Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@12:39:12 GMT

پرداخت وام بلاعوض برای تجهیز آبیاری نوین در مزارع

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۶۵۰۹

پرداخت وام بلاعوض برای تجهیز آبیاری نوین در مزارع

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد بابیان اینکه دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت سیب‌زمینی رفته، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که 80 هزار تن از این سطح سیب‌زمینی برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرنگار آوای سیدجمال؛ در پایان فصل برداشت سیب زمینی در شهرستان اسدآباد بازدیدی را به اتفاق رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان از  مزارع سطح کشت این محصول در روستاهای احمدآباد  و موسی آباد داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیب زمینی کاران در حال برداشت محصول خود از سطح مزارع بودند و با پر کردن محصول در گونی ها آنها را در وسایل نقلیه بار می‌کردند و برای بفروش به بازار حمل می شد.

یکی از سیب زمینی کاران می‌گفت که حدود 15 سال است که در مزرعه خود سیب زمینی می کارد و از قیمت فروش آن نارضی است چرا که در ازای زحماتی که برای کاشت، داشت و برداشت آن انجام میدهد، آن را با مبلغ پایینی می خرند.

دیگری هم که از نبود خرید تضمینی برای سیب زمینی گلایه مند بود گفت: امروز سیب زمینی به واسطه دلالان تنها 400 تومان از سر زمین خرید میشود که این ظلم به کشاورز  است و دولت باید بیشتر آنان را حمایت کند.

در حاشیه این بازدید رئیس اداره جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار  آوای سیدجمال؛ با اشاره به اینکه برداشت سیب‌زمینی از اوایل مهرماه آغاز بوده است، اظهار کرد: در سالجاری حدود دو هزار اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت سیب‌زمینی رفته است.

سقراط بیرنگ اذعان داشت: با توجه به کمبود آب و پر آب بر بودن کشت سیب‌زمینی، توانسته‌ایم 10 درصد از کاهش سطح کشت را داشته باشیم و درصد هستیم که با توجه به کمبود آب این میزان را در سال‌های آینده بیشتر کنیم.

وی بابیان اینکه تعداد 500 نفر سیب‌زمینی‌کار در شهرستان وجود دارد، گفت: محصول سیب‌زمینی در دو منطقه شهرستان اسدآباد کشت شده که بیشترین کشت در منطقه چهاردولی و یک‌سوم دیگر آن در دشت اسدآباد است.

*کاهش 10 درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در اسدآباد

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد یادآور شد: کشت سیب‌زمینی در انواع مختلفی است که بهترین نوع آن در پاییز برداشت می‌شود.

وی گفت: با توجه به توصیه کارشناسان و مروجان جهاد کشاورزی ما سیب‌زمینی‌کاران را به ایجاد آبیاری نوین در سطح مزارع تشویق می‌کنیم و در این زمینه تسهیلات و یارانه‌ای هم پرداخت می‌شود.

بیرنگ بابیان اینکه متأسفانه سیب‌زمینی‌کاران به وضعیت بحرانی آب چندان توجهی ندارند و در باورشان نیست که مشکل آب در آینده خواهیم داشت، گفت: البته این امر نیاز به فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها را دارد که بحرانی بودن وضعیت آب به کشاورزان هشدار دهند.

*پرداخت 6 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان برای ایجاد سیستم نوین آبیاری در مزارع

وی بابیان اینکه دولت به ازای هر هکتار 6 میلیون تومان تسهیلات و یارانه بلاعوض برای تجهیز سیستم آبیاری نوین اراضی به کشاورزی پرداخت می‌کند، افزود: امیدواریم با اقدام کشاورزان به این امر تا سال آینده 20 درصد از اراضی زیر کشت محصول سیب‌زمینی به این سیسم تجهیز شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد از همه کشاورزانی که مزارع خود را به سیستم آبیاری نوین تجهیز نکرده‌اند، خواست به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم که تمام محصولات سیب‌زمینی ما ارگانیک است، اما کمترین استفاده کردن از کود شیمیایی در راستای تولید محصول ارگانیک اقدامات لازم را داشته باشند.

*پیش‌بینی 80 هزار تن تولید سیب‌زمینی در اسدآباد

بیرنگ تصریح کرد: با توجه به میزان برداشت سیب‌زمینی نسبت به سطح کشت پیش‌بینی می‌شود که 80 هزار تن سیب‌زمینی تولید و برداشت شود.

وی بابیان اینکه بازار فروش محصول سیب‌زمینی بیشتر شهرستان و استان است، گفت: البته دیگر استان‌ها مانند اصفهان خرید محصول شهرستان انجام می‌شود.

بیرنگ در خصوص فراوری محصول سیب‌زمینی اسدآباد گفت: با توجه به تولید زیاد سیب‌زمینی در شهرستان بحث ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی در این زمینه در برنامه‌ گنجانده‌شده که در صورت وجود سرمایه‌گذار این امر انجام خواهد گرفت.

وی در خصوص قیمت تضمینی سیب زمینی  گفت: این امر مشخص نشده است و در حال حاضر از روی مزارع به قیمت 400 تومان به صورت عمده خریداری می‌شود.

بیرنگ یادآور شد: این قیمت خرید سیب زمینی پایین است که اگر قیمت تضمینی در این زمینه وجود داشت، کاهش ثبات قیمت را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان