Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در دوحه گفت که طرف‌های بحران در شورای همکاری خلیج‌فرس به‌ویژه عربستان سعودی و قطر همچنان برای گفت‌وگو آماده نیستند.

ماموریت تیلرسون در منطقه همچون روال سابق در ماه ژوئیه گذشته به خروج از بحران منتهی نمی‌شود.

وزیر خارجه آمریکا، عصر دیروز طی کنفرانسی مطبوعاتی در دوحه گفت که در دیدارش با «محمد بن‌سلمان»، که یکشنبه در ریاض انجام داد، از وی آغاز گفت‌وگوها برای حل بحران قطر را خواستار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیلرسون گفت: «هیچ سیگنال قوی از تمایل گروه‌ها برای گفت‌وگو( ...) وجود ندارد و نمی‌توان مردم را مجبور کرد که گفت‌وگو کنند در حالی‌که آنها برای آن آماده نیستند.»

وزیر خارجه آمریکا، که عصر شنبه سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده است، پیش از ترک واشنگتن گفته بود که انتظار ندارد بحران قطر به‌زودی حل شود؛ چرا که ائتلاف تحریم‌کننده‌های تمایلی به گفت‌وگو ندارد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اخیر از آمادگی واشنگتن برای ایفای نقش میانجیگرانه برای حل سریع بحران خبر داد. در حالی‌که تیلرسون گفته است: «(طرف‌ها) به کاخ سفید دعوت نشده‌اند... تلاش برای کمک به انجام این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.»

در پنجم ژوئن یک هفته پس از سفر دونالد ترامپ به ریاض، چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌‌شان با قطر را به اتهام حمایت آن تروریسم قطع و فهرست شروط سیزده‌گانه‌ای را برای ازسرگیری این روابط مطرح کرده‌اند، از جمله قطع روابط با ایران.

در حالی‌که دوحه این اتهام را رد و تأکید می‌کند چنین خواسته‌هایی حاکمیت ملی قطر را هدف گرفته است.

ناظران می‌گویند انزوای قطر در پی این محاصره، این کشور را هر چه بیشتر به سمت ایران، رقیب تراز اول عربستان در منطقه سوق داده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به این‌که ایران «تنها گذرگاه هوایی قابل دسترس برای قطر» به دلیل این تحریم، است، گفت: «این یک مثال ساده از چیزی است که باعث نگرانی ما می‌شود.»

رکس تیلرسون همچنین از دستاوردهای قطر در مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

از سوی دیگر، «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در این کنفرانس خبری گفت که بحران جاری تلاش‌های دوحه را در امر مبارزه با تروریسم با موانع مواجه کرده است.

وزیر خارجه قطر چهار کشور عربی را مسئول این بن‌بست معرفی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعویق نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت: «ما هیچ نامه رسمی در این‌باره دریافت نکرده‌ایم، با این حال امیدواریم این نشست در موعد مقرر برگزار شود.»

محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی افزود: «اگر این نشست به تعویق بیفتد در نتیججه ناسازگاری و سختگیری این کشورها و عدم توانایی‌شان برای آغاز بحث‌‌ها درباره دلایل این بحران ساختگی است.»

وزیر خارجه قطر برگزاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس را فرصتی طلایی برای آغاز گفت‌وگوها از طریق کانال‌های دیپلماتیک عنوان کرد و گفت: «این بحران به شکل مستقیم به دلیل رفتارهای غیرمسئولانه کشورهای محاصره‌کننده بر امنیت عمومی کشورهای عضو این شورا تاثیر گذاشته است.»

وی از عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر خواست به «اقدامات تحریک‌کننده و مداخله در امور داخلی قطر» پایان دهند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.

بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند، جنبش حماس است، افزود: با دوستانمان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.

بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره، طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

وی بیان کرد: روسیه طرحی برای نابود کردن اوکراین داشت ولی با شکست روبه رو شد.

بلینکن درباره روابط واشنگتن و پکن نیز گفت: روابط بسیار پیچیده و رقابتی داریم و باید برای تبدیل نشدن این روابط به درگیری، همواره گفت و گو کنیم.

وزیر خارجه آمریکا امروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی از مراحل پایانی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سخن به میان آورده که مقامات سعودی هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است. مقامات ریاض همواره تاکید کرده‌اند که هرگونه عادی سازی روابط با تل آویو در گرو تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود