Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:27:43 GMT

سفیر ایران در فرانسه: برجام غیر قابل تغییر است

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۴۹۹۰

سفیر ایران در فرانسه: برجام غیر قابل تغییر است

تهران- ایرنا-سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با تاکید براینکه برجام غیر قابل تغییر است، گفت: برجام یک توافق چند جانبه و بین المللی است که توسط قطعنامه شورای امنیت تائید شده و آژانس بین المللی انرژی هسته ای به عنوان داور و قاضی رعایت تعهدات کشورها، تاکنون در 8 گزارش متوالی وفاداری کامل ایران به این توافق را مورد تاکید قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا،کنفرانس «ایران و فرانسه در منطقه خاورمیانه: 2 کشور رقیب یا 2 متحد طبیعی؟» توسط «مرکز ایران و فرانسه» (Centre Franco-Iranien) و مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین المللی (ILERI) در فرانسه برگزار شد.
در این کنفرانس 2 ساعته که با حضور حدود 150 نفر از محققان و کارشناسان، دانشجویان دکترای، روسا و مسئولین شرکت های فرانسوی برگزار شد «ابوالقاسم دلفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و همچنین «آنتوان اسفر» (Antoine SFEIR) خبرنگار و نویسنده مشهور و پایه گذار نشریه «دفاتر شرقی» و رئیس شورای هیات مدیره مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین المللی و «اریک دنوسه» (Eric DENECE) نویسنده و استاد دانشگاه و پایه گذار و رئیس مرکز فرانسوی مطالعات درخصوص اطلاعات (CF2R) سخنرانی کردند.
«ابوالقاسم دلفی» سفیر کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در میان اساتید و محققان فرانسوی ، تاکید کرد: ایران کشوری در منطقه خاورمیانه و خصوصا در حاشیه خلیج فارس است و با وجود برخی سخنان عجیب که از آن سوی آتلانتیک به گوش می رسد، تاکید بر عنوان تاریخی خلیج فارس اهمیت دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران یادآور شدکه امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی در نوفل لوشاتو اقامت داشتند و ملت ایران خاطره این اقامت و میهمان نوازی ملت فرانسه را از یاد نمی برد.
دلفی تاکید کرد که در جهان پیچیده کنونی ، دولت آمریکا نیز به طور دائم تصمیمات عجیب گرفته و به معضلات اضافه می کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه درباره مبحث هسته ای، به 15 سال مذاکره پیچیده و دشوار که نهایتا به اثبات حقانیت کشورمان و کذب بودن کامل اتهام های طرح شده به کشور توسط برخی دولت ها در مورد نظامی بودن اهداف برنامه صلح آمیز هسته ای کشور مان انجامید اشاره کرد.
وی به مواضع گاهی بسیار سخت فرانسه در مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت که فرآیند یادشده در نهایت پایه توافق قوی و محکمی شد و برجام توسط ایران و کشورهای گروه 1+5 امضا شد .
دلفی تاکید کرد : برجام یک توافق چند جانبه و بین المللی است که توسط قطعنامه شورای امنیت تائید شده و غیر قابل تغییر است و داور و قاضی رعایت تعهدات کشورها ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین است که تاکنون در 8 گزارش متوالی وفاداری کامل ایران به برجام و رعایت تعهدات ایران را مورد تاکید قرار داده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: برجام صرفا درخصوص مبحث هسته ای است و سایر مسائل هیچ ارتباطی به برجام ندارد و امور کاملا تفکیک شده است.
وی تصریح کرد: اگر اروپا یا سایر کشورها در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و یا توانایی دفاعی ایران نگرانی و یا پرسشی دارند، مبحثی کاملا مجزاست و هیچ ارتباطی به برجام ندارد.
دلفی یادآور شد: اگر برخی کشورهای منطقه از نگرانی های خود سخن می گویند، ایران هم نگرانی های امنیتی جدی دارد و تقریبا تمام همسایگان ما و کشورهای منطقه در حالت جنگی هستند (افغانستان، عراق، بحرین، سوریه و یمن).
سفیر ایران در فرانسه همچنین با یادآوری اصول سیاست خارجی کشورمان در منطقه، گفت که کل بودجه دفاعی ایران ، که 80 میلیون جمعیت دارد ، حدود 12 میلیارد دلار است درحالیکه عربستان سعودی در سال 2015 ، بیش از 65 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است و کشور امارات متحده عربی با 5/1 میلیون نفرجمعیت دو برابر ایران برای ارتش خود هزینه کرده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با تجربه جنگ تحمیلی 8 ساله که تمامی کشورهای جهان حامی «صدام حسین» بوده اند و تمام خاک ایران آماج حملات موشکی رژیم بعث بود؛ داشتن توان دفاعی موشکی برای ایران مبحثی حیاتی است بخصوص که هنوز هم هیچ کشوری حاضر به فروش تجهزات دفاعی به ما نیست و تمامی امکانات دفاعی کشورمان ساخت داخل است.
دلفی افزود:نباید از یاد برد که رژیم صهیونیستی به سلاح هسته ای تجهیز است و هیچ کنترل بین المللی را نیز نمی پذیرد. همچنین وقتی از آن سوی آتلانتیک، ترامپ به عربستان آمده و 400 میلیارد دلار سلاح می فروشد کسی اعتراض نمی کند اما با وجود تمام این نکات ایران همیشه آمادگی دارد تا در خصوص مباحث امنیت منطقه ای به گفت وگو بپردازد.
شبد**1953** **تنظیم کننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده:حسن معظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی به ایران از سوی دشمنان گفت: استقبال از اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع‌تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعتی در اصفهان در خصوص اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: اگر چه فشار نظام سلطه برای اینکه اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق نشود، اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع‌تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

وی افزود: این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه شده است.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهیم و برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم تا حصارها شکسته و یک نظام علمی متفاوت ایجاد شود. این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده محقق شود.

گفتنی است مراسم افتتاحیه سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وی، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و … عصر امروزدر اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 751075

دیگر خبرها

  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • حضور سفیر عربستان در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق