Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:00:23 GMT

ریاض؛ مقصد رایزنی های ضدایرانی واشنگتن

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۸۷۸۹

ریاض؛ مقصد رایزنی های ضدایرانی واشنگتن

تهران- ایرنا- دومین سفر وزیر امور خارجه دولت ترامپ به عربستان سعودی دربردارنده تلاش های این دولت برای ایجاد ائتلاف هایی با هدف سد نفوذ ایران در منطقه است؛ تلاشی که با توجه به واقعیت های خاورمیانه با فرجامی مبهم مواجه است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، ریاض در ٤٨ ساعت گذشته همزمان میزبان وزیر امور خارجه ایالات متحده و نخست ‌وزیر عراق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل اهداف این دو دیدار، مهمترین محور روزنامه های امروز یکم آبان ماه 1396 قرار گرفت. سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباره شخصیت مرحوم آیت الله «سید مصطفی خمینی» و حاشیه های دادگاه معاون اجرایی رییس جمهوری در دولت دهم نیز دیگر موضوعات مورد توجه در روزنامه های امروز بود.

** آغاز تور دیپلماتیک وزیر امور خارجه آمریکا از عربستان
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا سفر شش روزه خود به خاورمیانه را به‌طور رسمی از عربستان سعودی آغاز کرد‌. از سوی دیگر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نیز با «ملک سلمان» پادشاه عربستان دیدار و گفت وگو کرد. بر اساس تحلیل های موجود، همزمانی این دو سفر نشان از تلاش آمریکا برای ایجاد محور سعودی – عراقی با هدف مهار نفوذ ایران در منطقه دارد.
روزنامه «اعتماد» زیر عنوان «سودای مهار نفوذ ایران» نوشت: عربستان سعودی به مرکزی برای خودنمایی سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت جدید امریکا به ریاست دونالد ترامپ بدل شده است. عربستان که در دوره باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده شاهد نوعی حفظ فاصله واشنگتن با خود بود در ٩ ماه گذشته رکورددار میزبانی از مقام‌های امریکایی در میان کشورهای منطقه بوده است؛ از حضور پر سر و صدا و پرهزینه دونالد ترامپ در این کشور و تلاش برای صف‌آرایی در برابر ایران تا سفرهای وزرای متفاوت کابینه جدید امریکا به ریاض با دستورکارهای جدید مبتنی بر استراتژی بهره‌برداری اقتصادی از میزبان در ازای تن دادن به مانورهای سیاسی که ریاض به ظن خود برای تامین اهداف کوتاه‌مدت منطقه‌ای به آنها نیاز دارد.
به تحلیل اعتماد، بغداد و ریاض در حال طی مسیر برای بهبود رابطه نه چندان گرم دوجانبه هستند و به نظر می‌رسد که امریکای ترامپ در حال بازی کردن نقش میانجی در این پرونده است تا این نزدیکی را سرعت بیشتری ببخشد. حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق پس از ورود به عربستان سعودی با ملک سلمان پادشاه کشور میزبان دیدار کرد. این دومین سفر العبادی به عربستان سعودی است و پیش از این نیز وی در راس یک هیات بلندپایه در ماه ژوئن مهمان سعودی‌ها شده بود. در این دور از سفرهای منطقه‌ای نخست‌وزیر عراق، عربستان میزبان نخست بود و گفته می‌شود که پس از این کشور، ترکیه و اردن نیز مقصدهای بعدی حیدرالعبادی خواهند بود.
این روزنامه افزود: تلاش برای جدا کردن عراق از ایران در راس برنامه‌های دولت ترامپ برای این منطقه است. با این وجود نخست‌وزیر عراق پیش از رسیدن به عربستان سعودی با ارایه یک طرح 5‌بندی از کشورهای منطقه خواست تا اختلاف‌های‌شان را با هم کنار بگذارند. العبادی پس از نخستین سفر خود به عربستان در ماه ژوئن نیز اعلام کرده بود که بغداد فاصله خود را با اختلاف‌ها میان ریاض و تهران حفظ خواهد کرد. در نخستین بند طرح العبادی آمده است که درگیری‌های کنونی در منطقه تنها ویرانی و کشتار را برای مردم ما به جای گذاشته و موجب تلفات مالی و جانی سنگین و از دست رفتن فرصت توسعه و پیشرفت شده است. توقف این درگیری‌ها و توقف سیاست‌های مداخله گرایانه، قاعده درست و تنها جایگزین برای آغاز دوره جدیدی از همکاری است. اشتباه است که کشورهای منطقه منافع خود را جدای از منافع دیگر کشورها ببینند و دیدگاه ما مبتنی بر عمل مشترک بر اساس منافع‌مان و اقتصادمان است.
روزنامه «جهان صنعت» با اشاره به احیای ائتلاف عراق – عربستان عنوان کرد: تلاش برای جدا کردن عراق از ایران و متصل کردن آن به عربستان، چیز جدیدی نیست‌. با این حال، مقامات آمریکایی به‌طور خوشبینانه به اساس مطمئن‌تری که در ماه‌های اخیر ملاحظه کرده‌اند اشاره می‌کنند‌. آنها امیدوارند هنگامی که تیلرسون در جلسه افتتاحیه کمیته هماهنگی عربستان و عراق شرکت کند، بتوانند روابط بهبودیافته بین این دو کشور را به مرحله پیشرفته‌تری برسانند‌.
در گزارش روزنامه «جوان» با این محور که « واشنگتن– ریاض به علقه تهران –بغداد چشم ناپاک دارد، می خوانیم: همزمان با پایین کشیده شـدن آخرین پرچم‌های داعش در مناطق مرزی عراق و سوریه، واشنگتن و آل‌سعود نیز ماسک عوض کردند و تلاش دارند با تغییراتی در سیاست‌های خود بغداد را از تهران دور کنند، هرچند ناظران معتقدند پیوند ایران و عراق ریشه‌های عمیق تاریخی و فرهنگی دارد که طی چند سال گذشته بر اثر مبارزه با تروریسم تکفیری وهابی «به ید واحده‌» تبدیل شده و قابل‌تفکیک از یکدیگر نیستند.
به نوشته این روزنامه، از سوی دیگر تلاش امریکا برای نزدیکی عربستان به عراق در حالی صورت می‌گیرد که ریاض از زمان سقوط صدام و روی کارآمدن دولتی نزدیک به ایران در عراق سیاست انکاری نسبت به بغداد اتخاذ کرد. اسناد و گزارش‌های زیادی وجود دارد که سعودی‌ها نقش مهمی در توسعه و گسترش گروه‌های تروریستی مانند داعش داشتند در حدی که بعضی رسانه‌های امریکایی به آل‌سعود لقب ‌«داعش سفید» دادند. اکنون که نیروهای عراقی در حال تسلط بر آخرین مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در کشور هستند سعودی‌‌ها تصمیم گرفته‌اند از در دوستی وارد شوند. تغییر سیاست‌های آل‌سعود در رابطه با عراق کاملاً با نظارت امریکایی‌ها پیش می‌رود. رابرت مک گورک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در ائتلاف ضدداعش در صفحه توئیتر رسمی خود نوشت که نشست سه‌جانبه در ریاض حاصل تلاش‌های دیپلماتیک 9 ماهه او و رکس تیلرسون است.
روزنامه «سیاست روز» با اشاره به این نکته که تیلرسون مامور نقد کردن چک ترامپ است، تحلیل کرد: عد از سفری که تیلرسون در منطقه داشت و درست بعد از سخنرانی ترامپ درباره منافع امریکایی که به محدودیت علیه جبهه مقاومت و تحریم حزب‌الله توسط کنگره و تشدید ادامه بحران سوریه و حملات به رقه و حمایت‌های محافظه‌کارانه از تجزیه عراق تیلرسون به عربستان سفر کرده که چک‌هایی که ترامپ داشت را در منطقه نقد کند و به نوعی ادامه سیاست‌های خصمانه و غیرمنطقی او را برداشت کند.
این روزنامه آورد: آمریکا و هند تلاش می‌کنند از طریق نفوذ در افغانستان و متهم کردن پاکستان به این کشور فشار وارد کرده و مانع از دوستی بیشتر چین و پاکستان شوند . بر همین اساس به نظر می‌رسد امریکا نتواند با سفر رکس تیلرسون به دستاوردهای مورد انتظارش در غرب آسیا دست یابد و وزیر امور خارجه در پیشبرد اهداف ترامپ در این منطقه موفق نخواهد بود.

** سیدمصطفی خمینی در کلام رهبر انقلاب
بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز یکشنبه در دیدار دست ‌اندرکاران همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی در آستانه چهلمین سالگرد رحلت ایشان، در عنوان برخی روزنامه های امروز جای گرفت.
در گزارش روزنامه «ابتکار» چنین آمده است: رهبر انقلاب اسلامی، درگذشت مرموز سیدمصطفی خمینی در اول آبان سال 1356 را زمینه ساز ایجاد موج مردمی دانستند و گفتند؛ نحوه مواجهه امام (ره) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیه الهی دانستند، بخشی از شخصیت عظیم امام بزرگوار را در تحمل این مصیبت و صبر بر آن نشان داد.
به گزارش روزنامه «فرهیختگان»، آیت‌ الله خامنه‌ ای به جایگاه تاثیرگذار مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی در حادثه مهم دستگیری امام(ره) در سال 42 اشاره کردند و افزودند: «آن مرحوم در آن زمان با حضور در صحن حرم حضرت معصومه سلام‌ا... علیها و گرد آمدن مبارزان در کنار ایشان، کار بزرگ و شجاعانه‌ای انجام داد و توانست حرکت مردم را هدایت کند.»
«به‌نام پدر» عنوان گزارش دیگر این روزنامه درباره آیت الله سیدمصطفی خمینی بود که در آن آمده است: آقازاده‌های ناخلف در تاریخ کم نبوده‌اند. «آقازادگی» با رفتار این افراد به یک برچسب منزجر‌کننده تبدیل شده است. در وادی پرغوغای آقازاده‌های ناصالح که آبروی پدر و خانواده را می‌بردند، اسامی خوش مثل نگین می‌درخشند. یکی از آقازاده‌های سده اول اسلام که توانست آبروی پدر را حفظ کند، مختار ثقفی است. او در دوران انحراف شدید آقازاده‌های سردارانی چون سعد ابن ابی‌وقاص و زیاد ابن ابیه یک‌تنه جور همه را کشید. شادی‌ای که با قیام مختار به خاندان عترت هدیه داده شد؛ چنان دشمنان را عصبانی کرد که لقب کذاب را به او دادند.
روزنامه «تفاهم» نیز در عنوان نخست خود به آن بخش از اظهارات رهبری درباره فرزند امام خمینی (ره) مبنی بر این که «او از لحاظ استعداد علمـی، شجاعت و منش مبارزه ممتاز بود» اشاره کرد و نوشت: آن مرحوم در آن زمان با حضور در صحن حرم حضرت معصومه سلام ا... علیها و گرد آمدن مبارزین در کنار ایشان، کار بزرگ و شجاعانه‌ای انجام داد و توانست حرکت مردم را هدایت کند.

** حاشیه های دادگاه بقایی
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «حمید بقایی» معاون اجرایی «محمود احمدی نژاد» دیروز همراه با حاشیه هایی برگزار شد. گزارش برخی روزنامه های امروز به این حاشیه ها پرداخته است.
«بقایی طلبکار بقیه»عنوان گزارش «آرمان» بود که در آن می خوانیم: حمیدرضا بقایی، یار غار محمود احمدی‌نژاد، روز گذشته به‌منظور شرکت در دومین جلسه دادگاه خود روانه دادگاه ویژه کارکنان دولت شد. اولین جلسه رسیدگی به تخلفات بقایی چندی پیش برگزار شد. معاون اجرایی دولت نهم قبل از برگزاری اولین جلسه دادگاه خود با ارسال نامه‌ای خطاب به قاضی حیدری، رئیس شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت، خواستار برگزاری علنی دادگاهش شده بود که با این درخواست مخالفت شد. بسیاری اعتقاد داشتند که درخواست او به‌منظور حضور محمود احمدی‌نژاد در دادگاه است، اما احمدی‌نژاد در دادگاه بقایی حاضر نشد و علی‌اکبر جوانفکر نیز تا دم در دادگاه او را همراهی کرد.
به گزارش آرمان، به‌نظر می‌رسد بعد از محاکمه معاون احمدی‌نژاد و روشن‌شدن سرانجام اتهامات مالی که به وی نسبت داده شده، باید در انتظار رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد هم بود. 8 مرداد دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: «علیه احمدی‌نژاد هفت حکم صادر شده و همه هم قطعی و در حال اجرا هستند.» چند روز قبل هم اعلام شد: «رئیس‌جمهور دولت دهم در سال 88 محکوم به جبران 46010‌ میلیارد ریال از طریق انتقال این مبلغ از حساب‌های درآمدی شرکت ملی نفت به خزانه شد.» واقعیت آن است که افکار عمومی مدت‌هاست در انتظار رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور سابق است و این انتظار و جدیت دادستان دیوان محاسبات نیز بر لزوم محاکمه او افزوده است. حال باید منتظر ماند که‌ آیا در آینده نزدیک شاهد حضور احمدی‌نژاد در دادگاه خواهیم بود.
روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «پوپولیست زنبیل به دست» نوشت: «در این جلسه وارد مباحث ماهیتی هم شدیم». زنبیل قرمزی را که دیروز در دستان حمید بقایی دیده شد، می‌توان ادامه ماجراجویی‌های پوپولیستی او و یار گرمابه و گلستانش، محمود احمدی‌نژاد، دانست. ماجراهایی که از روز ثبت‌نام آنها در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اوج گرفته است. این دو به همراه اسفندیار رحیم‌مشایی فیلمی را منتشر کردند که باعث شد محمدعلی رامین دوست، سابقشان، به آنها لقب «دلقک بهاری» داد. البته این دو در آن انتخابات رد صلاحیت شدند؛ اما سعی کردند همچنان در اوج اخبار باقی بمانند.

پژوهشم** 9283**9279**تنظیم: فرشته ذبیحیان** انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد