Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@06:03:00 GMT

نتایج نشست کرباسیان و سیف با نمایندگان

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۱۱۰۶

نتایج نشست کرباسیان و سیف با نمایندگان

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ محمدرضا پورابراهیمی با اعلام برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی با موضوع بررسی مسائل مهم اقتصادی کشور عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور عادی نیست و در واقع می توان گفت در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و قاعدتا باید متناسب با این وضعیت آرایش اقتصادی خود را طراحی کنیم، اما عملیات بیرونی دولت و اقدامات صورت گرفته متناسب با جنگ اقتصادی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمریکا در شیپور جنگ اقتصادی دمیده و باید متناسب با آن آرایش اقتصادی داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه تغییری در رویکرد و فعالیت های اقتصادی دولت رخ نداده است، افزود: بودجه سالانه و قوانین طبق سنوات گذشته صورت می گیرد در صورتی که انتظار می رود تغییراتی در این ابعاد رخ دهد و اگر از طرف دولت اقداماتی صورت می گیرد اما مجلس متوجه نمی شود، می خواهیم گزارشی ارایه کنیم.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه ترامپ اخیرا جنگ اقتصادی با ایران را کلید زده است، گفت: در این زمینه رییس جمهور و ارکان اصلی نظام پاسخ گستاخی ترامپ را داده اند، اما عملا آمریکا در شیپور جنگ اقتصادی دمیده و باید متناسب با آن آرایش اقتصادی داشته باشیم و پیش بینی خود را از آینده در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی کنیم.
 
وی با اشاره به جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در کمیسیون ها بحث هایی می شود که نشان می دهد فضای بیرونی دولت متناسب با شرایط اقتصادی نیست و روند عادی در دولت وجود دارد که از کنار مسائل به راحتی عبور می کند.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: این در حالی است که انتظار می رود دولت با رصد اقتصاد بین المللی رویکردهایی متناسب و عملکردهایی متناظر داشته باشد.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس آمادگی لازم برای کمک به دولت در جهت حضور در جنگ اقتصادی را دارد، گفت: مباحثی مرتبط با شرایط اقتصادی کشور از جمله کسری بودجه وجود دارد و مجلس نمی داند دولت برای بودجه سال ۹۷ چه برنامه ای دارد. آیا می خواهد بودجه سنتی ارایه دهد و تغییراتی در ادبیات بودجه نویسی ایجاد کند یا خیر؟
 
وی ادامه داد: همچنین سوال است که آیا دولت می خواهد ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه هدفمندی را با ادبیات گذشته که بی تاثیر بود پرداخت کند یا تصمیم دیگری دارد؟ همچنین این سوال مطرح است که بانک مرکزی چه برنامه و تمهیداتی در خصوص نوسانات ارزی در کشور دارد؟
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تلاش داریم گرفتار نوسانات ارزی سال ۹۲ نشویم، ادامه داد: دولت بارها تاکید داشته موسسات مالی غیرمجاز در کشور وجود ندارد اما باید گفت با پاک کردن صورت مسئله موضوع حل نمی شود چرا که همچنان مردم درگیر سپرده هایشان در این موسسات هستند و انتظار می رود دولت هرچه زودتر در این زمینه تصمیمات مناسبی اتخاذ کند.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه روابط بین المللی کشور مختل شده است، اظهارداشت: شاهد عدم همکاری کشورها در زمینه اقتصادی هستیم و انتظار داریم که بانک مرکزی موضوعات را رصد و ساختار بانکی را تغییر دهد.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نسبت به آینده اقتصادی کشور نگران هستیم، بیان داشت: البته فرصت های خوبی نیز وجود دارد که باید آنها را شناسایی کنیم، با این حساب همانطور که رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اقتصادی دستور داده اند تا از وضعیت اقتصادی کشور گزارشی در صحن مجلس ارایه شود، انتظار می رود تا دولت برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت خود را ارایه کند تا بتوانیم متناسب با عملکرد دولت گزارش و جمع بندی داشته باشیم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسایل و مشکلات بودجه ای دولت را درک می کنیم، تاکید کرد: انتظار می رود ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دولت تشکیل شود تا بتوان متناسب با اقدامات آمریکا در کوتاه مدت تصمیم گیری کند، همین که دولت خواهان اختیاراتی برای تصمیم گیری نیست از نگاه ما یعنی اینکه دولت شرایط اقتصادی را عادی در نظر گرفته است.
 

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۱۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است

مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به گزارش منتشر شده در یک پایگاه خبری اعلام کرد که رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، طی روزهای گذشته، یک پایگاه خبری در گزارشی تصویری با عنوان «تماشا کنید: ریاضت برای مردم/ ولخرجی دولت در اختصاص به نهادهای غیر پاسخگو»، سعی در القای پیامی غیر واقعی در خصوص رشد بودجه دستگاه‌های فرهنگی داشته است. درخصوص این گزارش نکات زیر قابل توجه است:


۱- برخی از ارقام ارائه شده در گزارش نادرست است؛ مانند بنیاد سعدی که اعتبار اضافه شده آن ۳۴ میلیارد عنوان شده، در حالی‌که ۱۲,۵ میلیارد تومان بوده است و یا بودجه اضافه شده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حتی با احتساب اعتبارات بند (ب) تبصره ۱۳ قانون بودجه، ۱۶۵ میلیارد تومان بوده که ۲۹۶ میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین اعتبارات اضافه شده مورد اشاره در گزارش برای شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه نیز غیر واقعی است.


۲- رشد اعتبارات بودجه عمومی جدول (۷) دستگاه‌های اجرایی که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده به شرح جدول ذیل است.


همان‌طور که در جدول نیز قابل مشاهده است، رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است.


۳- درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است که علت آن حکم بند (ب) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور است که بر اساس آن یک‌ درصد (۱ درصد) از هزینه‌های شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به موجب هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده تخصیص یافته است. 


۴- همچنین با توجه به اینکه کمک بودجه‌ای دولت به مؤسسات و نهادهای فرهنگی از طریق دستگاه‌های اجرایی اصلی است، بخش قابل توجهی از اعتبار در نظر گرفته شده ذیل دستگاه‌های اجرایی یاد شده به منظور کمک به مؤسسات و نهادهای مذکور بوده که در گزارش یاد شده به صورت نادرست به سرجمع اعتبارات دستگاه‌های اجرایی اضافه شده است. به عنوان نمونه هزار میلیارد تومان از اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان تبلیغات اسلامی از محل اعتبار بند (ب) تبصره (۱۳) لایحه بودجه سال جاری مربوط به صندوق توسعه قرآنی  و برای گسترش فعالیت‌های حفظ موضوعی قرآن کریم و تقویت فعالیت‌های مؤسسات قرآنی کشور بوده که (بر اساس برنامه‌های ارائه شده) در اختیار آن صندوق قرار خواهد گرفت و جزء اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی نیست.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی