Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز، گروه بین الملل – فاطمه محمدی پور:  علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق، همه پرسی جدایی کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا امتداد نیوز گفتگویی با «تام لیپمن» کارشناس موسسه خاورمیانه در واشنگتن تنظیم کرده است.

لیپمن در حال حاضر از کارشناسان موسسه خاورمیانه در واشنگتن است. وی به مدت ۳۰ سال و از نزدیک سیاست خارجی عربستان و همچنین روابط واشنگتن و ریاض را زیر نظر داشته است. لیپمن شش کتاب درباره سیاست های جاری در منطقه به رشته تحریر درآورده که عبارتند عربستان در لبه؛ آینده نامعلوم متحد آمریکا، مصر بعد از ناصر، فهم اسلام، در داخل میراژ؛ همکاری شکننده امریکا با عربستان، مادلین آلبرایت و دیپلماسی جدید امریکا، و شوالیه عرب.

برخی از کتاب های لیپمن برنده جوایز معتبر بین المللی همچون جایزه بنیامین فرانکلین شده اند. لیپمن همچنین از مدیران ارشد روزنامه واشنگتن پست محسوب می شود. متن این مصاحبه به شرح زیر است.

*رفراندوم اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر برگزار شد. تأثیر این رفراندوم بر جریانات سیاسی درون اقلیم چیست؟

در طول نیم قرن گذشته، بسیاری از جنبش های استقلال طلبانه و جدایی طلبانه در نهایت موفق شده اند از سوی جامعه بین المللی مورد شناسایی قرار گیرند از جمله: کوزوو، بنگلادش، اریتره، سودان جنوبی و اسلواکی.

جنبش های سیاسی دیگر از جمله کشمیر، صحرای غربی و فلسطین هنوز به استقلال و خودمختاری دست نیافته اند. الان خیلی زود است در مورد تاثیر رفراندوم و نتایج آن صحبت کنیم.

*واکنش قدرتهای منطقه ای به جدایی اقلیم کردستان از عراق چیست؟

بدون شک قدرتهای منطقه ای از جمله ایران و ترکیه با جدایی کردستان از عراق و نتیجه همه پرسی استقلال کردها مخالفت می کنند. جدایی کردستان از عراق تاثیری مستقیم بر کشورهای منطقه و منافع ملی آنها خواهد داشت.

* واکنش قدرت های بین المللی به جدایی منطقه کردستان از عراق چیست؟

در حال حاضر جامعه بین المللی به طور کلی مخالف نتیجه همه پرسی استقلال کردستان عراق است.

* پس از همه پرسی، ما شاهد تحریم شدید اربیل بودیم. با توجه به این تحریم ها، آیا شما فکر می کنید که بارزانی از تصمیم خود برای جدایی از بغداد عقب نشینی خواهد کرد؟

اینکه بارزانی از موضع خود عقب نشینی کند زیاد مهم نیست. باید رفتار کردها مورد توجه باشد و باید دید از موضع خود عقب نشینی خواهند کرد یا خیر. همانطور که شما از اقدامات عراق در کرکوک و اصرار کردها بر موضع خود مطلع هستید.

true برچسب ها : اقلیم کردستان عراق تام لیپمن خاورمیانه عراق مسعود بارزانی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۹۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین

به گزارش "ورزش‌سه"، سومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا با مصاف تایلند و عراق در بانکوک دنبال شد. پیش از این دو تیم ایران و تاجیکستان مقابل رقبای خود قرار گرفته بودند و در پایان موفق شدند با پیروزی زمین مسابقه را ترک کنند.

در این مسابقه شاگردان کاکائو که کارنامه درخشانی در فوتسال دارد، شروع بهتری داشتند و با دو گل پیش افتادند اما در ثانیه‌های پایانی نیمه اول این تیم میزبان بود که به بازی برگشت تا با امیدواری بیشتری در خانه مقابل هواداران خودی بازی کند.

با شروع نیمه دوم حملات تایلند برای جبران گل خورده آغاز شد و رودریگو سرمربی اسپانیایی این تیم به شاگردانش دستور حمله و جبران داده بود و سرانجام آنها موفق به ثبت گل تساوی شدند و روی یک اشتباه و برخورد توپ به پای مدافع عراق گل دوم هم به ثمر رسید.

در دقایق پایانی مسابقه تیم عراق هم برای حفظ نتیجه و هم برای اینکه نیم نگاهی به دروازه حریف داشته باشد، سیستم پاورپلی را در دستور کار قرار داد، اما یک اشتباه سبب شد تا بازیکنان تایلند که در فاز دفاعی بودند نهایت استفاده را ببرند و گل سوم به همین ترتیب از زمین تایلند به ثمر رسید.

در ثانیه‌های پایانی شاگردان کاکائو که همه چیز را از دست رفته می دیدند، تمام تلاششان را برای جبران نتیجه به کار گرفتند، اما درنهایت موفق به گلزنی نشدند تا این تایلند باشد که در حضور هوادارانش در بانکوک بازگشتی شیرین به مسابقه داشته باشد و صعودش را هم به جام جهانی مسجل کرده باشد.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی
  • تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم