Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - اختلاف هيات تصفيه تعاوني منحله فرشتگان با هيات مديره موسسه اعتباري کاسپين بر سر قيمت گذاري برخي املاک فرشتگان سبب شد تا پرونده 68 ملک اين تعاوني روز ميز کميته نظارت بر ارزيابي اموال تعاوني فرشتگان قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، کار تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان که در مرداد ماه گذشته به مرحله حساب هايي با سقف 2 ميليارد ريال رسيده بود، با مسدود شدن حساب هاي کاسپين از سوي مرجع قضايي به دليل شکايت برخي از سپرده گذاران کلان فرشتگان گره خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار آن ارجاع پرونده موسسات غيرمجاز به استناد ماده 236 قانون آيين نامه داخلي مجلس به قوه قضاييه بر پيچيدگي اين پرونده افزود.
تا پيش از اين و بر اساس توافقي که اوايل امسال بين مسئولان قوه قضاييه و بانک مرکزي انجام و اجرا شده بود، بنا بود به نسبت دارايي هاي شناخته شده تعاوني فرشتگان، به سپرده گذاران اين تعاوني پرداخت انجام شود.
پرداخت 90 درصد موجودي حساب ها و نيز لحاظ نکردن سود سپرده ها از شهريور 94 به بعد که تعاوني فرشتگان اعلام انحلال کرده بود، دو شرطي بود که براي آغاز تعيين تکليف حساب ها گذاشته شد تا پس از رسيدگي به همه حساب ها و اتمام فرآيند تصفيه فرشتگان، در صورت باقي ماندن مبالغ بيشتر، پرداخت هاي بيشتري به سپرده گذاران انجام شود.
**دارايي و بدهي فرشتگان چقدر است؟
تعاوني فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار داشت که از اين تعداد 50 هزار نفر يا در حساب خود موجودي نداشتند يا حساب‌هاي خود را بسته بودند. بررسي انجام شده در مورد سپرده‌هاي 450 هزار نفر ديگر هم نشان داد که مجموع سپرده‌گذاري صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پايان ارديبهشت ماه، حدود 86 هزار ميليارد ريال (8 هزار و 600 ميليارد تومان) است.
56 هزار ميليارد ريال (5600 ميليارد تومان) از اين رقم را اصل بدهي تعاوني و تا 30 هزار ميليارد ريال (3000 ميليارد تومان) را سودهايي تشکيل مي دهد که پس از شهريور 94 يعني از زمان انحلال تعاوني به طور غيرقانوني به سپرده گذاران پرداخت شده است.
مجموع دارايي فرشتگان شامل چهار بخش است: وجوه نقد، تسهيلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهايت اموال غيرمنقول که ساختمان‌ها و ساير دارايي‌ها را شامل مي‌شود.
به گفته فرشاد حيدري معاون نظارت بانک مرکزي، دارايي‌هاي غيرمنقول اين تعاوني 17 هزار ميليارد ريال (‌هزار و 700 ميليارد تومان) ارزش‌گذاري شده است و ارزش تسهيلات پرداختي هم به 14 هزار ميليارد ريال (‌هزار و 400 ميليارد تومان) مي‌رسد که در مجموع 31 هزار ميليارد ريال( 3 هزار و 100 ميليارد تومان) مي شود؛ ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگي به نظر نمي‌رسد که البته لحاظ و بررسي خواهد شد.
البته اکنون دو نفر از مديران فرشتگان تا زمان تعيين تکليف دارايي ها و بدهي هاي اين تعاوني در بازداشت به سر مي برند.
** تشکيل جلسه براي رفع اختلاف محاسباتي فرشتگان و کاسپين
فرشتگان 68 ساختمان و ملک در اختيار داشته که بايد هيات تصفيه آن را ارزشگذاري و به موسسه کاسپين انتقال دهد تا با آن حساب هاي مردم تعيين تکليف شود اما هيات تصفيه فرشتگان و هيات مديره کاسپين بر سر قيمت گذاري اين املاک تاکنون به تفاهم نرسيده اند.
همين اختلاف موجب شد چهارم آبان ماه نخستين جلسه کميته نظارت بر تعيين قيمت و انتقال دارايي هاي تعاوني غيرمجاز و منحله فرشتگان به موسسه اعتباري کاسپين براي نظارت بر ارزيابي منصفانه دارايي ها و تسريع در فرايند انتقال آنها به موسسه اعتباري کاسپين براي تسريع در پرداخت سپرده‌هاي سپرده‌گذاران تعاوني منحله فرشتگان برگزار شود.
هيات تصفيه فرشتگان قيمت گذاري انجام شده را پايين تر از قيمت واقعي املاک ياد شده مي دانست ولي هيات مديره کاسپين معتقد بود که با توجه به وضعيت بازار مسکن، املاک ياد شده بيش از اين ارزش ندارد.
در اين جلسه که دو نماينده از سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان و نيز مسئولاني از بانک مرکزي و دادسراي جرائم پولي و بانکي نيز حضور داشتند، مقرر شد اين اموال به سه دسته تقسيم شوند:
1- اموالي که اکنون داراي خريدار بوده و امکان فروش آنها به بالاترين قيمت وجود دارد و فروش آنها و واريز وجوه حاصل از فروش اين املاک با نظارت مرجع قضايي و بانک مرکزي به حساب سپرده گذاران است
2- اموالي را که درباره قيمت آنها، هيات تصفيه تعاوني با هيات مديره موسسه اعتباري کاسپين توافق دارد براي تسريع در پرداخت سپرده هاي سپرده گذاران به موسسه مذکور منتقل کند
3- آن دسته اموالي که هيات تصفيه قيمت آنها را بيشتر از قيمت هاي تعيين شده توسط کارشناس رسمي دادگستري مي داند.
با اين اوصاف براي دسته سوم املاک که بر سر قيمت آنها اختلاف نظر وجود دارد، بار ديگر قيمت گذاري انجام مي شود تا ارزش معاملاتي آنها مشخص شود.
** آخرين پرداختي ها به سپرده گذاران
فرشتگان يکي از هشت تعاوني بود که اسفند 94 با تصويب شوراي پول و اعتبار در موسسه اعتباري کاسپين ادغام شد و بانک مرکزي از اواخر ارديبهشت ماه کار تعيين تکليف حساب سپرده گذاران آن را در قالب اختصاص خطوط اعتباري به نسبت دارايي هاي شناسايي شده آن کليد زده است.
از 28 ارديبهشت امسال تاکنون 15 هزار ميليارد ريال (1500 ميليارد تومان) از منابع بانک مرکزي در قالب خطوط اعتباري در اختيار موسسه کاسپين قرار گرفته است تا طبق برنامه زمان بندي حساب هاي مشتريان فرشتگان تعيين تکليف کند.
با اين حال در مرداد ماه گذشته با شکايت سپرده گذاران کلان تعاوني فرشتگان و راي مرجع قضايي 2 هزار ميليارد ريال (200 ميليارد تومان) از اين پول ها که قرار بود براي تعيين تکليف حساب هايي تا سقف 2 ميليارد ريال استفاده شود، در حساب هاي کاسپيين مسدود شد.
پيگيري بانک مرکزي و اعلام اينکه اين پول ها به تعاوني فرشتگان تعلق ندارد بلکه از محل منابع بانک مرکزي تامين شده و قابل مسدود شدن نيست، اين مشکل رفع شد و اکنون فرآيندهاي اداري براي رفع مسدودي و از سرگيري پرداخت ها به مشتريان تا سقف 2 ميليارد ريال در دست اقدام است.
** عزم سه قوه براي حل مشکل سپرده گذاران
هرچند سپرده گذاران تعاوني فرشتگان از طولاني شدن روند رسيدگي به سپرده ها و بلاتکليفي خود گلايه دارند اما مرور اظهارنظرها و اقدام هاي قواي سه گانه نشان مي دهد که آنها در صدد رفع اين مشکل هستند.
به تازگي علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به مردم اطمينان داده است که سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه پيگير حل مشکلات سپرده گذاران کاسپين و ساير موسسالت مالي و اعتباري هستند.
به گفته وي، از آنجا که برخي اموال اين موسسات در دستگاه قضايي متوقف شده بود، امکان استفاده از اين دارايي ها و پرداخت به مردم وجود نداشت و از اين رو مقرر شد اين مسدودي ها رفع شود.
وي با تاکيد بر اينکه 95 درصد سپرده گذاران کمتر از 2 ميليارد ريال (200 ميليون تومان) موجودي دارند، اظهار داشت: اگر قوه قضاييه مي خواست پول را بدهد بايد به نسبت کساني که پول دادند، به همه مي داد در حالي که 95 درصد افرادي که عضو اين افراد هستند زير 200 ميليون تومان داشتند؛ بنابراين گفته شد بايد راهي پيدا کنيم تا ابتدا مطالبات کساني که زير اين رقم موجودي داشته اند، پرداخت شود تا سپس نوبت بقيه شود.
دو هفته پيش نيز ولي اله سيف رئيس کل بانک مرکزي گزارش آخرين اقدام هاي اين بانک براي ساماندهي سپرده گذاران موسسات غيرمجاز را به هيات دولت برد و تاکيد کرد که با همکاري قوه قضاييه و مجلس کار تعيين تکليف حساب ها طبق روش پيشين در حال انجام است.
در اين ارتباط عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران با اشاره به کسري 40 هزار ميليارد ريالي تعاوني فرشتگان و تعيين تکليف حساب هاي با سقف يک ميليارد ريال موجودي، وعده داده است که در آينده نزديک پرداخت وجوه به سپرده گذاران تعاوني فرشتگان تا مبلغ 200 ميليون تومان آغاز مي شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام*2025*1418
گزارش: ليلا جودي** ناشر: مريم برزآبادي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!

آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان- پس از مدت‌ها تاخیر غیرمعمول، دولت سیزدهم بخش دوم قانون بودجه ۱۴۰۳ را  که شامل جداول و ضمائم منابع شرکتی نیز می‌باشد، منتشر کرد.

۳ میلیون و ۷۴۱ هزار میلیارد تومان جمع منابع در نظر گرفته شده بودجه سال جاری است. حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ قریب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری پیش‌بینی نمود، برخی کارشناسان مانند مهدی پازوکی چنین پیش‌بینی‌هایی را «بیش از حد خوشبینانه» ارزیابی کرده‌اند. کسری بودجه که در اثر افزایش هزینه‌های دولت ایجاد می‌شود، یکی از علل اصلی رشد تورم در جامعه است.

 وضعیت ناامید کننده بیمه ایران و ماشین سازی تبریز

بر اساس جدوال پیوستی،  شرکت ماشین‌سازی تبریز که زمانی یکی از شواحد‌های های موفق و صادر کننده نمونه صنعتی ایران محسوب می‌شد، در سال ۱۴۰۳ جزء شرکت‌های سر به سر و بدون سود طبقه بندی شده است، درآمد و هزینه‌های این شرکت به شکل برابر معادل ۸۰۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان است.

در حالی که شرکت‌های خصوصی بیمه کشور نیز در سال‌های اخیر اغلب در ترازنامه خود سود‌های قابل قبولی شناسایی کرده‌اند، وضعیت بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور چندان نویدبخش به نظر نمی‌رسد.

در جداول بودجه، درآمد شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی کشور، ۷۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد و هزینه‌های آن حدود ۷۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد برآورد شده است. با توجه به زیان انباشته شرکت به نظر می‌رسد این مجموعه جزء شرکت‌های زیان‌ده به حساب آید، اخیراً مدیرعامل بیمه ایران پس از ماه‌ها اعتراض و انتقاد کارشناسان از سمت خود برکنار شد.

شرکت راه آهن درگیری داخلی و زیان گسترده

اخیراً ۵ تشکل اصلی صنفی شرکت‌های خصوصی پیمانکار و دخیل در صنعت راه آهن ج. ا در نامه‌ای ۷ صفحه‌ای از نحوه مدیریت سید میعاد صالحی مدیرعامل این نهاد انتقاد کرده و وی را مسئول زیان و افت عملکرد قابل توجه رجا معرفی کردند. یک منبع آگاه در گفتگو با آفتاب‌نیوز، توقف اولین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه و عدم صدور اجازه عبور برای آن را نیز به اختلافات داخلی در راه آهن نسبت داد.

در جداول بودجه ۱۴۰۳ علی رغم انحصار شرکت راه آهن، برای این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان پیش بینی شده است.

بودجه باشگاه پرسپولیس چند برابر استقلال

در بودجه سال جاری، هزینه‌های باشگاه استقلال ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و درآمد‌های آن ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون محاسبه شده است. در واقع این باشگاه هیچ سودی ندارد. باشگاه استقلال اخیراً با اجبار دولت به هلدینگ سرمایه گذاری خلیج فارس  واگذار شد. با توجه به اینکه سهامدار عمده این مجموعه شرکت‌های سهامی عدالت و صندوق بازنشستگی نفت هستند، در واقع از این پس، پول قرارداد بازیکنان از جیب سهامداران عدالت و بازنشستگان نفت پرداخت خواهد شد. پرسپولیس نیز به یک کنسرسیوم بانکی واگذار شد.

دولت به بهانه آنکه خریداران خصوصی «اهلیت ندارند» از واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار به بخش خصوصی خودداری کرد.

در قانون بودجه ۱۴۰۳ منابع و هزینه‌های باشگاه پرسپولیس، اما چند برابر باشگاه استقلال در نظر گرفته شد. برابر جدوال بودجه ۱۴۰۳  منابع و هزینه‌های این باشگاه به شکل تقریباً برابر ۴۲۷ میلیارد تومان  است.

خبرگزاری ایرنا با ۸۳ میلیارد تومان درآمد و ۴۵۲ میلیارد هزینه جزء  شرکت‌های با درصد بالای زیان‌دهی به نظر می‌رسد. از ایرنا زیان‌ده‌تر، صداوسیما جمهوری اسلامی است که تنها ۶۶۰۰ میلیارد درآمد و بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

بانک مسکن نیز حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد و بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این بانک را به تنها بانک زیان‌ده دولتی (به ادعای  قانون بودجه) بدل ساخته است.

بودجه ناچیز برنامه ترک اعتیاد و اطفاء حریق جنگل‌ها

مبلغ سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۰ هزار میلیارد تومان است. برخی مبالغ در بودجه سال جاری به شکل معناداری ناچیز در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال کل بودجه برنامه ترک اعتیاد معتادان مواد مخدر و روانگردان و بیمه پایه سلامت مرتبط با آن تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان است. در حالی که بر اساس آمار‌ها حداقل ۵ میلیون معتاد در کشور وجود دارد.

حق بیمه پایه سلامت زندانیان و خانواده آن‌ها نیز تنها حدود ۲۷ میلیارد تومان است.  بودجه در نظر گرفته شده برای پیشگیری و اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع نیز کمتر از ۶ میلیارد تومان است. اجرای طرح مقابله با بیابان‌زدایی و کانون‌های بیابان زا نیز تنها ۵۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودجه در اختیار دارد.

این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت تنها بودجه سازمان تبلیغات ۵ هزار و ۲۶ میلیارد در نظر گرفته شد. نهاد‌های جامعه المصطفی العالمیه و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه نیز هر کدام بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی بهمئی
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی شهرستان بهمئی
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات