Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:04:15 GMT

ظرفیت های مردمی برای پاسداشت میراث فرهنگی

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۸۶۷۴

ظرفیت های مردمی برای پاسداشت میراث فرهنگی

شیراز- ایرنا- شواهد و بررسی های میدانی همچنین گفته های مسئولان حاکی از ارتقای فرهنگ مردم در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی است و در این میان استفاده از سازمان های مردم نهاد، ظرفیتی موثر برای رسیدن به این هدف است.

چندی پیش عبدالرضا نصیری معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که رشد فرهنگ مردم موجب شده که در این عقیده بیش از پیش راسخ شویم که نگهبان، زنجیر، حصار، دوربین و دیگر تجهیزات حفاظتی در برابر ظرفیت حفاظتی مردم ناچیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس نیز بر لزوم ارتقای فرهنگ مردم برای پاسداشت آثار تاریخی تاکید کرد.
همچنین سحاد نادری یک پژوهشگر و دوستدار میراث فرهنگی اعلام کرد مطالعات 10 سال اخیر نشانگر افزایش فرهنگ مردم در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی است.
با هدف جلب بهتر ظرفیت های مردمی در صیانت از میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس دوره توانمندسازی تشکل های مردم نهاد را با حضور50 نفر از استان های فارس،کهگیلویه و بویراحمد،اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و هرمزگان در شیراز برگزار کرد.
این دوره با هفت سرفصل، بیست و پنجم و بیست و ششم مهر 96 در شهر جدید صدرای شیراز به مدت 20 ساعت برگزار شد و شرکت کنندگان از کارگاه های آموزشی خانه محتشم و دیوانخانه کریبمخان زند بازدید کردند.
سید امین قاسمی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی فارس چهارشنبه در این زمینه به ایرنا گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید واگذاری وظایف به تشکل های مردمی است و همانگونه که رییس جمهوری عنوان کرد سازمان های مردم نهاد باید علاوه بر مستقل و غیر دولتی بودن، دولت ستیز نباشند و حتی در شرایطی دولت ساز هم باشند.
وی اضافه کرد: اگر مردم در حوزه حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور وارد عرصه شوند ضمن کمک به دستگاه های متولی برای انجام هر چه بهتر امور، اقدامات اجرایی دلسوزانه تر صورت می پذیرد.
در این نشست سید علی محمد موسوی مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس به اهمیت و حساسیت جایگاه سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت:‌ همانگونه که در مجامع بین المللی سازمان های مردم نهاد قدرتی برابر با دولت دارند این سازمان ها در کشور نیز باید از فرصت رویکرد دولت برای تصدی امور قابل واگذاری بهره مند شوند و انجام یکسری امور حساس و مهم کشوری را به عهده گیرند.
وی تسریع در روال قانونی ثبت سازمان های مردم نهاد ظرف مدت 50 روز و حذف موانع امنیتی را نوید داد و ابراز امیدواری کرد این سازمان ها با گفت و گو و برگزاری نشست های موثر، سعی در رفع موانع پیش روی دولت داشته باشند و مواردی را که از دید مسئولان پنهان مانده یادآور شوند.
طرح توانمندسازی تشکل های مردم نهاد در قالب یک کارگاه آموزشی دو روزه با عنوان مبانی مرمت و احیای آثار تاریخی برگزار شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به ایرنا اعلام کرد:‌ این همایش هرسه ماه یک بار برای توانمندسازی اعضای این تشکل ها در استان های مورد اشاره همچنین تعامل اعضا و بهره مندی از ظرفیت و توانمندی های انجمن ها به صورت دوره ای برگزار خواهد شد.
تهیه و انتشار :‌غلامرضا مالک زاده
1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری