Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@22:25:45 GMT

مرحوم حاج‌آقا مصطفی امید همه انقلابیون بود

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۷۱۴۶

به گزارش پارسینه، حجت الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود از آیت الله سیدمصطفی خمینی به عنوان یک شخصیت بزرگ انقلابی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، عارف و مبارز نام برد و گفت : ایشان جایگاه بزرگی در بیت امام و نهضت اسلامی داشت .
وی با اشاره به اینکه مرحوم حاج آقا مصطفی امید همه انقلابیون بود افزود: نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدای ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس جمهور از آیت الله سیدمصطفی خمینی به عنوان یک مشاور، معاون و یار بزرگ در دوران نهضت در کنار امام نام برد و گفت: ایشان فقط فرزند امام نبود چرا که جایگاه ویژه ای در انقلاب و نهضت اسلامی داشت.

وی در ادامه سخنان خود با تشریح ماجرای روز ۱۵ خرداد وحضور حاج آقا مصطفی در حرم مطهر به همراه خیل عظیمی از جمعیت و علمای عظام و حضور زنان انقلابی و شمشیر به دست قم در حمایت از امام خمینی (ره) گفت : مردم در این روز در کنار حاج آقا مصطفی و با حضور در خیابان های قم و با شعارهای یا مرگ یا خمینی به مخالفت با رژیم پهلوی پرداختند و این رژیم تعداد زیادی از مردم را در قم به خاک و خون کشید .

روحانی گفت : اگر حادثه ۱۵ خرداد نبود یا جان امام در خطر بود و یا برای همیشه در زندان می ماند .

وی افزود : فداکاری، ایثار و حضور مردم در قم، تهران، ورامین و دیگر شهرهای کشور باعث شد که رژیم پهلوی احساس کند شخصیت امام شخصیتی نیست که بتوانند به راحتی او را حذف یا جامعه را از وجود ایشان محروم کنند.

­رئیس جمهور گفت: آن کسی که در داستان ۱۵ خرداد نقش بسیار اساسی داشت، حاج آقا مصطفی بود؛ تلاش و مجاهدت ایشان و سایر بزرگان و مراجع باعث شد تا جان امام در این حادثه حفظ شود.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت چهلمین سال شهادت حاج آقا مصطفی خمینی گفت:​ در سال ۱۳۴۳ هم که امام در قم دستگیر شدند و سربازان خیابان ها را گرفته و مدرسه ها و حوزه علمیه محصور شد کسی که راه افتاد و در خانه مراجع رفت حاج آقا مصطفی بود تا جان امام را حفظ کند.

رئیس جمهور افزود: بعد هم که ایشان دستگیر شدند و پس از آزادی ایشان موجی در قم به راه افتاد ؛ ایشان مستقیما به حرم حضرت معصومه (س) رفتند و جمعیت عظیمی در صحن تجمع کردند و این تجمع و تجمعات به نهضت اسلامی بسیار کمک کرد.

وی اضافه کرد: در ایامی که امام دوران تبعید را در نجف اشرف می گذراندند حاج آقا مصطفی نقش ممتازی در حفاظت از جان امام و نهضت اسلامی داشتند.

روحانی گفت: حاج آقا مصطفی شخصیتی متواضع ، خلیق و خاکی داشتند و در بسیاری از اجتماعات شرکت می کردند و دسترسی به ایشان بسیار آسان بود.

وی یادآور شد: البته ایشان خیلی هم در کنار امام نبود ؛ یادم هست در قم که امام برای نماز به مدرسه بروجردی تشریف می آوردند حاج آقا مصطفی همیشه نیم تا یک ساعت زودتر می آمدند و در حیاط مدرسه با طلبه ها گعده می کردند .

رئیس جمهور ، حاج آقا مصطفی خمینی را شخصیتی در دسترس و شجاع برشمرد و گفت: او یک عالم بزرگوار و فقیه مجاهد بود که همواره به عنوان یک فداکار در کنار امام راحل بود.

وی به فراز و نشیب های نهضت اسلامی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال های ۴۸ و ۴۹ مقداری فراز نهضت اسلامی نبود و ما با مشکلات فراوان روبرو بودیم و در سال های ۵۶ و ۵۷ مقداری اوضاع سهل تر و آسان تر شد اما همچنان در سراسر کشور خفقان حاکم بود.

روحانی گفت: نام ، تصویر و عکس و نوار امام ممنوع بود ، نوشته های امام از قبیل کتاب حکومت اسلامی و رساله امام ممنوع بود و اگر می خواستند رساله امام را پخش کنند روی جلد آن نام یکی دیگر از مراجع را درج می کردند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۷۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«به یادِ ماموستا فخری»

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سید علاءالدین حیدری؛ فعال مدنی اهل سنت در یادداشتی که به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری که در اختیار خبرگزاری تقریب گذاشته، آورده است:
 
قافله خوبان هر از چند گاهی با یکی از یاران و همسفران خوب خود وداع کرده و جامعه از برکت وجود آن یارِ خوب محروم می گردد.
 
سلسله خوبان یکی یکی به سرمنشأ خوبیها می پیوندند.
 
جامعه اورامانات خوبی و نیکویی سرشتش را مدیون این خوبهای روزگار است.
 
به تحقیق یکی از خوبها و نیکوسرشتان این دیار جناب حاج ماموستا ملا احمد فخری بود، مردی از جنس نیکی ها و حلقه ای از حلقه های  زیبای دیار اورامانات که نیک نامی در وجودشان ریشه داشت.
 
مرحوم ماموستا فخری را سالهاست می شناسم، فقیهی اندیشمند، عالمی عارف، شخصیتی خاکی و مردمی که هیچگاه تسلیم هوای نفس و مبهوت هیچ زرق و برق دنیایی نشد.
 
امام جمعه شهر بزرگی مانند جوانرود بود ولی وقتی خدمتش می رسیدی انگار در یک روستای کوچک مسئولیت دارد.
 
همراه همیشگی و یار دیرین نظام و انقلاب اسلامی بود ولی ذره ای از این نزدیکی ها سوءاستفاده نکرد.
 
قدرت طلب و به دنبال هیچ فرصت طلبی نبود.
 
سالها در مسئولیت های مختلف توفیق همراهی خیلی از مسئولین کشوری و استانی را در سفرهای به اورامانات و ملاقات با شخصیتهای مختلف از جمله جناب حاج ماموستا ملا احمد فخری را داشتم و همیشه شاهد این مسئله بودم که این شخصیت بزرگوار دو دغدغه بیشتر نداشت، اول حل مشکلات مردم و دوم مدرسه علوم دینی جوانرود و نگرانی بابت تربیت دینی جوانان...
 
ایشان مدام پیگیر مشکلات جوانرود و جوانان این شهرستان بود.
 
افتادگی و منشِ والای آن مرحوم همه را شرمنده خود می کرد.
 
هر گاه نیاز به حضور ایشان بود بدون ذره ای درنگ اعلام آمادگی می نمود و احساس می کرد که هر جا بشود برای مردم کاری کرد باید حاضر شد.
 
شخصیت خاکی ماموستا فخری و خوی عرفانی آن مرحوم، مثال زدنی بود.
 
مردی از خانواده ای اصیل و نیکنام که نیکنامی و نیکی سرشت آنها زبانزد خاص و عام است.
 
هرگاه خدمتش می رسیدم آنقدر آرام و نیک نفس بود که احساس می کردم باید بیشتر بنشینم و کسب فیض کنم.
 
نه درخواستی شخصی داشت و نه بدنبال منافع شخصی می رفت.
 
شخصیتی انقلابی که همیشه پای ثابت مجالس وحدت افزا بود. رهرو حقیقی وحدت اسلامی و پیرو راه برادری امت اسلامی که تا واپسین لحظات عمر پر برکت شان از این مسیر پای پس نکشید.
 
استاد بی ریای فقه شافعی و باورمند حقیقی این مسیر بود.
 
قافله خوبان ما قطعا جای خالی ایشان را حس خواهد کرد.
 
وجود چنین بزرگمردانی برای هر جامعه ای اعتبار و مایه بزرگیست.
 
امیدوارم نمونه چنین شخصیتهای برجسته ای در میان جامعه فراوان و فراوان تر گردند.
 
از درگاه خداوند متعال برای روح بلند مرحوم ماموستا فخری علو درجات را مسئلت می نمایم.
 
"انا لله و انا الیه راجعون"
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم