Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردمان در گذشته های دور ،در نقاط مختلف دنیا، برای گذران زندگی، غارهایی حفاری می کردند. این غارها محل سکونت ویا نقاطی برای دعا وعبادت در نظر گرفته می شد. زندگی مردم در دل غارها و کوهها، اجتماعی از انسانها را در این نقاط گرد می آورد که باعث می شد تا این نقاط را شهر های سنگی نام گذاری کنند. هرچند در بسیاری از این نقاط، امروزه دیگر کسی سکونت ندارد، ولی طرز ساخت این خانه ها در دل کوهها وصخره ها، همچنان جالب توجه بسیاری از گردشگران وعلاقمندان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمین جهت، تعداد قابل توجهی از این شهر های سنگی، در این عصر و زمان تکنولوژی، به جاذبه های گردشگری محبوب خود در منطقه خود تبدیل شده اند.با 10 شهر سنگی جهان و غار نشینان عصر حاضر در روستاهای غارنشین و غارنشینان در این مطلب آشنا شوید. 

1.گویاجو «چین»

حفاریهای ایجاد شده در دل کوههای گویاجو، زمانی عظیم ترین هزار توی کشور چین نام داشت.غارهای کهن در غار نشینان عصر حاضر در روستاهای غارنشین گویاجو در 95 کیلومتری بیجینگ قرار گرفته اند.از قدمت و ساخت این غارها و غارنشینان هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست. بهمین جهت به صراحت میتوان گفت ، مشخص نیست این غارها و غارنشینان ،به چه دوره ای مربوط می شوند.بیش از 110 اتاق سنگی در این کوه وجود دارد. همین باعث شده تا گویاجو را عظیم ترین غار نشینی کشف شده در چین معرفی کنند.



 2.ماتماتا «تونس»

روستای کوچکی از روستاهای غارنشین که در آن ها غار نشینان عصر حاضرهستن و در جنوب تونس با نام «ماتما» که سازه های منطقه  به غارنشینان تونسی مربوط می شود. ساکنان این منطقه خانه های خود را در عمق زمین حفاری می کردند. این مردم ابتدا وسعت بزرگی از زمین را حفر می کردند و سپس در داخل آن شروع به ساخت خانه و اتاقک هایی در در دیواره های مکان حفاری شده می کردند. ماتماتا عمدتا قبل از اینکه این روستاهای غارنشین بعنوان یک شهر سنگی معروفیت داشته باشد ،بعنوان لوکیشن فیلم محبوب جنگ ستارگان شناخته شد.

3.بامیان «افغانستان»

شهر بامیان از روستاهای غارنشین دارای غارنشینان در قلب کشور افغانستان، در گذشته به علت وجود دو مجسمه بزرگ بودا که درون صخره ها حک شده بود، مشهور بود. زمان ساخت این مجسمه ها به قرن ششم برمیگردد. و مدتها بزرگترین مجسمه بودای ایستاده تلقی میشدند. اما در سال 2001 به دست طالبان ونیروهایش منهدم شدند و امروزه فقط جای خالی آنها را میتوان روی دیواره های کوه دید. در امتداد پایین این مجسمه ها هم اتاقک هایی در دل صخره ای کوه، حفر شده بودند که زمانی طویل جایگاه راهبان بود و در آن زندگی می کردند. ولی پس از این که منطقه به دست طالبان افتاد ،این اتاقک ها را برای نگهداری اسلحه و جنگ افزار مورد استفاده قرار دادند. هم اکنون که بامیان از دست طالبان و سر سپردگانش آزاد شده، امکان بازدید از آن وجود دارد. بسیاری از نقاشی ها و نقشینه های داخل این غارها و غارنشینان هنوز صحیح وسالم باقی مانده اند و قابل بازدید هستند.


4.ساسی دی ماترا «ایتالیا»

معنای این عنوان یعنی سنگ های ماترا، غارهایی که در شهر کهن ماترا در سمت جنوب ایتالیا قرار دارند، میباشد. قدمت و پیشینه این غارها و غارنشینان به دوران ما قبل تاریخ بر میگردد. طبق گواهی تاریخ ،گفته می شود از جمله اقامتگاههای اولیه بشر در کشور ایتالیا محسوب میشوند. ساختار خانه های مزبور در دل سنگها طوری است که هر خانه ای بر روی خانه دیگر ساخته شده و میشود گفت خیابان روبروی هر خانه، سقف خانه بعدیست. تا همین اواخر یعنی تا سال 1950 این غارهاو غارنشینان  همچنان مسکونی بودند و کسانی بودند که آنها را مورد استفاده قرار دهند.تا اینکه بسیاری از ساکنین به مناطق مدرن تر اطراف روستا نقل مکان کردند. ولی تعداد معدودی همچنان به زندگی در همین خانه های سنگی اصرار داشتند. چراکه این غارها و غارنشینان بیش از 9000 سال سکونتگاه خانواده و نیاکانشان بوده است.


5.مساورده «کلرادو»

مسا ورده در جنوب غربی کلرادو قرار گرفته است و مجموعه غارهای سنگی هستند که محل اقامت مردمان آناسازی در زمانهای دور بوده است. این سکونتگاهها را میتوان از بهترین آثار باستانی آمریکایی ها در ایالات متحده آمریکا نام برد که از آنها محافظت شده است. در قرن 12 ، آناسازی ها شروع به ساخت خانه هایی درون غارها و غارنشینان دل سنگ ها و کوهها کردند ، بعضی از این خانه ها به بزرگی و وسعت 150 اتاق ساخته شدند. نام مشهورترین آنها را کاخ صخره ای گذاشتند. تا سال 1300 تقریبا تمامی آناسازی ها مسا ورده ها را ترک کردند ولی ویرانه ها و خرابه های این منطقه مسکونی به خوبی باقی مانده و قابل مشهود است. هنوز علت مشخصی برای ترک ناگهانی ساکنین این منطقه ذکر نشده است.


6.باندیاگارا «مالی»

خانه هایی ساخته شده از ماسه های سنگی که در منطقه دوگون واقع در کشور مالی که محلی ها نام باندیاگارا برآنها نهاده اند. این خانه ها در ارتفاع 500 متر از سطح زمین قرار دارند.این صخره های ماسه سنگی، مکانی برای مردمان تلم بوده اند. این مردم در دل صخره های ماسه سنگی، غارهایی حفر کردند تا اموات و مردگان خود را در آنها دفن کنند. دلیل این کارشان هم این بود که قصد داشتند اموات خود را از نابودی در برابر سیل و امواج شدید دریا محافظت کنند.اطراف این صخره ها هم چندین روستا در میان صخره ها و در غاره و غارنشینان ا ساخته و حفاری شده اند.

7.واردزیا «گرجستان»

واردزیا در قسمت جنوب کشور گرجستان قرار دارد و غارهای آن منسوب به قرن دوازدهم هستند. این غارها و غارنشینان  رو به سمت رودخانه حفاری و کنده شده اند. واردزیا یکی از مهم ترین سازه های تاریخی و باستانی گرجستان به حساب می آید. این غارهای بهم پیوسته و تودر تو در طول سلطنت و حکومت ملکه تامار به منظور محافظت از یورش و حمله مغول ها ساخته شده است.


8.کندوان «ایران»

یکی از روستاهای غارنشین کندوان نام روستاییست  واقع شده در استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است. پیشینه این روستا مربوط به قرن سیزدهم  می باشد. در دل کوهها خانه هایی مخروطی شکل که  در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوههای سهند که باعث بوجود آمدن این روستا شده است . این گونه حدس زده می شود که حمله مغول ها مردم را به این روستای صخره ای کشانده است. نوع معماری روستای کندوان و جریان زندگی مردم در این بافت قدیمی و منحصر بفرد آن، در این روزگار مدرن یک استثنا در جهان محسوب می شود. چرا که روستاهای اینچنینی دیگر خالی از سکنه شده اند. ولی در کندوان زندگی همچنان جریان دارد. 

9.اورتاحیصار «ترکیه»

معنای اورتا حیصار در گویش ترکیه ای یعنی قلعه میانی از روستاهای غارنشین، همانطور که از نامش پیداست، در میانه و مرکز شهرهای کاپادوکیایی گورم در قلب ترکیه ،قرار دارد.از معروفترین سازه های غارهای کنده شده در روستاهای غارنشین دل سنگهاست که در ارتفاع 86 متری از سطح زمین قرار دارند. در گذشته از این غارها و غارنشینان استفاده میشد و درون آن زندگی می کردند ، ولی امروزه این غارها و غارنشینان از سکنه خالی هستند. ولی بازدید کنندگان و گردشگران از راه پله های سنگی  و بالا رفتن از پلکان می توانند به درون غارها راه یابند و از آنها دیدن کنند.

10.اوچحیصار «ترکیه»

 شهر دیگری در کاپادوکیا و روستاهای غارنشین که در آن غار نشینان عصر حاضر با نام اوچحیصار است که در مرتفعترین نقطه این منطقه و با 7 کیلومتر فاصله از نوشهیر قرار گرفته است. به دلیل ارتفاع بسیار بلند این صخره ها  از کیلومتر ها دورتر هم به راحتی مشاهده می شوند. هرچند بخاطر خطر فرسایش و ریزش که در این منطقه وجود دارد ، ساکنین این خانه های غاری این خانه ها را خالی کرده اند. طبق گزارش ها آخرین ساکنین آن در سال 1950 از این منطقه نقل مکان کردند. از بالای این قلعه سنگی چشم اندازی خارق العاده و بی نظیر و پانوراما از حومه آن و اطراف را می توان مشاهده کرد.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۵۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | همه حسرت زندگی مرا می خورند اما نمی دانند من و خانواده ام چقدر سخت تلاش می کنیم

چند سال قبل، در یک شب بارانی دو آلمانی که راه شان را گم کرده بودند، اتفاقی در خانه ی عباس را می زنند و از آن به بعد ، سرنوشت عباس تغییر می کند و خانه اش به ششمین جاذبه ی گردشگری ایران برای توریست های خارجی تبدیل می شود.
در چهارمین قسمت از زندگی عباس می بینید عباس چطور جوایز میلیون دلاری غذای ارگانیک، کیفیت، عشایر و مهمان پذیری جهان را برده است و دیدگاه دخترش که از کودکی لیدر خانه اش بوده، نسبت به این کار چطور است.
کاری از مریم نوابی نژاد
برای مشاهده این قسمت در صفحه یوتیوب کلیک کنید .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904442

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی «عکس؛ رسانه عصر حاضر» برگزار شد
  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می‌خورند اما نمی‌دانند من و خانواده‌ام چقدر سخت تلاش می‌کنیم
  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می خورند اما نمی دانند من و خانواده ام چقدر سخت تلاش می کنیم
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در سراسر جهان
  • ادامه تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های سراسر جهان
  • تظاهرات حمایت از فلسطین که در دانشگاه‌های سراسر جهان ادامه دارد
  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر + تاریخچه، شعار و پوستر World Red Cross and Red Crescent Da
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!