Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@13:03:42 GMT

سهم ناچیز ایران از تجارت ۴ تریلیون دلاری غذای حلال

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۷۸۱۶

مهدی کریمی تفرشی با بیان اینکه ایران دارای تنوع فراوانی در تولید مواد غذایی است،‌ تصریح‌کرد: ارزش بازار صنعت حلال در جهان حدود چهار تریلیون دلار در سال برآورد شده که این میزان مدام در حال افزایش است.

وی افزود: متاسفانه سهم ما از این بازار پایین است و باید بعنوان کشوری چهارفصل و با دارا بودن پتانسیل فراوان حضور چشمگیری در این بازار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جمعیت ۱٫۸میلیارد نفری مسلمانان در بیش از ۱۰۰ کشور زندگی می کنند،اضافه کرد:گردش مالی تجارت محصولات غذایی حلال را در سال ۲۰۱۵ در حدود بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات مواد غذایی داریم،گفت: با توجه به پتانسیل های موجود این رقم باید به بیش از دو برابر افزایش یابد.

وی افزود: بیشترین حجم صادرات صنعت غذا به دو کشور همسایه عراق و افغانستان صورت می گیرد.البته به کشورهای حوزه خلیج فارس ،آسیای میانه، روسیه، حتی کشورهای اروپائی و آمریکائی هم صادرات داریم.

کریمی تفرشی با اشاره به اینکه طی یک دهه اخیر با کمی نوسان همواره افزایش صادرات داشته ایم، گفت: البته در برخی مقاطع صادرات برخی کالاها کاهش داشته مثلا در مورد شیرینی وشکلات و ماکارونی و برخی کلاهای اینچنینی در برخی سالها کاهش داشیم اما در مجموعه رشد صادرات را همواره داشتیم.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران گفت: تنوع کم ‌نظیرآب و هوایی و اقلیم در کشور، اهمیت توجه به بهداشت و ایمنی در تولید مواد غذایی، نیروی کار فراوان، کاهش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها و ایجاد درآمد به ویژه برای اقشار روستایی و کم‌ درآمد از جمله ضرورت‌های توجه ویژه به بخش غذایی در کشور است.

مهدی کریمی تفرشی افزود: ما درحال حاضر سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و مواد غذائی تولید می شود لذا باید به سمت گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی حرکت کنیم تا ضمن افزایش تولید زمینه اشتغال بیشتر و ارزش افزوده بیشتر را مهیا کنیم.

کریمی تفرشی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۸ میلیون دلار انواع مواد غذائی به قطر صادر کردیم، گفت: عراق نیز یکی از کشورهای مهم هدف برای مواد غذائی صادرات کشورمان است و در حال حاضر شرکت های ایرانی با صادرات حدود ۹۰۰ میلیون دلار مواد غذایی به کشور عراق، حدود ۱۵ درصد محصولات غذایی وارداتی این کشور را تامین می کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت های تولیدی کشورمان هنوز با ظرفیت۵۰ درصد فعال هستند و اگر این ظرفیت تولید افزایش یابد می توان سهم بیشتری از صادرات محصولات غذایی در کشورهای مختلف از جمله عراق را در اختیار گرفت.

کریمی تفرشی افزود: عراق، امارات، کویت، چین، افغانستان، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و اندونزی کشورهایی هستند که حدود ۸۰ درصد از صادرات مواد غذایی ایران به آنها انجام می شود و در بین عراق بیشترین دریافت کننده مواد غذایی ایران است.

وی گفت: در حال حاضر انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت و محصولات مشابه، انواع فرآورده‌های لبنی، رب گوجه فرنگی، انواع روغن نباتی، انواع آبمیوه و کنسانتره میوه جات، انواع کمپوت و کنسروهای غذایی، انواع آب معدنی و آشامیدنی، انواع خمیرمایه، انواع ماکارونی و خمیرهای غذایی در صدر جدول محصولات غذایی صادراتی کشورمان قرار دارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا