Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراغه - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با بیان اینکه دستگاه آسمان نماموسوم به 'پلانتاریوم' در محلی مناسب نگهداری می شود، گفت: آماده همکاری برای نصب و راه اندازی این دستگاه در صورت تامین فضای مناسب هستیم.

یعقوب طالبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه آسمان نمای موجود در این شهرستان که در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده، هم اکنون در مکانی مناسب با رعایت موازین ایمنی نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در مورد دلیل عدم نصب و راه اندازی این دستگاه اظهار کرد: توقف فعالیت شرکت مجری نصب و بهره برداری از این سامانه به دلیل وجود معارض ملکی در سایت رصدخانه تاریخی این شهرستان دلیل نصب نشدن این دستگاه است و در صورتی که فضای مناسب نصب این دستگاه تامین شود، میراث فرهنگی شهرستان آماده راه اندازی و بهره برداری از آن است.
وی اضافه کرد: با توجه به احتمال آسیب رسیدن به این دستگاه که برای خرید آن حدود 2 میلیارد ریال هزینه شده بود، این اداره به صورت ویژه از آن محافظت کرده است.
طالبی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر بود که سامانه آسمان نما در کنار رصدخانه تاریخی این شهرستان راه اندازی و بهره برداری شود، اما نصب و راه اندازی این دستگاه و سامانه نیازمند تامین فضای و سازه مناسب برای این منظور است و این امر فقط با مشارکت بخش خصوصی و دیگر سازمان ها ممکن خواهد بود.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی به عنوان مالک دستگاه آسمان نمای موجود، اجازه خروج آن از شهرستان را نخواهد داد و آماده همکاری با نهادهای علمی و فرهنگی در این زمینه است.
وی اضافه کرد: با تامین فضا و زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه آسمان نما و بهره برداری از این سامانه علمی و آموزشی، علاوه بر کاربردهای آموزش محور، زمینه مناسبی در بخش گردشگری نیز در این شهرستان فراهم می شود .
به گزارش ایرنا، رصد خانه مراغه به عنوان بزرگ ترین رصد خانه جهان اسلام 850 سال قبل در زمان حکومت ایلخانان به همت خواجه نصیر الدین طوسی در این شهر ساخته شده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**تنظیم:عیسی عطاپور**انتشار: عزیزی راد
3077/7487/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت:گروه بین المللی مرمت ایسکارسا در بازدید از بنا‌های تاریخی شهرستان بازدید اعلام کرد در مرمت تعدای از این بنا‌ها با اداره میراث فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال است و مرمت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کند.

او اظهار کرد:شب گذشته ۲ نفر خانم از کشور ترکیه به عنوان نمایندگان و آقای مهرداد حجازی به عنوان نایب رییس گروه بین المللی ایسکارسا از آتشکده ساسانی، مسجد جامع و بقعه شضیخ عبدالصمد بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز بیان کرد: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.

یزدانمهر گفت:در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قرار است کار پژوهشی از طرف گروه بین المللی ایسکارسا انجام شود و مسجد جامع نطنز دارای کتیبه آجری با خط کوفی است که گروه یادشده باید طرح خود برای حفاظت از آن را ارائه کنند.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی یک دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه