Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجله همشهري سرنخ: آنها کارمندان رسمي هستند، نام شان در دفتر بايگاني شرکت و سازمان ثبت شده است و حتي سمت سازماني دارند. اينها در حالت معمولي براي يک انسان غير عادي و تعجب آور نيست اما وقتي بدانيد اين ويژگي هايي که در سطر اول نوشتيم براي حيوانات است، آن وقت حسابي تعجب مي کنيد. اين گزارشي است درباره حيواناتي که به صورت رسمي استخدام شده اند تا مسئوليت هاي سنگيني را بر عهده بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


1. زنبورهاي متخصص
زنبورها به غير از ويز ويز کردن، توليد عسل و نيش زدن، در هنگام خطر کارهاي ديگري را هم مي توانند انجام دهند و آن تشخيص هروئين و کوکائين است. محققان بسياري اکنون در تلاش هستند تا با تربيت اين زنبورهاي کوچک آنها را جايگزين سگ هاي بزرگ فرودگاه ها کنند تا با کمک آنها مواد مخدر داخل چمدان مسافران را تشخيص دهند.

توماس نروي - پروفسور انفورماتيک دانشگاه ساسکس – با تعليم تعدادي از اين زنبورها به اين نتيجه رسيده که آنها به خوبي بوي مواد مخدر را تشخيص داده و مي توانند محل آنها را اطلاع دهند. در آزمايشي که روي زنبورها انجام شد، براي آنها محلول آب و شکر و مواد مخدر قرار داده شد. زنبورها شروع به مکيدن محلول آب و شکر کردند اما زماني که به مواد مخدر رسيدند نه تنها آن را امتحان نکردند بلکه به ديگر زنبورها براي نزديک نشدن به آن هشدار مي دادند.
توماس در مصاحبه با سي ان ان گفت: «زنبورهاي تربيت شده در زمان نزديک شدن به مواد مخدر، نيش خود را به طور کامل بيرون مي آورند و اين روشي است که مي توان فهميد آنها چيزي پيدا کرده اند. ارتش تا به حال تعداد زيادي از اين زنبورها را از آزمايشگاه خريداري کرده است.»
اين طرح تا به حال بيش از 55 هزار دلار هزينه داشته، در حالي که هر سگ به همراه تربيت کننده اش در حدود 14 هزار دلار هزينه دارد و همچنين ممکن است سال ها طول بکشد تا کاملا براي کمک به نيروهاي پليس آماده شود. علاوه بر اين سگ ها نيز مانند انسان ها مدت زيادي نمي توانند کار کنند و در زمان خستگي، تمرکز خود را از دست مي دهند.
2. دکتر کبوتر
طبق گزارش بي بي سي به تازگي دانشمندان آمريکايي روش جديدي براي تشخيص سرطان يافته اند. در حالي که متخصصان پاتولوژي بايد سال ها تحصيل کنند تا مهارت هاي لازم براي اين کار را به دست بياورند، کبوترها بعد از دو هفته آموزش به چنين توانايي رسيده اند.

سيستم بينايي کبوترها بسيار شبيه انسان هاست و هوش بسيار بالايي دارند. «پروفسور آرتور واسرمن» استاد دانشگاه آيووا که از محققان اين طرح بوده، مي گويد: «کبوترها قادر هستند چهره افراد، حروف الفبا، کپسول هاي دارويي خراب و حتي نقاشي هاي پيکاسو را تشخيص دهند. آنها همچنين مي توانند بيش از هزار و 800 تصوير را به خاطر بسپارند.»
در آموزش هاي اين کبوتران، بافت سالم و بافت سرطاني به آنها نشان داده مي شد و هر بار که تشخيص درست مي دادند خوراکي جايزه مي گرفتند. پس از مدتي قدرت تشخيص آنها به 85 درصد رسيد و کم کم مي توانستند بافت سرطاني را بدون ديدن بافت سالم تشخيص دهند.
تصاوير با بزرگ نمايي هاي مختلف و با رنگ هاي گوناگون به آنها نمايش داده شد اما هميشه تشخيص درست بود. پس از بررسي هاي بيشتر مشخص شد که هر چهار کبوتر که تحت آموزش بوده اند تشخيص درست و يکساني با دقت 99 درصد داده اند.
محققان معتقدند با اين روش مي توانند دستگاه هايي بسازند که سرطان را از روي تصوير ميکروسکوپي بافت ها و بدون آزمايش در مراحل اوليه تشخيص دهند که روش بسيار ارزاني خواهد بود.
3. مدرسه اي براي ميمون ها
چيدن نارگيل کار بسيار دشواري است البته براي انسان ها. اين کار براي ميمون ها که خيلي راحت از درختان بالا مي روند، کار خيلي ساده اي است. تا چند دهه قبل نارگيل چيني در هند آن قدر سخت شده بود که کارخانه ها براي اولين نفري که بتواند ماشين يا روشي براي اين کار اختراع کند جايزه هاي بسيار بزرگ در نظر گرفته بودند. در اين شرايط بود که مزرعه داران به فکر استفاده از ميمون ها براي چيدن نارگيل افتادند.

امروزه در هند و تايلند مدارسي راه اندازي شده که به ميمون ها، نارگيل چيني آموزش مي دهد. هر ميمون مي تواند به طور متوسط در روز بين 500 تا 800 نارگيل بچيند. دوره آموزشي اين ميمون ها بين سه تا شش ماه است و در اين مدت، آنها علاوه بر نارگيل چيني سه چرخه سواري نيز مي آموزند. بسياري از شرکت ها اين ميمون ها را شش ماهه يا يکساله اجاره کرده و استخدام مي کنند و مقداري از سود به دست آمده از فروش نارگيل هايي که توسط اين ميمون ها چيده شده را نيز به مدرسه مي دهند.
ميمون ها طبق ليستي که از مدرسه اجاره داده شده اند بايد بازگردانده شوند در غير اين صورت بايد غرامت آنها پرداخت شود.
4. بيل قاچاقچي
باندهاي قاچاق در کلمبيا از کبوترها نيز براي جابجايي مواد استفاده مي کنند. آنها کبوتران را تعليم داده و مواد مخدر را به پاي آنها مي بندند تا براي شان جابجا کنند. در بسياري از موارد اين کبوترها توانسته اند به درستي به وظيفه اي که بر عهده شان قرار داده شده است عمل کنند.

اين کبوترها بيشتر براي حمل مواد مخدر به داخل زندان و رساندن اين مواد به دست زندانيان مورد استفاده قرار مي گيرند. يکي از مشهورترين اين کبوتران «بيل پير» نام داشت که در بين زندانيان مشهور بود و آن را در آسمان به سرعت تشخيص مي دادند. از آنجا که پليس کلمبيا پس از تلاش فراوان موفق به زنده گيري بيل پير نشد، مجبور شد به او شليک کرده و کبوتر را بکشد.
5. عنکبوت ها در مزرعه
اين روزها بازار مواد غذايي ارگانيک در تمام دنيا بسيار داغ است و همين موضوع باعث شده تا شرکت مواد غذايي تسکو در انگليس هم تصميم بگيرد بهترين مواد غذايي ارگانيک را بدون کوچک ترين استفاده از کود و ضد آفت در اختيار مشتريان قرار دهد اما مهم ترين کارمندان اين شرکت گروهي از عنکبوت هاس هستند که تسکو آنها را ارتش عنکبوت ها مي نامد و کار اصلي شان پاک کردن تمامي ميوه ها و محصولات از حشرات موذي است.

تعداد اين ارتش شايد به ميليون ها عنکبوت برسد و يکي از مهم ترين نشانه هاي محصولات تسکو هم وجود حفره هايي روي محصولاتش است که نشان مي دهد آنها توسط عنکبوت ها از آفت پاکسازي شده اند و البته ممکن است دست يا پايي از يکي از عکنبوت ها هم در اين ميوه ها باقي مانده باشد.
6. افسر آيرو
شهر آريزونا به تازگي يک افسر پليس تازه نفس استخدام کرده است اما از عجيب ترين نوعش. اين افسر پليس يک مارمولک دراگون ريش دار به نام آيرو است که از آوريل 2016 به خاطر حس بويايي قوي اش به استخدام پليس آريزونا در آمده است.

آيرو درست مانند ديگر همکارانش پس از گذراندن مراحل اداري و گرفتن نشان به طور رسمي افسر آيرو ناميده مي شود. فکر جايگزيني مارمولک ها به جاي سگ ها از سال گذشته به فکر پليس آريزونا افتاد تا براي پيدا کردن مواد مخدر، مجبور به بردن حيواناتي به بزرگي سگ ها نباشند و براي اين کار تعداد زيادي از اين نوع حيوانات مورد امتحان قرار گرفتند.
رئيس پليس آريزونا در مصاحبه با بي بي سي گفت: «تحقيقات نشان داده که به طور کلي خزندگان از حس بويايي بسيار قوي برخوردار هستند و مهم تر از آن اين است که بو را از فاصله اي بسيار دور نيز تشخيص مي دهند. در اين مدت متوجه شديم که او تا 99 درصد به جاي درست مواد مخدر اشاره کرده است، حتي از فاصله دور. البته تربيت يک مارمولک اصلا کار ساده اي نيست و حتي مي توان گفت که غيرممکن است.»
7. ديده بان لورنزو
طوطي ها از آن دسته پرندگاني هستند که به خاطر توانايي هاي خاص شان طرفداران بسياري دارند اما طرفدار اصلي اين پرندگان سخنگو، يک باند تبهکار کلمبيايي است. اين باند مدت زيادي است که يک طوطي به نام لورنزو را استخدام کرده و به او آموزش زبان اسپانيايي داده است. در واقع شغل اصلي لورنزو ديده باني است.

او بايد هر روز مراقب باشد تا اگر غريبه و به خصوص کسي با لباس پليس وارد حريم خصوصي آنها شد، بگويد: «بدو، بدو، گربه دارد مي آيد که شما را بگيرد.»
افسر پليس هلمن اليويرا در مصاحبه با اسکاي نيوز گفت: «لورنزو تا به حال بارها افراد باند را از دست پليس فراري داده است. او بسيار در کار خود ماهر است. يک بار پس از اخطار لورنزو، رؤساي باند همگي موفق به فرار شدند اما ما توانستيم چهار نفر از آنها را دستگير کرده و بيش از 200 اسلحه را از مخفيگاه شان کشف کنيم. فريب دادن لورنزو نيز دشوار است زيرا او افراد پليس با لباس شخصي را هم غريبه دانسته و باز هم همه را خبر مي کند.»
8. ميستي مهندس
رد کردن سيم از درون لوله هايي که درون ديواره هاي ساختمان قرار دارند کار ساده اي نيست و در ساختمان هاي بسيار بزرگ تقريبا غيرممکن است. براي حل اين مشکل در سال 1999 يک شرکت کامپيوتري به نام فليسيا طرح جالبي را به کار گرفت. آنها يک موش خرما به نام ميستي را آموزش دادند تا چند هزار متر کابل را از لوله هايي که داخل يک بنا کار گذاشته بودند رد کند. از آن گذشته اين موش خرما تمام لوله ها و تونل ها را نيز از حشرات و حيوانات موذي پاک مي کرد.

اين موفقيت باعث شد شرکت فليسيا 35 موش خرماي ديگر را نيز براي اين کار استخدام کند. اين موش خرماها مانند کارمندان شرکت نام شان در بايگاني شرکت ثبت شده بود. اگر يکي از اين موش خرماها درون تونل جان خود را از دست مي داد، توسط موش هاي ديگر بيرون کشيده مي شد.
9. کبوترهاي جاسوس
همه با وظيفه کبوترهاي نامه رسان آشنايي دارند و اين که کبوتري پيغامي را به مکان ديگري برده و بدون گم شدن بازگردد، اصلا عجيب نيست اما کبوترهاي جاسوس پروژه اي بود که در سال هاي 1950 تا 95 درصد موفقيت براي تربيت کنندگان خود به ارمغان آوردند، به طوري که از طرف کشورهاي شان به آنها مدال افتخار داده شد.

اين کبوترها آموزش ديده بودند در منطقه دشمن پرواز کنند و با استفاده از دوربين هاي خودکاري که به آنها وصل مي شد، از قرارگاه هاي آنها عکسبرداري کنند و بدون گم کردن راه به مقر خود بازگردند. با اين شگرد مسئولان اطلاعاتي مي توانستند از طريقه سنگرچيني ها و نقشه هاي آنها براي حمله آگاه شوند. همچنين آنها مي توانستند در زماني که ارتباط راديويي قطع مي شد، مسئوليت بردن و آوردن پيام را بر عهده بگيرند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر

دبیر شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس از تجلیل ۵ هزار معلم بازنشسته و شاغل در ۴ شهرستان جنوبی استان بوشهر همزمان با فرارسیدن روز معلم خبر داد. - اخبار استانها -

رضا صفایی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در عسلویه با گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار داشت: در راستای تجلیل از مقام شامخ معلم، با مصوبه کمیته اجرایی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس، از تمام معلمان بازنشسته و شاغل 4 شهرستان جنوبی استان بوشهر تجلیل می‌شود.

وی تعداد معلمان بازنشسته و شاغل 4 شهرستان جنوبی استان بوشهر شامل کنگان، دیر، جم و عسلویه را حدود 5 هزار نفر عنوان کرد.

دبیر شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس با اشاره به نقش معلم در تعلیم و تربیت و همچنین پرورش نسل آینده، تجلیل از آنان را وظیفه همه آحاد جامعه دانست.

وی با قدردانی از مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس و شرکت‌های پتروشیمی عضو شورای راهبردی، چنین اقدامی را بی‌سابقه و برای نخستین بار عنوان کرد و گفت: البته مدیران عامل عضو شورای راهبردی این اقدامات را در مقابل مقام والا و شامخ معلمان ناچیز دانست و به دنبال توسعه خدمات خود به آنان هستند.

صفایی در پایان تصریح کرد: به ازای هر یک از این عزیزان مبالغی به‌عنوان هدیه روز معلم به حساب آموزش و پرورش واریز شد تا به نحو مطلوب از تمامی معلمان بازنشسته و شاغل در هر 4 شهرستان جنوبی استان بوشهر تجلیل شایسته شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟ (فیلم)
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟