Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اصلی‌ترین ادله مذاکرات اخیر برجام‌دوستان، حل مشکلات بانکی و تسهیل مبادلات ارزی بود. اما با گذشت بیش از یک سال از این توافق نه تنها این مشکلات برطرف نشده بلکه با مکانیزم‌هایی نرم‌تر به قوت خود باقی هستند.

قدس آنلاین- با گذشت بیش از یک سال از اجرای برجام به اذعان مسئولان دولتی گشایش محسوسی در روند مبادلات بانکی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای سریع پیمان‌های پولی دوجانبه مؤثرترین راهکار رهایی از وابستگی مبادلات اقتصادی کشور با سایر کشورهای جهان است.
یکی از اصلی‌ترین ادله مذاکرات اخیر برجام‌دوستان، حل مشکلات بانکی و تسهیل مبادلات ارزی بود. اما با گذشت بیش از یک سال از این توافق نه تنها این مشکلات برطرف نشده بلکه با مکانیزم‌هایی نرم‌تر به قوت خود باقی هستند. وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بی‌اثر بودن برجام در حوزه ارتباطات بانکی با دنیا را تأیید کرده‌اند. زنگنه وزیر نفت در اردیبهشت سال ۹۶ ضمن تأیید باقی ماندن مشکلات بانکی پس از برجام عنوان داشته است که عمده این مشکلات به دلیل احتیاط بانک‌های خارجی است. احتیاطی که به صورت دقیق‌تر باید مکانیزم فشار غیر پنهان آمریکا نام برد.


بی‌تأثیری برجام در تسهیل مبادلات اقتصادی با بانک‌های دنیا به اندازه‌ای بود که سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ آمریکا تصریح کرد برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.
بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشور معتقدند که یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی شدید غرب در سال‌های اخیر، محوریت ارزهای بین‌المللی در اقتصاد کشورمان بوده است. در واقع این وابستگی باعث شده است که کشورهای غرب و به صورت ویژه آمریکا از این فرصت برای ضربه زدن به ایران و کشورهایی که با اهداف آمریکا هم‌سو نیستند، اقدام کند.
این اقدام آمریکا باعث گردید که کشورهای دنیا به فکر تغییر منطق تبادلات اقتصادی دنیا بیفتند. یکی از عملی‌ترین و مؤثرترین اقدام‌های صورت گرفته برای کنار زدن دلار از تبادلات اقتصادی استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه است. در این روش توافقی بین دو کشور صورت می‌گیرد که به‌واسطه آن، کشورها به‌جای استفاده از ارزهای رایج جهانی مانند دلار و یورو، از ارزهای ملی خودشان استفاده می‌کنند. با اجرای پیمان پولی دوجانبه، بانک‌های مرکزی دو کشور طرف توافقنامه، میزان مشخصی از پول ملی خود را در اختیار کشور دیگر قرار می‌دهند و در مبادلات به‌جای استفاده از دلار، از پول ملی دو کشور استفاده می‌شود.


با توجه به شرایط تحریمی کشور و پابرجا ماندن ساختار تحریم‌ها در برجام و به‌تبع آن ممنوعیت استفاده از دلار و یورو در معاملات بانکی استفاده از پیمان پولی دوجانبه می تواند راهکاری برای فرار از حربهٔ تحریم‌ها باشد.
به عنوان مثال ناتوانی در دریافت مطالبات فروش برق کشور به عراق به دلیل مشکلات بانکی یکی از این مصادیق است. در صورت اجرای پیمان پولی دوجانبه ایران با عراق به سادگی این مشکل قابل رفع بود و خللی در فروش برق وجود نداشت.
تاکنون کشورهای زیادی با استفاده از این روش وابستگی مبادلات اقتصادی خود به دلار را حذف نموده‌اند. به عنوان مثال روسیه در واکنش به تحریم بانک مرکزی این کشور با دستور پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، وابستگی خود به دلار را کاهش داده و پیمان‌های پولی دوجانبه بسیاری با کشورهایی نظیر چین، اوکراین، پاکستان و... بسته است. جالب‌تر آنکه کشور چین یک‌چهارم تجارت خارجی خود را با پول محلی چین انجام می‌دهد و لذا این فرایند می‌تواند برای اقتصاد کشور امری مهم و راه‌کاری برای فرار از تحریم‌های بانکی باشد.


اما متأسفانه تاکنون پیمان پولی دوجانبه‌ای از سوی بانک مرکزی ایران با دیگر کشورها، عملیاتی نشده درحالی‌که کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه به ایران پیشنهادهایی برای بستن پیمان‌های دوجانبه ارائه داده‌اند. بنابر این به نظر می‌رسد که دل بستن به برجام برای گشایش در ارتباطات بانکی با دنیا با توجه به سابقه و بدعهدی‌های اخیر آمریکا در اجرای آن ساده‌اندیشی باشد. لذا ضروری است که بانک مرکزی به کمک وزارت امور خارجه به سرعت اجرای پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با سایر بانک‌های مرکزی کشورهای هدف تجارت را برقرار کند تا علاوه بر خنثی ساختن ساختار تحریم بانکی، رشد مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای دنیا سرعت بگیرد.

* ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۳۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) این سکانس از افعی تهران، داغ خیلی‌ها را تازه کرد

سکانسی از قسمت جدید افعی تهران درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدرسه داغ دل خیلی‌ها را تازه کرد و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه برخی از این واکنش‌ها را با هم بخوانیم: 

یکی از کاربران در واکنش به این سکانس نوشت: همیشه باخودم فکر می‌کردم اگه با مدیر و ناظم ظالم دوره مدرسه مواجه بشم چطور برخورد خواهم کرد، بعیده بتونم کاری که پیمان معادی انجام داد رو انجام بدم. هم دلم واسش سوخت، هم خوشحال شدم، حس دوگانه‌ای بود.

عارف یکی دیگر از کاربران نوشت: دو تا از معلم هامون خیلی کتک زدن منو امروز بهش فکر نمیکنم و گذشتم ازش ولی بیست سال طول کشید و تو این مدت هم خیلی اذیت شدم، اما اگر الان ببینمشون در این حد که پیمان تلافی کرد و که حتما میکنم

میلاد گفت: معلم کلاس دوم ابتدایی برای تشویقم خط کش داد تا من دانش آموز خاطی را تنبیه کنم جلوی کلاس گفت بزن و یادمه از ترس نه گفتن به معلم و زدن همکلاسیم چه حسی داشتم...

منبع: برترین‌ها

tags # سریال افعی تهران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • (ویدئو) این سکانس از افعی تهران، داغ خیلی‌ها را تازه کرد