Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@10:08:30 GMT

مسمومیت‌هایی که جان می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۷۶۶۸

مسمومیت‌هایی که جان می‌گیرند

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور که در نشست خبری آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در معرض اطلاع خبرنگاران قرار گرفت، در سال‌های گذشته هر ساله حدود 5500 نفر در کشور در اثر بروز انواع مسمویت‌ جان باخته‌اند که در این میان مسمویت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بیشترین تعداد مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده و مسمویت با سم، مسمومیت با دارو و مسمومیت با گاز منوکسید کربن پس از آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس حدود 52 تا 60 درصد از مرگ‌ومیرها در هر سال به‌دلیل استعمال مواد مخدر و محرک و عوارض ناشی از مصرف آن‌ها حادث شده است، به گونه‌ای که در سال گذشته در کشور 3190 نفر در اثر عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند و این تعداد، تنها در 5 ماهه ابتدای امسال 1275 نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال 1395 در میان افرادی که به دلیل مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند، 54 درصد به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، 19 درصد مسمومیت با سم، 12 درصد مسمومیت با دارو و 14 درصد مسمومیت با منوکسید کربن بوده است. همچنین در 5 ماه نخست امسال نیز 57 درصد به‌دلیل مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، 19 درصد مسمومیت با سم، 13 درصد مسمومیت با دارو و 9 درصد به‌دلیل مسمومیت با منوکسید کربن فوت کرده‌اند.

طی 7 سال گذشته، تا سال 1393 شاهد سیر صعودی مسمومیت‌های منجر به فوت ناشی از دارو بوده‌ایم و این مقدار از زیر 10 درصد به بیش از 14.4 درصد افزایش یافته است اما از سال 1393 سیر مرگ ناشی از مسمومیت‌ دارویی کاهش داشته که این موضوع نشان‌دهنده افزایش آگاهی عمومی از عوارض مصرف سوء داروهاست.

بر این اساس درصد مرگ‌ ناشی از مسمومیت با دارو در سال 1389، 9.1 درصد بوده که با سیری صعودی در سال 1391 به 11 درصد و در سال 1393 به 14.4 درصد افزایش یافته است اما از سال 1393 بار دیگر روند کاهش به خود گرفته و در سال 1394 به 14 درصد و سال گذشته به 12 درصد رسیده است، با این وجود در 5 ماه نخست امسال مسمومیت‌های دارویی 13 درصد مسمویت‌های منجر به فوت بوده است.

به رغم کاهش مرگ ناشی از مسمومیت‌ با دارو، اما بالاترین مراجعه به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور ناشی از مسمومیت دارویی است و بر اساس آمارهای دریافت شده از بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور بین 45 تا 75 درصد از مراجعان به بیمارستان‌های سراسر کشور با دارو مسموم شده‌اند.

در این میان، آمارها حاکی از آن است که 70 تا 80 درصداین مسمویت‌ها تعمدی بوده و فرد به قصد خودکشی اقدام به مصرف دارو در مقادیر بالاتر از دوز درمانی کرده است. مسمومیت‌های دارویی و مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی بالاترین علت مسمومیت‌های تعمدی را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از مرگ‌ومیر به‌دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر، مسمومیت ناشی از سموم بیش‌ترین جان افراد را می‌گیرد. 16 تا 20 درصد مرگ‌های ناشی از مسمومیت به‌دلیل مسمومیت با انواع سموم فسفیدی، سموم دفع آفات نباتی، الکل، سایر جونده‌کش‌ها، سیانور و سایر سموم بوده است.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال‌های 1391 تا 1394 آمار مرگ ناشی از مسمومیت با سم کاهش پیدا کرده است.

با وجود اینکه مرگ ناشی مسمومیت‌ در سال 1393 نسبت به سال‌های قبل از از آن کاهش چشم‌گیری داشته است، اما همه ساله مسمومیت ناشی از منوکسید کربن عامل 11 تا 16 درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت است.

این مسمومیت در بیشتر موارد به‌دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آب‌گرم‌کن و پکیج در ایران شایع است و سازمان پزشکی قانونی کشور سال گذشته و امسال افزایش مرگ با منوکسید کربن را هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، تعداد مرگ به دلیل مسمومیت با منوکسید کربن در پنج ماه نخست امسال 204 نفر بوده است در حالی که که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 193 نفر بوده است که افزایش تلفات به این دلیل را نشان می‌دهد. این موضوع نشان‌دهنده لزوم آموزش بیش‌تر خطرات مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.

درصد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز کربن در سال‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته و از 11.5 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از مسمومیت در سال 1393 به 14 درصد در سال 1395 رسیده است.

بر این اساس به مردم توصیه می‌شود از نگهداری کودکان در داخل خودروی روشن در پارکینگ‌ها و محیط‌های بسته خودداری کرده و جریان هوا از خارج به داخل خودرو را ببندند؛ از بخاری‌های بدون دودکش تنها در محیط‌هایی که دارای جریان مناسب هوا هستند، مانند محیط‌های عمومی، استفاده کنند؛ از نصب صحیح بخاری‌های گازی و نفتی اطمینان حاصل کرده و دودکش آن را کنترل کنند؛ از اجاق‌های خوراک‌پزی به منظور گرم کردن محیط استفاده نکنند و...

این گزارش اضافه می‌کند، به طور کلی 80 درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و 20 درصد در زنان اتفاق می‌افتد، اما تفکیک جنسیتی مسمومینی که به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت‌ها مراجعه می‌کنند از الگوی مشابهی در کل کشور تبعیت نمی‌کند. با این حال این گزارش از مرگ چهار برابری ناشی از مسمومیت در مردان در برابر زنان حکایت دارد که نشان‌دهنده این است که مسمومیت‌های مردان عمدتاً با مواد خطرناک‌تر و با شدت بیشت‌تری بروز می‌کند.

بر این اساس اکثر مسمومین مراجعه‌کننده به بیمارستان در محدوده سنی جوان یعنی 20 تا 40 سال هستند، پس از آن مسمومین نوجوان، مسمومین بالای 40 سال و همچنین مسمومین زیر 12 سال قرار دارند.

در میان اقشار مختلف جامعه زنان خانه‌دار بیشترین شیوع مسمومیت‌ها را از آن خود کرده‌اند. همچنین 89 درصد از موارد مسمومیت در منزل اتفاق می‌افتد که حاکی از لزوم ایمن‌سازی منازل است. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ نفر در استان کردستان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور اظهار کرد: ۱۰ نفر (از ابتدای سال جاری تاکنون) در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی مسموم شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی هستند، افزود: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آن‌ها ندارند و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر است و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هرچه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

کد خبر 748429

دیگر خبرها

  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک در شیراز
  • دستگیری ۳ نفر برای مسمومیت الکلی و فوت یک پزشک
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی
  • افزایش۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی