Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین مجلس:


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شاخص های ضروری برای ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی علوم را تشریح کرد.

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس و با یادآوری نیازهای فعلی نظام آموزش عالی کشور، اظهار داشت: هرچند وزیر علوم با تأخیر معرفی شد، اما معرفی شدن آن جای خوشحالی دارد، چرا که وزارت علوم نقش کلیدی در توسعه کشور داشته و نابسامانی و بلاتکلیفی آن قطعاً عوارض بدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: انتظار همه به ویژه مجلس از وزارت علوم و وزیر آن، این است که به چند مسئله مهم توجه کند؛ یکی از مسائل مهم و نیازهای بر زمین مانده، موضوع آمایش آموزش عالی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توضیح این مسئله گفت: در حال حاضر با حجم بالای فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی روبرو هستیم و این نشان می‌دهد که ما آمایش دقیق و مناسبی در رابطه با رشته‌های ایجاد شده و دانشجویانی که تربیت می‌کنیم، نداشته‌ایم؛ به نحوی که در برخی جاها با کمبود نیروی متخصص مواجهیم و در برخی جاها با انباشت نیروی دانشگاهی روبرو هستیم.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر بازنگری در این حوزه و اجرای دقیق برنامه آمایش آموزش عالی اظهار داشت: دومین مسئله‌ای که نیاز امروز حوزه آموزش عالی است و وزیر علوم باید به طور جدی به آن توجه کند، شاخه‌های میان‌رشته‌ای است؛ واقعیت این است که دیگر نمی‌توان رشته‌ها و دروس را به سبک و سیاق قدیم و با آن سرفصل‌ها به دانشجویان ارائه داد.

وی با اشاره به محافظه‌کاری‌های عمیق در این زمینه در دانشگاه‌ها گفت: این نگاه کلاسیک باید تغییر کند و ما بتوانیم بر اساس نیازهای امروز جامعه، رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای را ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سومین نیاز فعلی نظام آموزش عالی کشور که وزیر آینده علوم باید به آن توجه کند، عنوان کرد: شرایط امروز به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانیم برای تأمین مالی آموزش عالی کشور فقط به دولت تکیه کنیم؛ همه شرایط اقتصادی دولت را می‌دانیم و باید بندناف آموزش عالی کشور را از بودجه عمومی دولت قطع کنیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: همانطور که در برنامه‌های توسعه آمده بود که آنچه دولت به دانشگاه‌ها می‌دهد یک کمک است، ما باید به طور واقعی این مسئله را محقق کنیم. البته این کار سخت است اما هر کسی بتواند این کار را انجام دهد، یک «باقیات صالحات» در حوزه علم و فناوری و شروع شکوفایی جدید در این عرصه خواهد بود.

وی با اشاره به الگوی اداره دانشگاه‌های دنیا اظهار داشت: حداکثر میزان حمایت مالی دولت‌ها از دانشگاه‌هایشان ۳۰ درصد است و همین ۳۰ درصد بودجه نیز بر اساس مأموریت مشخصی که تعریف می‌شود، به آن دانشگاه پرداخت می‌شود و بقیه درآمد دانشگاه‌ها از محل فعالیت‌های دانش‌بنیان و فروش تولیدات علمی آنها تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری نظام آموزش عالی کشور از کمک‌های واقفین و خیرین برای توسعه این حوزه، گفت: این تغییر رویکرد، یک ضرورت است که باید اتفاق بیفتد.

طرح های کاربردی کاهش یافته و تولید علم مختل شده است

ساداتی‌نژاد با اشاره به کاهش طرح‌های کاربردی در دانشگاه‌ها در چهار سال اخیر و اختلال در روند تولید علم، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه فوق‌العاده ضعیف مانده و در حوزه آموزش نیز باید به سمت کیفی‌سازی حرکت شود که این مسئله نیز با آمایش آموزش عالی و ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: مهمترین مسائلی که باید در برنامه‌های آقای دکتر غلامی وزیر پیشنهادی علوم مورد کنکاش و ارزیابی قرار بگیرد، «مدل تأمین مالی برای نظام آموزش عالی»، «کیفی‌سازی آموزش عالی از طریق آمایش» و «تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه» است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حساسیت موضوعات سیاسی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: دانشگاه و دانشجو نباید ابزار دست جریان‌های سیاسی قرار بگیرند؛ البته دانشجو باید از سطح تحلیل و اطلاعات بالایی در این حوزه برخوردار باشد، اما نباید به او نگاه سیاسی کرد و کلاه بر سرش گذاشت.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر نقش ماماها در افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی پیامی به مناسبت روز ماما صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«روز جهانی ماما فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت و جایگاه مامایی در نظام سلامت و تجلیل و قدرانی از خدمات خالصانه و زحمات بی‌شائبه کسانی است که نخستین لحظه‌های شوق انگیز زیستن را نظاره‌گر هستند.

تلاش جامعه مامایی در راستای کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی، ارتقای بهداشت باروری، انجام مشاوره‌ها و آموزش‌های دوران بارداری، مراقبت‌های مادر و نوزاد و پایش رشد کودک و سلامت زنان جامعه و تأمین سلامت و کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان که یکی از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود، ستودنی است.

اگرچه آموزش همگانی و ارتقای سلامت کار دشواری است اما ترویج زایمان طبیعی و توسعه بلوک‌های زایمان قطعاً فردایی بهتر را برای هر جامعه نوید می‌دهد.

در این راستا با عنایت به سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، توجه به مامایی و توانمندسازی ماماها و تسهیل بهره‌گیری از خدمات آنان اعم از پوشش‌های بیمه‌ای و رفع مشکلات صنفی ضروری است.

جامعه مامایی با بهره‌گیری از دانش و تخصص، مهارت و تجربه به آموزش و فرهنگ‌سازی در جمعیت تحت پوشش خود می‌پردازند تا بستر مناسبی فراهم آورند برای این که جامعه‌ای سالم، پویا، پرنشاط با حضور مادران و کودکانی سالم داشته باشیم.

اینجانب ضمن تبریک این روز به تمامی ماماهای شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ویژه اساتید، دانشجویان و ماماهای فعال در واحدهای بهداشتی و درمانی، از تلاش‌های این عزیزان در راستای سلامت مادران و کودکان قدردانی کرده و توفیق، سلامت و سربلندی یکایک آنان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

کد خبر 750835

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ ارزیابی صهیونیست‌ها از پاسخ منفی حماس به طرح پیشنهادی
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد