Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@19:55:35 GMT

اظهارات تیلرسون قبل از سفر به ریاض

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۳۷۳۵

بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت: 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا برای دومین بار به منظور بررسی بحران دیپلماتیک در میان برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس وارد ریاض پایتخت عربستان شده است.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته(شنبه) در اولین مقصد سفر یک هفته ای منطقه ای خود وارد ریاض شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش،وی قرار است در این سفر با 'عادل الجبیر' همتای عربستانی خود دیدار و پس از آن راهی دوحه پایتخت قطر شود.

طبق این گزارش، بررسی تحولات بحران در روابط عربستان، مصر، بحرین و امارات با قطر محور گفت و گو ها خواهد بود.

تیلرسون روز پنجشنبه درمصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ آمریکا نسبت به حل قریب الوقوع بحران درمیان اعضای شورای همکاری ابراز ناامیدی کرد و دولت های محاصره کننده قطر را عامل ادامه این بحران دانست و افزود که قطر موضع گیری واضحی داشته و تمایل خود به گفت و گو را اعلام کرده است و این ائتلاف چهارجانبه عربستان و متحدانش است که باید تصمیم خود برای مشارکت در گفت و گوها برای حل این بحران را اعلام کند.

'هیدر نورث'سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این در خصوص این سفر گفته بود تیلرسون طرف های بحران را به نشستن پشت میز مذاکرات ترغیب خواهد کرد اما افزود که ما نمی توانیم آنها را مجبور به عمل به کاری کنیم که نمی خواهند.

رکس تیلرسون در نخستین ماموریت خود برای میانجیگری در حل بحران میان قطر با عربستان و متحدانش شکست خورد و نتوانست طرف ها را برای گفت وگو قانع کند.

پیش از سفر تیلرسون به ریاض شیخ 'صباح الاحمد الصباح' امیر کویت در ادامه تلاش های میانجیگرایانه خود در این بحران وارد ریاض شد اما به نظر می رسد تحرکات او نیز نتیجه ای نداشته است.

امیر کویت در حالی برای حل این بحران تلاش می کند که نشست آینده شورای همکاری قرار است اوایل ماه دسامبر در کویت برگزار شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در خصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وی روز یکشنبه در جلسه گفت و گوهای عربستان- عراق باهدف بهبودی روابط ریاض- بغداد برای مواجهه با نفوذ فزاینده منطقه ای ایران حضور خواهد یافت.

وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تیلرسون در بخشی از سفر خارجی خود از ۲۰ تا ۲۷ اکتبر، قرار است به عربستان سعودی و قطر برود و با مقام‌های ارشد این کشورها درباره ایران گفت‌وگو کند.

شبکه یورونیوز عربی نیز درخصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد پایگاه هوایی ملک سلمان در ریاض شد که تنها بیش از یک هفته از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ در خصوص مهار ایران و اجبار دولتش به برطرف کردن شکاف های موجود در توافق هسته ای می گذرد.
براساس گزارش یورونیوز، نفوذ منطقه ای ایران یکی از محورهای اصلی گفت و گوهای تیلرسون درعربستان و قطر خواهد بود.

این شبکه خبری همچنین افزود: قرار است وزیرخارجه آمریکا روز یکشنبه در جلسه افتتاحیه شورای هماهنگی های عربستان- عراق شرکت کند. این شورا که آمریکا آن را بعنوان ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض رواج داده تلاشی برای تقویت روابط عراق و عربستان است. این در حالی است که ریاض یکی از اصلی ترین رقبای ایران در منطقه محسوب می شود و دولت عراق روابط بسیار محکمی با ایران دارد.
«حیدر العبادی» نخست وزیرعراق نیز هم اکنون در ریاض بسر می برد. وی که روز پنجشنبه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به این کشور دعوت شده بود، شنبه شب در راس هیات بلندپایه وارد عربستان شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین راستا به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داد که رکس تیلرسون در سفر خود به ریاض، قرار است برای ایجاد ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض قدم بردارد. هدف از ایجاد این ائتلاف بستن درهای جهان عرب به روی ایران و مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه است.

دولت جدید آمریکا درطول یک سال گذشته برای تشکیل یک ائتلاف عربی بر ضد ایران تلاش کرده است.

'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان اوایل سال جاری میلادی و چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در راس هیاتی وارد عراق شد. این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد سعودی به عراق از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شد.

طبق گزارش ها گفت و گو در خصوص پرونده سوریه و یمن که ایران در آن یکی از محورها محسوب می شود موضوع گفت و گوها خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در سفر یک هفته ای خود به منطقه و اروپا علاوه بر ریاض و دوحه به هند و پاکستان و سپس به سوئیس سفر خواهد کرد.

52310

کلید واژه‌ها : رکس تیلرسون - ایالات متحده آمریکا - عربستان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود

به گزارش همشهری‌آنلاین، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 848121 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و انگلیس اسرائیل خبر ویژه فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض