Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها درشرایطی شاهد آغاز کشت پاییزه گندم در بسیاری از مناطق کشور و ازجمله استان مرکزی هستیم که کشاورزان هنوز هم ۵۰ درصد پول محصول سال گذشته خود را از دولت طلب دارند و به تعبیری با دستان خالی به استقبال کشت پاییزه می‌روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ امروز اوضاع کشاورزان کشور به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست و هیچ عقل سلیمی این نگاه به کشاورزی را نمی‌تواند تحمل کند که عده‌ای حقوق‌های نجومی بگیرند اما کشاورزی که موتور تولید و محرک اقتصاد جامعه محسوب می‌شود نتواند حقش را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت عملی از کشاورزان صورت نمی‌گیرد

از هر زاویه‌ای که به این موضوع بنگریم ازآنچه مسئولان تحت عنوان حمایت از کشاورزی ذکر می‌کنند، در بیمه محصولات کشاورزی، ارائه خدمات، زمان اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات و نرخ‌گذاری متناسب با تورم و بسیاری از موارد دیگر در عرصه عمل چیزی شاهد نبوده‌ایم.

روند قیمت‌گذاری گندم قابل‌قبول نیست

در دو سال گذشته علیرغم تمام بی‌مهری‌هایی که به کشاورزان صورت گرفت، کشاورزان با تولید کم‌نظیر گندم رکورد زدند و مُهر خودکفایی را بر افتخارات ایران اسلامی ثبت کردند اما متأسفانه روند قیمت‌گذاری گندم طی این دو سال ثابت کرد که گویا مسئولان علاقه چندانی برای ادامه روند خودکفایی ندارند و با دلایل واهی واردات گندم همچنان در اولویت است.

کشت پاییزه با دستان خالی!

این روزها درشرایطی شاهد آغاز کشت پاییزه گندم در بسیاری از مناطق کشور و ازجمله استان مرکزی هستیم که کشاورزان هنوز هم ۵۰ درصد پول محصول سال گذشته خود را از دولت طلب دارند و به تعبیری با دستان خالی به استقبال کشت پاییزه می‌روند.

بعد از ۴ ماه هنوز نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت‌نشده است

حاج رضا یکی از کشاورزان منطقه فراهان در گفتگو با خبرنگار ما با ابراز گلایه از این موضوع گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر دولت حمایت‌های حداقلی را هم از کشاورزان دریغ می‌کند و حتی پول گندمی که تحویل سیلوها شده است را هنوز به‌طور کامل پرداخت نکرده و با دلایل مختلف به تعویق انداخته است، الآن حدود ۴ ماه از تحویل گندم به سیلو می‌گذرد اما هنوز هم نیمی از پول ما پرداخت‌نشده است درصورتی‌که اداره خدمات کشاورزی برای تهیه بذر و کود فیش واریز نقدی را از کشاورزان طلب می‌کند.

قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان راضی‌کننده نیست

یکی دیگر از کشاورزان باسابقه این منطقه که به گفته خودش سال گذشته ۳۰ تن گندم دیم برداشت و به سیلو تحویل داده است گفت: هرچند هرساله هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول از قیمت کود و بذر گرفته تا نرخ کاری ادوات کشاورزی افزایش چشمگیری دارد اما قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان راضی‌کننده نیست و با درصد اُفتی که از طرف سیلو به محصول تعلق می‌گیرد عملاً قیمت نهایی برای کشاورز کمتر از نرخ تعیین‌شده توسط دولت است.

نگاه به کشاورزی عقلانی و منطقی نیست

در همین زمینه امید محترمی، کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما بابیان اینکه سیاست‌گذاری‌های دولت در بخش کشاورزی و اولویت‌دهی به روستاها قابل‌قبول نیست ابراز کرد: امروز نگاه به کشاورزی نگاهی عقلانی و منطقی نیست و با این نگاه نمی‌توان به تحقق اقتصاد مقاومتی امید بست.

وی تصریح کرد: در بحث بیمه محصولات کشاورزی و ارائه خدمات حمایتی به کشاورزان اقدام خاصی صورت نگرفته است و از موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی و طفره رفتن دولت دراین‌باره به‌خوبی می‌توان به سوء مدیریت در این بخش پی برد.

عدم اعلام نرخ خرید تضمینی، ناشی از نگاه واردات محور دولت

محترمی یکی از دلایل عدم اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم را ناشی از نگاه واردات محور دولت عنوان کرد و افزود: دولت نگاهی به بازارهای جهانی دارد تا گندم را با توجه به قیمت پایین‌تر بازارهای جهانی وارد کند، اما امتناع کشورهای صادرکننده از فروش این محصول به کشورهایی همچون ایران مطمئناً جنگ اقتصادی جدیدی به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که رهبر انقلاب از چند سال گذشته به تولید این محصول استراتژیک تأکیددارند تا حدی که دو سال قبل تنها باهمت کشاورزان به خودکفایی گندم رسیدیم؛ و اینکه برخی برای همین خرید تضمینی به قیمت ناچیز نیز بر سر کشاورزان منت بگذارند و بعضاً بر زخم کشاورزان نمک نیز بپاشند طنز تلخ این روزهای کشاورزی کشور است.

دولت موظف به جبران خسارت تأخیر در پرداخت مطالبات به کشاورزان است

این کارشناس مسائل کشاورزی با اشاره به اینکه طبق قانون دولت موظف به جبران خسارت تأخیر در پرداخت مطالبات به کشاورزان است بیان کرد: این تأخیر چندماهه در پرداخت مطالبات کشاورزان در صورتی رخ می‌دهد که بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها، متحمل هزینه‌های دیرکرد و خسارت فراوانی شده‌اند و این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است چنانچه بیش از یک ماه در پرداخت هزینه خرید تضمینی محصولات کشاورزان تأخیر داشته باشد، خسارت کشاورزان پرداخت شود، هرچند عملی شدن آن همچون بسیاری از تعهدات دولت به کشاورزان با توجه به اظهارات مسئولین دولتی مبنی برخالی بودن خزانه دور از ذهن به نظر می‌رسد.

آمارها از کاهش ۴۰ درصدی سطح زیر کشت گندم حکایت دارد

محترمی بابیان اینکه بر پایه‌ی آمار اولیه ارائه‌شده سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش ۴۰ درصدی همراه خواهد بود، تاکید کرد: یکی از دلایل این امر آن است که گندم کاران، پول گندم امسال خود را به‌طور کامل نگرفته‌اند تا کود، بذر و نهاده‌های کشت سال آینده را بخرند و دوماً نرخ خرید گندم سال آینده، نامشخص است و این در حالی است که دولت باید تا آخر شهریور قیمت خرید گندم در سال آینده را به کشاورزان اعلام می‌کرد.

اعتبار خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بودجه پیش‌بینی شود

وی همچنین یکی از راهکارهای پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان را پیش‌بینی اعتبار در بودجه سالانه کشور عنوان کرد و افزود: دولت و مجلس اگر قصد عبور از شعارها و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را دارند حمایت از بخش کشاورزی به‌ عنوان یک محرک و موتور حرکت، گام اول است و باید در بودجه سالانه کشور توجه ویژه‌ای به این بخش بخصوص در بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی صورت گیرد.

خودکفایی؛ ضرورت و گام اساسی پیشرفت

به‌هرحال جایگاه خودکفایی در محصولات کشاورزی برای هر کشوری یک ضرورت محسوب و خودکفایی در محصولات استراتژیک برای کشورهایی که قصد پیشرفت دارند یک گام لازم و اساسی قلمداد می‌شود و کشاورزان بارها ثابت کرده‌اند که با همین دستان پینه‌بسته خود چرخ خودکفایی و اقتصاد درون‌زای کشور را به گردش درآورده‌اند، هرچند که تفکری سعی دارد چوب لای چرخ خودکفایی کشور در این بخش بگذارد.

معطلی چندین ماهه کشاورزان به‌دور از انصاف است

صرف‌نظر از هزینه پیش‌نیازهای تولید محصول ازجمله بذر، کود و نهاده‌ها؛ کشاورز چند ماه باید تلاش کرده و هزینه کند تا به محصول برسد و اینکه چندین ماه هم بخواهد منتظر دریافت پول خود باشد به‌دوراز انصاف است و مطمئناً در شرایط اقتصادی فعلی و تورم موجود تنها منبع درآمد و امرارمعاش کشاورزان عزیز همین مبلغ هرچند ناچیز است که محصول خود را تحت عنوان «خرید تضمینی» در اختیار دولت می‌گذارند و این تأخیر در پرداخت مطالبات زندگی این قشر را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

مسئولان امنیت غذایی کشور را وابسته به واردات نکنند!

حال انتظار آن است دستگاه‌های مسئول با جدیت در این عرصه ورود کرده و مسئله امنیت غذایی کشور را وابسته به واردات و نگاه به بیرون از مرزها نکنند، چراکه کوچک‌ترین غفلتی در این زمینه پایه‌های اقتصاد کشور را خواهند لرزاند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۱ هزار و ۳۲۰ تن گندم از نیمه دوم فروردین تاکنون از کشاورزان استان به ارزش سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.
حسینی افزود: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین و ۶۰۰ دستگاه دروگر برای برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است و به بهره برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.
وی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در استان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده اند.

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان