Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:58:49 GMT

نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در ایستگاه پانزدهم

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۷۲۹۲

نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در ایستگاه پانزدهم

تبریز - ایرنا - نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز امروز سه شنبه با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و جمعی از مدیران استانی و علاقه مندان حوزه چاپ و نشر در نمایشگاه های بین المللی تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، رایحه بزرگترین رویداد فرهنگی آذربایجان شرقی امروز سه شنبه با حضور جمعی از ناشران و اصحاب فرهنگ و اندیشه در سطح استان پیچید و آثار این حوزه فعالان این حوزه از امروز تا هفتم آبان در معرض دید عمومی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آئین افتتاح این نمایشگاه استاد حسین کریمی مراغه ای شاعر بلندآوازه، طنز پرداز و مرثیه سرای نامدار مراغه ای از سروده های خود قرائت و گروه تواشیح به زبان ترکی برنامه اجرا کردند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور در آیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در بخش فرهنگ و کتاب گفت: برپایی این نمایشگاه به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب کشور حاکی از ظرفیت این استان است.
محمدمهدی حیدریان، با اشاره به تهدیدها و فرصت های فضای مجازی افزود: این فضا بر محیط فرهنگ کل کشورها احاطه یافته و خطر آن در برخی کشورها به صورت بالقوه و در برخی بالفعل است.
وی اظهار کرد: این فضای تهدیدی برای کسانی است که کتاب به عنوان حامل تاریخ اندیشه را در اختیار نداشته، کتابت نمی دانند، متصل به حامل وحی نبوده و داشته ها و دانسته های خود را از عالم مادی می گیرند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: این افراد عاجر از ارتقای سطح فهم و آگاهی حیقیقی مردم خواهند شد اما کسانی که دارای تمدن و فرهنگ بوده و به کتاب آسمانی وصل هستند موجبات سعادت و رشد و ترقی مردم را فراهم می کنند.
حیدریان با بیان اینکه در 12 سال منتهی به سال گذشته 1.1 میلیارد پیام به زبان فارسی در این فضا ارایه شده است، ادامه داد: در سال گذشته 1.2 میلیارد پیام در این فضا بارگذاری شده که بیش از 12 سال گذشته است.
وی گفت: ایران در زمینه ضریب نفوذ اینترنت در دنیا در رتبه شانزدهم قرار داشته و 70 درصد ضریب نفوذ اینترنت با برابری استفاده زنان و مردان با اختلاف 2 درصد حاکی از پذیرفته شده این فضا به عنوان جزئی از زندگی اجتماعی ما است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین میزان استفاده از فضای مجاری را مربوط به نسل جوان بین 15 تا 29 سال اعلام و اظهار کرد: این امر نشان می دهد که این فضا برای تولید کنندگان فرصت بوده و برای مصرف کننده تهدید است.
حیدریان افزود: هم اکنون در کشور ما 80 درصد بیننده و بازنشر کننده در این فضا هستند و 16 درصد تولید کننده که این روند تهدید برای جامعه ماست.
وی گفت: هر کشوری که توان تولید در فضای مجازی نداشته باشد این فضا برای آن مهلک و تهدید است و باید برای بهره بردان از آن تالیفات و محصولات تولیدی ما به صورت کمی و کیفی برای اقشار مختلف جامعه ارتقا یابد.
حیدریان ادامه داد: اگر ما کتابت خود را تقویت نکرده و به تالیف و استفاده از کتاب و اندیشه نهفته در آن متکی نباشیم به مصرف کنندگانی تبدیل خواهیم شد که بهره ای از این گنجینه و عمق مطالب آن نخواهیم برد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این آئین با اشاره به اهمیت و نقش کتاب و کتابخوانی در تمام ادیان آسمانی، گفت: تمام ادیان از طریق کتاب جاودانه مانده و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه همه فرهنگ ها با کتاب آغاز و با آن رشد می کند، افزود: آئین مقدس اسلام بیشترین بهره ها را از کتاب برده و پیامبر اسلام (ص) رسالت خود را با فرمان خواندن از سوی خداوند آغاز کرده است.
وی اظهار کرد: در این فرهنگ خداوند به قلم سوگند یاد می کند و معجزه آخرین فرستاده اش را یک کتاب قرار داده است.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه بیش از 400 مورد در قرآن به کتابت و مکتوب اشاره شده است، گفت: آئین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است.
حجت الاسلام آل هاشم افزود: کتاب غذای روح انسان بوده و اگر سالم و نیروبخش باشد موجب تعالی انسان و اگر مسموم و زیان آور باشد جان و دل را آلوده و مسموم می کند.
وی با اشاره به اهمیت کتاب در طول تاریخ، یادآوری کرد: چهره های شاخص فرهنگی کشور معتقدند که درصد مطالعه و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته و برای ارتقای میزان آن باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج یابد و علاقه مندان را از راه های مختلف به مطالعه و کتابخوانی ترغیب کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به تاریخچه صنعت چاپ در دنیا و ایران گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در تقارن با 200 سالگی ورود این صنعت به کشور را باید به فال نیک گرفت.
رحیم شهرتی فر با بیان اینکه کتاب ویترین فرآورده های فکری و فرهنگی جامعه است، افزود: آذربایجان شرقی به ویژه تبریز بالاترین تاثیرگذاری و بیشترین نقش را در سطح کشور در این عرصه دارد و این شهر حدود 2 قرن با نشر، کتاب، کتابفروشی، کتابخوانی و مطبوعات آشنا و مانوس است.
وی یکی از زمینه های فکری انقلاب مشروطه و تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بعد از آن تا انقلاب شکوهمند اسلامی و بعد از آن را آشنایی مردم این خطه و حضور کتاب در سبد هزینه های خانوار آذربایجانی اعلام کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: با وجود اینکه نشر الکترونیک و فضای مجازی جای کتاب و کتابخوانی را در بین مردم و خانوارها تنگ کرده اما هنوز نشر کاغذ در دذنیا جذابیت های خود را حفظ کرده است.
شهرتی فر، ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور هیچ تناسبی با فرهنگ به ویژه جانمایه های ایمانی و اسلامی ندارد و فاصله های غیر قابل قبولی با برخی از کشورهای همسایه دارد که باید با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی این سرانه و فاصله ها جبران شود.
وی گفت: دولت تدبیر و امید از همان دوره اول با فرآیند تسهیل نشر کتاب و تاحددی ممیزی و پاسخگویی به ناشران و نویسندگان به وضوح شکل قابل قبولی را ترسیم کرده است.
به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز حدود یک هزار ناشر و فعالان عرصه نشر با 120 هزار عنوان کتاب که در چهار سال گذشته انتشار یافته شرکت کرده اند.
محمد محمدپور، افزود: در این نمایشگاه ناشران از 21 کشور مهم دنیا در حوزه نشر در قالب 32 هزار عنوان کتاب که از سال 2010 تا کنون چاپ شده، شرکت کرده اند.
وی اظهار کرد: نهمین نمایشگاه مطبوعات استان نیز همزمان با این نمایشگاه با شرکت رسانه های گروهی، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و مطبوعات استان در 65 غرفه دایر شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۷۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت:

«علیرغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی شد و یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود