خط تلگراف در سال 1867 میلادی آغاز شده است.
وی گفت: با توجه به کتیبه سنگی موجود در قسمت جلوی ساختمان زمان ساخت آن به سال 1869 میلادی برابر با 1248 هجری شمسی در زمان نفوذ پرتغالی ها باز می گردد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: تا چند سال پیش اداره پست شهرستان چابهار در این ساختمان مستقر بوده و در 18 شهریور سال 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بلوچ زاده اظهار داشت: ساختمان پست دارای پنج مجموعه است که ساختمان اصلی آن در بافت جنوبی شهر حاشیه شرقی خیابان مولوی و روبروی مهمان سرای کشتیرانی نبش خیابان اصلی و چهار ساختمان دیگر آن اطراف ساختمان اصلی که هم اکنون در محدوده اداره مخابرات شهرستان واقع شده است قرار دارند.
وی تصریح کرد: این بنای منحصر بفرد در 2 طبقه اجرا شده و پوشش سایبان های آن سفالی است که به مرور زمان از بین رفته است.
وی افزود: این بنا در زمان حکومت قاجاریه توسط پرتغالی ها ساخته شده و دارای مالکیت دولتی است.
وی با بیان اینکه زیبایی های طبیعی چابهار به عنوان بهشت گمشده ایرانیان کمتر شناخته شده است، افزود: این منطقه جزو بی نظیرترین مناطق گردشگری در ایران و جهان است که گردشگران با سفر به این بندر زیبا و کم نظیر می توانند از افزون بر 200 اثر طبیعی و تاریخی دیدن کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی

فرهاد اکبرشاهی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین از خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی خبر داد و گفت: میزان اعتبار برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی معلولان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از اعتبارات تخصیص داده شده برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی، هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ویلچر و صندلی مخصوص افراد دارای معلولیت، ۲۰ دستگاه ویلچر برقی، ۵۰۰ عدد انواع تشک مواج، ۳۲۳ جفت انواع عصا به همراه ۲۱۱ عدد انواع واکر برای جامعه هدف دارای معلولیت جسمی استان تهیه شده است.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه بخشی از این هزینه‌ها نیز صرف تهیه انواع وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان و کم بینایان شده است، توضیح داد: ۲۰۰ وسیله شامل عصای سفید، شطرنج نابینایان، دستگاه ضبط صدا، رایانه همراه و معلم قرآن هوشمند هم برای این قشر تهیه شد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: برای جامعه هدف کم شنوا نیز ۶۵۰ دستگاه سمعک و حدود ۱۳ هزار حلقه باتری سمعک خریداری شده و پنج میلیارد ریال کمک هزینه خرید وسایل کمک توانبخشی به صورت موردی به توانخواهان پرداخت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • خسارت ۵۲ میلیارد تومانی سیل به اردستان
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟