Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسموميت ومرگهاي ناشي از آن از موضوعاتي است که هزينه هاي آن همواره صدمات جبران ناپذيري بر پيکره نظام سلامت وارد مي کند و جامعه پزشکي بر پيشگيري از بروز چنين عارضه هايي در جامعه تاکيد دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، در سال هاي اخير همه ساله نزديک به 5 هزار نفر از هموطنان در اثر انواع مسموميت جان باخته اند و مسموميت هاي دارويي و مسموميت با سموم دفع آفات نباتي، بالاترين علت مسموميت هاي تعمدي را به خود اختصاص مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از همين رو، در هفته پيشگيري از مسموميت ها، اين موضوع را با دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم، سازمان غذا و دارو، مطرح کرديم.
مسموميت ناشي از سوء مصرف مواد مخدر و محرک
دکتر يسنا به‌منش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اينکه بيشترين مسموميتي که در سال هاي اخير منجر به فوت شده است، مسموميت ناشي از سوء مصرف مواد مخدر و مواد محرک بوده است، گفت: 54 درصد از کل موارد مرگ و مير ناشي از مسموميت ها بر اثر سوءمصرف مواد مخدر و محرک بوده است.
به منش ادامه داد: مرگ ناشي از سوءمصرف مواد ممکن است در اثر مصرف ميزان بالاي اين مواد، مصرف به قصد خودکشي و يا مصرف اتفاقي خصوصا در کودکان باشد. همچنين مرگ ناشي از مواد مخدر مي تواند در افراد که از طريق بلعيدن مقادير بالاي مواد مخدر بسته بندي شده در مبدا و دفع آن در مقصد اقدام به قاچاق مواد مخدر مي نمايند و بسته هاي مواد مخدر در لوله گوارشي آنها باز مي شود، رخ دهد.
دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم، سازمان غذا و دارو، افزود: مرگ ناشي از عوارض مصرف طولاني مدت مواد مخدر و محرک مانند عفونت هاي ايدز، هپاتيت و ... نيز بخشي از موارد مرگ و مير ناشي از اين مواد را به خود اختصاص داده است. به طور کلي مسموميت ناشي از مواد مخدر مختلف منجمله ترياک، هروئين، متادون، ترامادول و ...بسيار خطرناک است و فرد مسموم هرچه سريع تر بايد به مراکز درماني منتقل شود.
به منش افزود: بسياري از اين موارد ممکن است در کودکاني رخ دهد که به صورت اتفاقي محتويات بطري حاوي داروي ترک اعتياد شربت متادون را خورده اند. توصيه اکيد مي شود که شربت متادون به بطري نوشيدني هاي خوراکي مانند نوشابه منتقل نشود و به هيچ عنوان در يخچال و در دسترس ديگر اعضاي خانواده قرار نگيرد.
وي گفت: مسموميت با مواد مخدر بعد از مسموميت دارويي، با شيوع 34 درصد دومين عامل مراجعه به بخش مسمومين در بيمارستان هاي کشور است. از اين ميان مسموميت با متادون و ترامادول در صدر عوامل مسموميت زاي مخدر قرار دارند. در رتبه بعدي مي توان به مسموميت ناشي از ترياک و شيشه نيز اشاره کرد.
مسموميت با سموم حشره کش ها و قرص برنج
از آنجا که قاچاق قرص برنج همچنان وجود دارد، بي اطلاعي و بي توجهي برخي از خانواده ها نسبت به خطرات ناشي از مصرف خانگي اين سم، موجب شده است که متاسفانه کشور ما يکي از معدود کشورهايي باشد که در سطح دنيا مرگ ناشي از اين سم در آن گزارش شده استدبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم، سازمان غذا و دارو، اظهارداشت: رتبه بعدي مرگ و مير با 20 درصد، در اختيار انواع سموم از قبيل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتي، الکل، جونده کش ها و سيانور و ديگر سموم بوده است که از اين ميان قرص برنج با بيش از نيمي از موارد مسموميت ناشي از سموم ياد شده، جلودار مسموميت هاي منجر به مرگ ناشي از سموم است.
وي گفت: به طور کلي قرص برنج عهده دار علت 10 درصد از مرگ هاي ناشي از مسموميت در سال 95 بوده است.
يه منش در خصوص مسموميت ناشي از سموم، اظهارداشت: از سال 1392 تا 1394 به تدريج آمار مرگ ناشي از مسموميت با سم کاهش يافته است، مرگ ناشي از سم فسفيد آلومينيوم يا همان قرص برنج به رغم اينکه در طي سال هاي اخير کاهش يافته بود ولي در سال 1395 افزايش يافته است.
وي گفت: اين افزايش هشداري براي نهاد هاي ذي ربط است تا تلاش بيشتري براي مبارزه با قاچاق و توزيع غير مجاز اين سم نمايند.
به منش افزود: تعداد مسموميت هاي ناشي از قرص برنج مراجعه کننده به بيمارستان هاي مرجع مسموميت ها در کشور، نشان مي دهد که هنوز اين سم قرباني مي گيرد. واضح است که حتي يک مورد مسموميت با قرص برنج نبايد مشاهده شود. چرا که توزيع و خريد و فروش اين سم جهت استفاده خانگي در سطح کشور ممنوع است و از سال 1385 واردات شکل صاف قرص برنج توسط وزارت جهاد کشاورزي ممنوع اعلام شده است و از سال 1390 اين فرم از سم فسفيد آلومينيوم از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاي قاچاق محسوب شده و خريد و فروش و استفاده آن مشمول مجازات است.
وي ادامه داد: ولي از آنجا که قاچاق آن همچنان وجود دارد، بي اطلاعي و بي توجهي برخي از خانواده ها نسبت به خطرات ناشي از مصرف خانگي اين سم، موجب شده است که متاسفانه کشور ما يکي از معدود کشورهايي باشد که در سطح دنيا مرگ ناشي از اين سم در آن گزارش شده است. خوشبختانه با آموزش هاي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور و سازمان غذا و دارو و اقدامات بازدارنده نهادهاي ذي ربط در جمع آوري اين سم قاچاق از سطح عرضه، اميدواريم روند مسموميت و مرگ و مير با قرص برنج کاهش يابد.
مسموميت ناشي از منوکسيدکربن
مسموميت هاي دارويي مراجعه شده به بيمارستان هاي کشور بين 45 تا 80 درصد از مراجعات را شامل مي شود. ولي از آنجا که بسياري از اين مسموميت ها با اقدامات به موقع کادر درماني کنترل و درمان مي شود، خوشبختانه درصد کمتري از مرگ و مير هاي ناشي از مسموميت دارويي است، به نحوي که مسموميت دارويي چهارمين عامل مرگ و مير ناشي از مسموميت قلمداد مي شود دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم، سازمان غذا و دارو، افزود: در سال هاي اخير مسموميت ناشي از منوکسيد کربن عامل 11 تا 17 درصد از مرگ هاي ناشي از مسموميت بوده است و با توجه به آغاز فصل سرما، بايد به اين نکته توجه بيشتري نمود. مسموميت ناشي از منوکسيد کربن به دليل استفاده نادرست از وسايل گرمايشي گازسوز مانند بخاري، آبگرمکن و پکيج، در کشور ما بسيار شايع است.
وي گفت: با رعايت نکات بسيار ساده در شروع فصل سرما مي توانيم خانواده و عزيزانمان را از بروز اين مسموميت محافظت نماييم. به نقل از سازمان پزشکي قانوني کشور متاسفانه اين نوع مرگ در پنج ماه نخست امسال نيز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزايش داشته است.
مرگ ناشي از مسموميت دارويي
به منش ادامه داد: بر اساس گزارشات موجود، در طي 14 سال گذشته، متاسفانه شاهد سير صعودي مسموميت هاي منجر به فوت ناشي از دارو بوده ايم. اين در حالي است که بالاترين مراجعه به بيمارستان هاي مرجع مسموميت در کشور، ناشي از مسموميت دارويي است. مسموميت هاي دارويي مراجعه شده به بيمارستان هاي کشور بين 45 تا 80 درصد از مراجعات را شامل مي شود. ولي از آنجا که بسياري از اين مسموميت ها با اقدامات به موقع کادر درماني کنترل و درمان مي شود، خوشبختانه درصد کمتري از مرگ و مير هاي ناشي از مسموميت دارويي است، به نحوي که مسموميت دارويي چهارمين عامل مرگ و مير ناشي از مسموميت قلمداد مي شود.
وي افزود: بر اساس اعلام سازمان پزشکي قانوني کشور، در سال هاي اخير مرگ ناشي از دارو از عددي زير 10 درصد به مقادير بيش از 16 درصد افزايش يافته بود که از سال 1394 مجددا شروع به کاهش داشته و در سال 1395 به ميزان 12درصد رسيده است.

به منش گفت: عمده ترين داروهايي که در مراجعات مسموميت ها مشاهده مي شود داروهاي سيستم مغز و اعصاب مانند داروهاي آرامبخش، ضد افسردگي و سپس مسکن هاي غير مخدر مي باشد.
شيوع مسموميت در مردان 4 برابر زنان
در ايران مرگ و مير ناشي از مسموميت در مردان بسيار بيشتر از زنان است. به نقل از سازمان پزشکي قانوني کشور، متاسفانه نزديک به 80 درصد از موارد مرگ ناشي از مسموميت در مردان و نزديک به 20 درصد آن در زنان رخ مي دهد. در نتيجه مرگ ناشي از مسموميت در مردان 4 برابر زنان است و عمدتاً مسموميت هاي مردان با مواد خطرناکتر رخ داده است.
به منش در اين خصوص گفت: تفکيک جنسي مسموميت ها از الگوي مشابهي در کل کشور تبعيت نمي کند به عنوان مثال 62 درصد از مسموميت هاي دارويي بخش مسمومين بيمارستان لقمان حکيم تهران و همچنين 65 درصد از مسموميت هاي دارويي استان فارس، مرد و بقيه زن هستند. در بيمارستان امام رضاي مشهد 56 درصد از مراجعين مرد و بقيه زن هستند. ولي در مسموميت هاي مراجعه شده به بيمارستان هاي استان اصفهان، درصد مردان و زنان تقريبا برابر است.
خطرناک ترين گروه سني به لحاظ مسموميت کودکان زير پنج سال مي باشند که مسموميت خصوصا با مواد شيميايي و نفت در کودکان مي تواند عواقب خطرناکي داشته باشدبه منش افزود: بسته به نوع مسموميت ممکن است مسموميت در مردان و زنان متفاوت باشد. به عنوان مثال مسموميت دارويي در زنان و مسموميت با ترکيبات مخدر و الکل در مردان شيوع بيشتري دارد.
75 درصد مسموميت هاي مراجعه شده به بيمارستان ها مسموميت تعمدي است
وي گفت: به لحاظ پراکندگي سني، عمدتا مسمومين مراجعه کننده به بيمارستان در محدوده سني جوان يعني 20 تا 40 ساله مي باشند. سپس نوبت به مسمومين نوجوان و در نهايت بالاي 40 سال و همچنين زير 12 سال مي رسد.
به منش ادامه داد: خطرناک ترين گروه سني به لحاظ مسموميت کودکان زير پنج سال مي باشند که مسموميت خصوصا با مواد شيميايي و نفت در کودکان مي تواند عواقب خطرناکي داشته باشد.
وي گفت: از ميان مشاغل مختلف جامعه، زنان خانه دار بيشترين شيوع مسموميت ها را از آن خود کرده اند و جالب است بدانيد 89 درصد از موارد مسموميت در منزل بروز مي نمايد. لذا اهميت ايمن سازي منازل مشخص مي شود.
به منش در پايان افزود: مسموميت هاي تعمدي مراجعه شده به بيمارستان هاي کشور 65 تا 85 درصد از موارد مراجعات در اين حوزه را به خود اختصاص مي دهد. اين درحالي است که ابتدا مسموميت هاي دارويي و سپس مسموميت با سموم دفع آفات نباتي، بالاترين علت مسموميت هاي تعمدي را به خود اختصاص مي دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • حبس و جزای نقدی بیش از ۷۴ میلیارد ریالی دو متهم پرونده اخلال در نظام توزیع دارویی آذربایجان غربی
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد