Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا - شهردار قم با اشاره به معضل های موجود در خصوص دفن پسماندهای پزشکی در این شهر گفت: طبق آخرین آمار روزانه 16 تن زباله پزشکی و بیمارستانی در قم تولید می شود.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد دوشنبه شب در سیزدهمین جلسه رسمی شورای شهر قم اظهار داشت: برغم اینکه این پسماندها توسط مرکز بهداشت ایمن سازی می شود، ولی تکلیف آن هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر چند هر 6 ماه یک بار توافقی با مرکز بهداشت برای جمع آوری صورت گرفته است، ولی طبق قانون هر کسی که تولید کننده پسماند است مسئول دفن آن نیز است و این حجم از زباله می تواند ضایعات بزرگی را برای شهر به لحاظ ورود به سفره های زیر زمینی و محل زندگی مردم به همراه داشته باشد.
شهردار قم همچنین ازمسئولان حوزه بهداشت قم خواست تا همه تدابیر لازم را برای ساماندهی هر چه بهتر این معضل مهم بهداشتی اتخاذ کنند.

** رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این مرکز در اجرای طرح تحول سلامت، گفت: با تلاش همه مسئولان و تاکیدهای دانشگاه علوم پزشکی فارغ از روستائیان و حاشیه نشین های قم، کل جمعیت آن تحت پوشش طرح یاد شده قرار گرفتند، و گسترش تنوع خدمات در حوزه بهداشت و واحدهای بهداشتی که باید در دسترسی مردم قرار بگیرد نیز هدف اصلی طرح تحول سلامت در استان بوده است.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
محمد جواد باقری با بیان اینکه تا پیش از آغاز طرح تحول تعداد مراکز خدمات جامع سلامت استان تنها 20 مرکز بود، افزود: این تعداد به 41 مرکز افزایش پیدا کرد و تعداد پایگاه های سلامت نیز که نخستین خط ارائه خدمات در حوزه بهداشت به شمار می روند، نیز از 50 پایگاه به 136پایگاه افزایش یافته است.
این مسئول اضافه کرد: از این تعداد مراکز خدماتی که فعالیت می کنند، 19 مورد در حاشیه و 22 مرکز نیز در خارج از حاشیه شهر قرار دارند، و 58 پایگاه نیز در حاشیه و 78 پایگاه دیگر در مناطق غیر حاشیه ای شهر مستقر هستند.
وی افزود: علت اینکه درخارج از حاشیه شهر تعداد پایگاه ها افزایش پیدا کرده این است که قبل از اجرای طرح تحول سلامت هدفگذاری های اصلی برای مناطق کمتر برخوردار بوده است.
باقری یادآور شد: از مجموع مراکز خدمات جامع 22 مرکز ملکی و مالک آن دولت است و 19 مرکز نیز استیجاری است یعنی خانه های مردم را گرفتیم و تغییرهایی در آنها ایجاد کردیم و به پرداخت اجاره سالیانه در آن خدمات می دهیم.
وی تعداد پایگاه های سلامت در تملک دولت را نیز 44 مورد و 92 مورد آن را استیجاری برشمرد، و افزود: با توجه به راه اندازی سیستم سیب یا همان سامانه یکپارچه بهداشت استان بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال 94 که در این سامانه نیز ثبت شده جمعیت تحت پوشش طرح بیش از یک میلیون و 218 هزار تن بوده که از این تعداد 437 هزار تن در حاشیه شهر و 881 هزار تن در نقاط دیگر شهر سکونت دارند.
رئیس مرکز بهداشت قم افزود: با توجه به افزایش تعداد مراکز و پایگاه ها به تبع آن نیازمند نیروی انسانی برای ارائه خدمات بودیم از این رو برخی از نیروها مانند کارشناس تغذیه و روانشناسی و همچنین پرستاران را قبل از اجرای طرح به آن صورت نداشتیم و بعد از طرح بود که این کارشناسان را در مراکز مستقر کردیم.
معاون علوم پزشکی قم همچنین با تاکید بر اهتمام مرکز بهداشت بر نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی، حدود 60 هزار مورد بازرسی از رستوران ها و غذاخوری ها را از ابتدای طرح تحول سلامت در این راستا ذکر کرد، و گفت: بحث توقیف مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و رسیدگی به شکایت ها نیز جزو کارهای مرکز بوده است.
وی با بیان اینکه بازرسی های آنلاین و استفاده از وسایل سنجش پرتابل به مدت یک سالی است که در شهر قم انجام می شود، افزود: کارت بهداشت را به صورت دفاتر پیشخوان و هوشمند انجام می دهیم و رتبه بندی رستوران ها را نیز انجام دادیم، و شهروندان با استفاده از نرم افزار تلفن همراه می توانند به درجه و سطح کیفیت رستوران ها پی ببرند تا بر اساس آن خدمات دریافت کنند.
وی با اشاره به خدمات مرکز بهداشت قم در حوزه دندانپزشکی افزود: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت 18 واحد دندانپزشکی و کلینیک سیار در این زمینه راه اندازی شد، تا شهروندان هم در مناطق حاشیه ای و هم داخل شهر از این خدمات بهره مند شوند.
باقری انجام خدمات پزشکی برای 120 هزار دانش آموز استان را از دیگر اقدام های طرح تحول عنوان کرد، و افزود: ضمن شناسایی دانش آموزان مبتلا به پوسیدگی دندان 20 هزار خدمت در این حوزه که تقریبا رایگان بوده را با انعقاد قرارداد 15 میلیارد ریالی با بخش خصوصی ارایه نمودیم، به نحوی که فقط تعرفه دولتی که مبلغی خیلی ناچیز بود را پرداخت کردند.

** عبدالله جلالی رییس شورای اسلامی شهر قم نیز دراین جلسه نظارت بر اماکن عمومی، تغذیه فروشی ها، قصابی ها، نانوایی ها و همه طیف های های صنفی که با مسائل بهداشتی سر کار دارند را مهم توصیف کرد، و افزود: گرچه وزارت بهداشت به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی در اماکن عمومی واقف است و به شکل های مختلف برای رفع مشکلات بهداشتی تلاش می کند ولی به هر حال بعضا یک سری نارضایتی هایی در جامعه بویژه نسبت به نانوایی ها، مرغ فروشی ها و قصابی ها مشاهده می شود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، احمد ریواده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، سیدمحمد حسینی طباطبایی مدیرکل و معاونان راه و شهرسازی استان، کامران قدس رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان، حسین موسوی شهردار و جمعی از مسوولان و فعالان اجتماعی این شهر در آیین آغاز عملیات ساخت و کلنگ‌زنی پایگاه سلامت در محله کهنه‌دژ حضور داشتند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سمنان در این آیین گفت: پایگاه سلامت محله بافت فرسوده کهنه‌دژ سمنان در مساحت ۳۴۵ مترمربع و با زیربنای ۲۲۰ مترمربع یک طبقه به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان محله احداث می‌شود.

کامران قدس افزود: هشت هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان محله کهنه‌دژ سمنان از خدمات این پایگاه بهداشتی و درمانی بهره‌مند خواهند شد.

این مسوول اظهار کرد: ارایه خدمات واکسیناسیون نوزادان، ویزیت پزشک و ارایه خدمات مشاوره روانشناسی و تغذیه از جمله کارکردهای یک پایگاه سلامت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده‌ای نزدیک
  • اجرای برنامه های هفته سلامت با مشارکت مردم
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها