Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@14:48:00 GMT

پوپولیست های بزرگ و گروگانگیری اقتصاد دنیا

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۰۱۹۸

پوپولیست های بزرگ و گروگانگیری اقتصاد دنیا

اکنون نیز یک پوپولیست در چک رییس جمهور شده و در آلمان نیز حاملان این اندیشه رای خوبی آورده اند. 

دنیا نگران است. نگران  از بین رفتن نتیجه اجرای سیاستهای اقتصادی مختلفی که با صرف هزینه های بالای اقتصادی طی یک دهه اخیر اجرا کرده است تا از این طریق بتواند رونق را به اقتصاد دنیا باز گرداند. اما کورسوی رونق  اقتصادی امروزکه درپیش بینی‌های سازمان‌های جهانی در مورد رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نمایان است، تحت تاثیر خطرات سیاسی دوران ما در حال رنگ باختن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات نشان می‌دهد امروزه، دیدگاههای پوپولیستی  بیش از هر زمان دیگری در میان رهبران سیاسی رواج پیدا کرده است. اوج این دیدگاه‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا مشاهده شد و به دنبال آن در شعارهای  کاندیدهای ریاست جمهوری در کشورهای اروپای غربی  تکرار شد. حال این طرز تفکر زمینه را برای روی کار آمدن ترامپی دیگر در جمهوری چک فراهم کرده است. ترس از افزایش دیدگاههای پوپولیستی در دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی  مساله‌ای است که در جلسات مختلف اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است. این مساله در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی  که در ماه اکتبر در واشنگتن برگزار شده بود هم مطرح شد.

سه بحران در یک دهه اخیر
فایننشال تایمز درتشریح وضعیت کنونی اقتصاد دنیا نوشت: ابرهای سیاسی سایه سنگینی روی  اقتصاد دنیا انداخته اند. اقتصادی که در یک دهه اخیر سه بحران بزرگ را پشت سر گذاشته است و در نتیجه یک اجماع جهانی در حال بازسازی است، با موج تازه ای از بحران روبرو است. بحرانی که این بار توسط اقتصاددانان و رهبران مالی قابل کنترل نیست.این نشریه سه بح ران بزرگ مالی دنیا در دهه اخیر را این طور معرفی کرده است: اول، بحران مالی امریکا بود که در  فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی اتفاق افتاد. دوم،بحران بدهی در کشورهای عضو منطقه یورو در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی بود و سوم بحران  ناشی از افت ناگهانی قیمت نفت و دیگر کالاهای اساسی در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی بود که باعث شد تا اقتصاد دنیا با شوک روبرو شود.باید در نظر داشت که هنوز هم اقتصاد دنیا با شوک ها و تنشهای مالی  زیادی روبرو است ولی مساله نگران کننده فشارهای ناشی از دنیای سیاست است که قابل کنترل نیست.
بزرگترین ریسکهای سیاسی  
سوال اینجاست که اصلی ترین ریسک سیاسی امروز دنیا چیست؟رهبران اقتصادی دنیا از دونالد ترامپ به عنوان عامل اصلی ایجاد بی ثباتی در فضای اقتصادی دنیا نام می‌برند و بر این باورند سیاستهای این رییس جمهور بی تجربه در عرصه سیاسی، می تواند بحران های منطقه ای و اقتصادی دیگری در دنیا ایجاد کند. بحرانهایی که ریشه در دیدگاههای پوپولیستی رییس جمهور بزرگترین و تاثیر گذارترین اقتصاد دنیا دارد و باعث می‌شود تا تمامی مسیری که دنیا طی یکصد سال گذشته طی کرد و منجر به توسعه زیرساختهای اقتصادی و رواج دیدگاههای جهانی سازی شد، نادیده گرفته شود.او رهبر قدرتمند ترین اقتصاد دنیا است ولی از زمان آغاز کارش در کاخ سفید، از تعداد زیادی از پیمانهای تجاری و اقتصادی و بین المللی خارج شد، رسما اعلام کرد که به تعهدات دولت قبلی پایبند نیست، جنگی تجاری در عرصه فولاد با چین و اروپا آغاز کرد و در نهایت دستورات ضد مهاجرتی  او جنجال زیادی در کشور ایجاد کرد. در نتیجه این سیاستها بود که موقعیت و جایگاه  امریکایی که ترامپ به عنوان رییس جمهور در ان حضور دارد ،  در دنیا متزلزل شد. از طرف دیگر، او در صدد  مانع تراشی در مسیر تجارت آزاد است تا به زعم خود از اقتصاد داخلی محافظت کند. اشتباهی که در طول تاریخ بارها تکرار شد و نتیجه ای جز بحرانی شدن اوضاع  اقتصادی نداشت.
از دیگر فشارهای سیاسی که اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و بالاگرفتن موج خروج از اتحادیه اروپا در میان کشورهای این منطقه است . در جریان انتخابات در کشورهای اروپایی شاهد این مساله بودیم که بسیاری از کاندیدها با رای خروج از اتحادیه اروپا در انتخابات شرکت کردند. موجی که می تواند مسیر تازه ای را در اقتصاد دنیا باز کند.موج سوم از ریسکهای سیاسی در دنیا ، موج استقلال طلبی  در دنیا است . موجی که در کاتالونیا شروع شد، با انتخابات در کردستان عراق  ادامه پیدا کرد و  باعث شد تا صحبت در مورد استقلال طلبی ایالت کالیفرنیا در امریکا بالا بگیرد . موجی که می تواند اقتدار و ثبات سیاسی کشورها و مناطق مختلف دنیا را تضعیف کند و این بی ثباتی به تدریج افول قدرت اقتصادی در دنیا را به همراه می آورد.در پایان باید گفت که اقتصاد امروز دنیا شکننده تر از هر زمان دیگری است و در صورتیکه این فشارهای سیاسی برطرف نشود، اقتصاد دنیا توان رشد و بازگشت به مسیر رونق پایدار را نخواهد داشت

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، در این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه قرآنی در سال‌های اخیر در افغانستان است آثار و تولیدات قرآنی در قصر «دارالامان» کابل به نمایش گذاشته شد.

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد افغانستان در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه گفت: افغانستان برای اینکه قرآنی بماند، بهای سنگینی داده است. تعدادی از قاریان و هنرمندان قرآنی و گروه تواشیح «سبطین» از کشورمان میهمانان ویژه نمایشگاه قرآنی کابل هستند.
فلسطین یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآنی کابل است، در بخشی از این نمایشگاه که نماد قدس در آن ساخته شده است، مردم را با درد و رنج غزه بیشتر آشنا می‌کند.
«جامعه افغانی، تربیت قرآنی» عنوانی است که برای این نمایشگاه انتخاب شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

عبدالطیف نظری - معاون وزارت اقتصاد افغانستان 

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه
  • مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی