Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@14:54:56 GMT

دولت تسليم طبيعت شد، كار درياچه اروميه تمام است!

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۱۰۴۱

دولت تسليم طبيعت شد، كار درياچه اروميه تمام است!

اگر تا چند سال پيش انتظار مردم و تلاش مسئولان بر اين بود كه با ساز و كاري حساب شده از خشك شدن درياچه اروميه جلوگيري كنند، حالا بايد آرام آرام به اين فكر باشند كه چگونه مي توان جمعيتي بالغ بر 5 ميليون نفر را از مناطق شمال غرب كشور به فلات خشك مركزي منتقل و ادامه حياتشان را تضمين كرد؛ جمعيتي كه با خشك شدن درياچه اروميه ديگر قادر نيستند در زادگاه آبا و اجدادي خود زندگي كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش «تابناك»، آمار و اطلاعات منتشر شده از حال و روز كنوني درياچه اروميه بسيار نگران كننده است و عملكرد دولت نيز در راستاي احياي اين اكوسيستم بي نظير چندان اميدوار كننده نيست. شرايط به گونه اي پيش مي رود كه گويا مسئولان هم از احياي درياچه نا اميدند و ديگر فاصله چنداني تا مرگ آن باقي نمانده است.
آنچنان كه بررسي هاي تازه نشان مي دهد، تراز آب دریاچه اروميه در دوم آبان ماه  سال جاری به 1270.22 متر رسيده است و نسبت به سال گذشته كه تراز آب دریاچه ،1270.46 متر بود كاهش قابل توجه 24 سانتی متري را نشان مي دهد.
جدا از تراز آب درياچه كه افت شديدي را تجربه كرده است، در حال حاضر وسعت نيز دریاچه 1646.72 کیلومتر مربع برآورد مي شود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته،1953.14 کیلومتر مربع گزارش شده بود و در شرايط كنوني مساحت درياچه 7.58 كيلومترمربع كاهش يافته است.

اين همه آمار نگران كننده از درياچه اروميه نيست و در حالي كه حجم آب دریاچه در تاريخ 2 آبان ماه سال گذشته  یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود، این رقم 2 آبان سال جاري به  0.960 میلیون متر مکعب رسید كه اشاره به 440 ميليون مترمكعب كاهش دارد.
چرايي كاهش تراز، حجم و مساحت آبي درياچه اروميه  كه به رغم وعده هاي بزرگ و قطعي شخص رئيس جمهور و ستاد احيايي كه براي آن چند سالي هست، تشكيل شده رخ داده است و نيز كيفيت تبعات ويرانگري كه اين خسارت زيست محيطي در آينده ايجاد خواهد كرد، سئوال هاي مهمي است كه فكر و ذهن هر  فرد دوست دار محيط زيست را به خود مشغول كرده است.
واقعيت اين است كه اگرچه مسئولان دولت مستقر در مقاطع مختلف بر تلاش خود براي احياي درياچه تأكيد كرده اند و در اين زمينه با ابزارهاي رسانه اي در اختيار تا حدود زيادي بزرگ نمايي كرده اند، اما اين مهم در مقام عمل چندان تعريفي نداشته است.
زمستان سال 95 دكتر مسعود تجريشي، مدير كل دفتر برنامه ريزي و تلفيق ستاد احياء در گفت و گو با خبرنگار «تابناك»،‌ از اينكه دولت به موقع و سريع اعتبارات مالي لازم را به ستاد پرداخت نمي كند، گلايه كرد و گفت: «عدم پرداخت اعتبارات در فصل گرم سال و پرداخت بخشي از آن در فصل سرد سال كه عملاً امكان فعاليت محيطي چنداني وجود ندارد، شرايط را براي اجراي برنامه ها سخت كرده است.»
در سال جاري نيز با اينكه دولت متعهد شده بود چيزي حدود 800 ميليارد تومان اعتبار براي احياي درياچه اختصاص دهد، شرايط آنگونه كه وعده ها نشان مي داد پيش نرفت و عملاً‌در فصل گرم سال اعتباري به ستاد پرداخت نشد. اين را مي توان از گفته هاي يكي از مسئولان استاني آذربايجان غربي برداشت كرد.
فرهاد سرخوش مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در تاريخ 3 آبان ماه از تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های حوزه آبریز ستاد احیای دریاچه ارومیه خبرداد و  ادامه داد: از 800 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به کل حوزه آبریز دریاچه ارومیه طی سال جاری، در مرحله اول ، 200میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی از ماده 10 و 12 قانون تشکیل مدیریت بحران کشور به حوزه آبریز دریاچه ارومیه ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: درحال حاضر بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاههای اجرایی مبادله موافقتنامه در حال انجام است تا بودجه تخصیصی  به دستگاههای اجرایی جهت انجام پروژه های اولویت داراحیای دریاچه  ابلاغ شود.
همانطور كه ديده مي شود، از 800 ميليار د اعتبار سال جاري هم اكنون و در فصل سرد سال دقيقاً شبيه به شرايط سال گذشته مبلغ محدودي از اعتبار آن نه پرداخت بلكه ابلاغ شده است.
شرايط حاكم بر درياچه به قدري اسفناك و نگران كننده است كه در تاريخ 3 آبان ماه اكثر نمايندگان شمال غرب كشور در نامه اي كه با محوريت پرسش از رئيس جمهور طراحي شده است، اين پرسش را از حسن روحاني طرح كردند و او را براي پاسخ قانع كننده به مجلس فراخواندند.  
از آنجا كه معناي خشك شدن درياچه اروميه  جز نابودي كامل اكوسيستم  شمال غرب كشور و برخاستن توفان هاي شديد نمكي نيست و از سوي نيز دولت اقدام موثري براي رفع اين مشكل بنا به هر دليل از جمله مشكلات مالي بر نمي دارد، شايد ديگر بهترين كار نه تلاش براي احياي درياچه بلكه جانمايي براي اسكان مردم شمال غرب ايران در فلات خشك مركزي باشد.
با شرايطي كه رفت به دولتمردان توصيه مي شود، ضمن اعلام ناكامي و شكست خود در احياي درياچه تسليم طبيعت شدن، راهكارهاي سخت و پيچيده انتقال جمعيت نزديك به 5 ميليون نفري شمال غرب به بخش هاي مركزي و جنوبي كشور را بررسي و براي اين احتمال آماده باشند.


منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۵۳ متر و وسعت آن ۱۷۹۰ کیلومترمربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از وزرات نیرو، احمد قندهاری درباره مهم‌ترین اقدام‌های مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در شش ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به‌سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: در ادامه باتوجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل‌توجه پیدا کرده است، به‌طوری‌که تا پایان فروردین بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های در دست انجام، رهاسازی آب از سدهای حوضه به‌خصوص سدهای بوکان و مهاباد همچنان ادامه دارد، در صورت مساعد بودن شرایط، این اقدام تا پایان نیمه اول اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته قندهاری، همه این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومترمربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه داد: تأمین نیاز زیست‌محیطی تالاب‌های اقماری نیز به بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب (۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه) محقق شد.

وی افزود: چندین سال است که دریاچه ارومیه در کانون توجه گروه‌های مختلف مردم، فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: از دیرباز وزارت نیرو به‌عنوان متولی تأمین نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه، اقدام‌های کنترلی برای جلوگیری از کم‌آبی این دریاچه تعریف و دست یاری به‌سوی کنشگران و ذی‌مدخلان موضوع دراز کرده است.

وی افزود: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نیل به این هدف تعریف و اجرا شده است، اما تا رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده، اقدام‌های بسیاری باید انجام داد که نیازمند همکاری طیف وسیعی از آحاد جامعه و دولت به‌خصوص کشاورزان منطقه و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان برنامه‌وبودجه با وزارت نیرو است تا فرایند تعریف شده که با ترمیم و بهسازی آغاز می‌شود، به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

قندهاری خاطرنشان کرد: پس از اجرای عملیات موفق سد و تونل انتقال آب به دریاچه در دولت سیزدهم و جاری‌شدن آب به‌سوی دریاچه ارومیه، به همراه عملیات رهاسازی آب سدهای حوضه و آبگیری نشدن نهرهای زراعی در فصل غیرکشت، بخش قابل‌توجهی از پیکره دریاچه ارومیه از خشکی خارج و پر آب شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم‌بارشی آغاز شد و بارش‌ها چندان قابل‌توجه نبود، این موضوع سبب شد برنامه منابع و مصارف و تأمین نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تحت شرایط بارش بدبینانه تنظیم شود.

قندهاری افزود: به‌هرحال با سپری‌شدن پاییز و شروع زمستان به‌خصوص در بهمن سال ۱۴۰۲، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین ۱۴۰۳ به‌اندازه کل بارش سال آبی گذشته، این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.

کد خبر 748757

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان