Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد- ایرنا- اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی و کاشت محصولات کم آب بر همانند زعفران از سیاست های جهاد کشاورزی است و یک کشاورز زعفران کار اهل اشنویه طلایه دار و الگوی سایر کشاورزان آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا زعفران که به علت رنگ سرخ و صرفه اقتصادی خوب اش به طلای سرخ مشهور است، روند کاشت و پرورش دشواری دارد اما این کشاورز اشنویه ای در حیاط خانه اش نیز موفق به برداشت این محصول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


' یعقوب مصطفی پور'، کشاورز روستای 'پیروت آباد' اشنویه که نخستین بار در منطقه موفق به کاشت این محصول شده است روز پنجشنبه در مورد علت کاشت این محصول به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف کم آب برای تولید این محصول، مناسب بودن اقلیم برای کاشت و کم هزینه بودن از عمده دلایل پرورش زعفران در اشنویه است.
وی افزود: از سال 1390 شمسی در زمینه کاشت زعفران تلاش کرده و به شیوه دسته ای یا گروهی اقدام به پرورش زعفران در باغچه خانه ام کرده ام.
وی گفت: کاشت این محصول راهبردی نکات ظریفی دارد که از آن جمله می توان به کاشت آن در عمق حدود 15 تا 20 سانتی متری خاک اشاره کرد که در آن صورت این محصول در تابستان و زمستان دچار تنش سرمایی و گرمایی نمی شود.
مصطفی پور افزود: مرحله کاشت زعفران از مردادماه آغاز می شود و در موقع گل دهی در بازه زمانی پانزدهم تا بیستم شهریور، آبیاری انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه این محصول در طول سال به سه بار آبیاری نیاز دارد، اظهار کرد: برداشت زعفران از اوایل مهرماه آغاز می شود.
وی اظهار کرد: کاشت این محصول را با 20 بوته به صورت آزمایشی باغچه خانه ام آغاز کردم و این تعداد در زمان حاضر به 300 پیاز زعفران افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از 400 گرم زعفران برداشت می کند، افزود: کاشت زعفران را پس از کسب تجربه های لازم در مقیاس و زمین بزرگتری انجام دادم و اکنون این محصول را به بازار عرضه می کنم.
این کشاورز مستعد که خودش دانش آموخته مهندسی کشاورزی است، گفت: پرورش این گیاه در مزارع می تواند برای جلوگیری از اتلاف و صرفه جویی در مصرف آب در مزارع و احیای دریاچه ارومیه کمک کند.
مصطفی پور همچنین کشاورزان روستاهای اشنویه از جمله چشمه گل، حسن نوران و خانلر را به پرورش زعفران به علت مناسب بودن خاک این منطقه دعوت کرد.
این کشاورز در مزرعه خود همچنین اقدام به پرورش موسیر رازیانه، همیشه بهار، گل محمدی، کتان، بیدمشک و گل آلوورا کرده و گل الوورا به مرحله فروش در بازار نیز رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی اشنویه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر، همانند زعفران برای صرفه جویی در مصرف آب از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
سیدانور حسینی افزود: زعفران چون در فصل تابستان نیاز آبی ندارد، می تواند به عنوان یک محصول جایگزین معرفی شود.
وی بیان کرد: چون کاشت زعفران در منطقه سابقه چندانی ندارد، باید زیرنظر کارشناسان کشاورزی و پس از توصیه های فنی و کارشناسی صورت بگیرد.
به گزارش ایرنا زعفران دارای مواد مغذی زیادی است که از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و دارای روغن های پینن، بورنئول و ژرانیول است که همین روغن ها برای سلامتی بدن مفید است.
زعفران، خلق و خو را بهتر می کند به همین دلیل یک داروی خوب برای بیماری افسردگی است و در پخت غذا به عنوان معطر کننده، طعم دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش رنگ، بوی مطبوع و مزه ای خوب، در غذاها می شود) به کار می رود.
‌با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از آن تولید می شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی و در تهیه لیکورها نیز از آن استفاده می شود.
شهرستان اشنویه از جمله شهرهای مرزی آذربایجان غربی است و با داشتن یکهزار و 470 متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصل خیز و مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی به شمار می رود.
3093/3072
**گزارش از: سارا معروفی ** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۷۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر «علی مطهری» مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی، در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت:فعالیت‌های دولت مردمی سیزدهم در موضوع مدرسه سازی جای قدردانی ویژه دارد.

وی افزود:استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های نیازمند به توجه در موضوع فضای آموزشی است که خوشبختانه با آغاز دولت مردمی سیزدهم و عنایت و توجه ویژه سازمان نوسازی کشور و همچنین استاندار آذربایجان غربی در ۲ سال اخیر یک هزار و ۳۴ کلاس درس به مجموع کلاس‌های درس و فضا‌های آموزشی استان اضافه شده و بیش از یک هزارو ۸۰۰ کلاس درس نیز در حال ساخت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی گفت:نیاز استان آذربایجان‌غربی در موضوع کلاس‌های درس و رسیدن به متوسط کشوری، تعداد ۵ هزار کلاس درس است که امیدواریم با شروع نهضت مدرسه سازی در استان و توجه مسئولین استانی و کشوری، در آینده‌ای نزدیک به این مهم دست یابیم.

وی ادامه داد:مهندس رحمانی از نیرو‌های متعهد و کاربلد استان آذربایجان‌غربی بودند و در زمان حضورشان در سازمان نوسازی مدارس استان، منشأ فعالیت‌ها و برکات مهمی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی افزود:امیدواریم مهندس صدقی نیز با روحیه جهادی وارد میدان شده و در مسیر توسعه فضا‌های آموزش و پرورش استان گام بردارد.

مطهری گفت:موضوع تحول در آموزش و پرورش نیازمند ۳ عنصر محتوا، فضای آموزشی و تجهیزات و نیروی انسانی است و برای رسیدن به نقطه آرمانی در این موضوع باید به همه این موارد و عناصر توجه کافی و وافی صورت پذیرد.

در پایان این مراسم، با حضور مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی و جمعی از مسئولان و مدیران مرتبط، «پیام صدقی» به عنوان مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مداس آذربایجان‌غربی معرفی و از خدمات «قهرمان رحمانی» مدیرکل قبلی این مجموعه تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی