Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@17:07:41 GMT

مسیر ورود خارجی‌ها به بورس هموار شده

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۱۹۹۴

مسیر ورود خارجی‌ها به بورس هموار شده

جذابیت بازار سرمایه ایران برای خارجی ها طی یکسال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران مطرح کرد: در مرکز مالی ایران زیرساخت های لازم برای اینکه سرمایه گذار خارجی بتواند  اطلاعات لازم جهت شناخت از بازار سرمایه را دریافت و برای ورود به بازار سرمایه تصمیم گیری کند، ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا قراردادی نیز با یک شرکت یونانی منعقد شده، که در آینده ای نزدیک اطلاعات جامعی از بازار سرمایه ایران در  سامانه های اطلاع رسانی آن شرکت منتشر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز به بسترسازی مدون دارد. که مهم ترین مورد اول توجه به زیرساخت های حقوقی و پولی است. با اجرایی شدن برجام تا حد قابل توجه ای مشکلاتی که بر سر راه مبادلات ارزی  بود برطرف شده است.

نقوی دومین موضوع قابل توجه را  پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بیان کرد و گفت: برای فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذار خارجی در کشور و اینکه صورت های مالی واحدهای اقتصادی داخلی با کشورهای خارجی قابل مقایسه باشد باید از استانداردهای گزارشگری بین المللی مالی استفاده شود. باتوجه به برنامه ششم توسعه باید شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور تسهیل شود، که برای دستیابی به این هدف لازم است علاوه بر جذب سرمایه های داخلی و استفاده از ظرفیت سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور به جذب سرمایه گذاران خارجی نیز توجه ویژه ای شود؛ البته انجام این مهم نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب است و مسیر آن با اجرا شدن (IFRS) هموار شده است.

وی سومین مورد را استفاده از مدل های سریع تر برای مشارکت، مانند فاندها و انتشار اوراق بیان کرد و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه درآمد ثابت وارد می‌شوند. اگر ما بخواهیم در بازارهای بین‌المللی، اوراق یا صکوک ارزی منتشر کنیم قاعدتا به مجوز نهاد ناظر آن کشورها نیاز داریم و رتبه بندی باید صورت بگیرد. که در زمینه رتبه بندی شرکت های بین المللی طی یکسال اخیر همکاری هایی را با نهاد ناظر ایرانی داشته اند.

مدیرعامل مرکز مالی ایران نقش کارگزاران بورسی در گشایش های بازار برای ورود سرمایه گذار خارجی را اینچنین تشریح کرد: شرکت های کارگزاری طی این مدت تلاش های بسیاری داشته اند تا بتوانند همکاری های بین المللی ملموسی داشته باشند. به عنوان مثال طی این مدت، یکی از شرکت های کارگزاری ایرانی توانست همکاری های خوبی با طرف ایتالیایی داشته باشد.

وی در پایان گفت: پنجره ورود سرمایه گذارهای خارجی به بازار سرمایه ایران کارگزاری ها هستند. هرچقدر بخش کارگزاری تقویت شود، اثرگذاری آن بیشتر و سرعت عمل ورود خارجی ها بیشتر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز هم در بازار برخلاف انتظار‌ها خبر خاصی نبود! تابلوی معاملات کم رمق است و همچنان رکود و سردرگمی به راحتی حس می‌شود و ظاهرا اراده‌ای برای رشد بازار وجود ندارد. هر خبر یا شایعه‌ای بهانه‌ نوسان یک الی دو روزه می‌شود و این دور باطل فعلا ادامه دارد.

او در ادامه می‌گوید: امروز ارزش معاملات خرد بورس به ۳,۶۴۴ میلیارد تومان رسید و خالص سفارشات با خروج ۱۴۰ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه همراه بود. همچنین تعداد نماد‌های مثبت ۲۴۱ و تعداد نماد‌های منفی ۵۶۵ نماد بود. به عبارتی حدود ۷۲ درصد نماد‌ها در شرایط قرمز بودند و بیشترین تاثیر مثبت بر بازار با وامید و بیشترین تاثیر منفی بر بازار با فولاد به ثبت رسید.

وفایی گفت: در نهایت شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۵ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • مسیر افزایش طول عمر دندان هموار شد/ تبدیل دندان پوسیده به دندان سالم
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟