Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@09:56:14 GMT

مخالفت لندن با استقلال کاتالونیا از اسپانیا

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۴۶۱۰

مخالفت لندن با استقلال کاتالونیا از اسپانیا

لندن - ایرنا - یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز جمعه اعلام کرد که لندن رأی مجلس کاتالونیا به استقلال از اسپانیا را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که این کشور 'اعلام یک‌جانبه استقلال کاتالونیا را از سوی مجلس محلی کاتالان به رسمیت نمی‌شناسد. این رأی بر پایه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا صورت گرفته، دادگاه قانون اساسی اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'
وی افزود: 'ما خواستار حاکمیت قانون، احترام به قانون اساسی اسپانیا و حفظ یکپارچگی اسپانیا هستیم.'
پیش‌ازاین دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز با انتشار پیامی در توییترش گفت: برای اتحادیه اروپا چیزی تغییر نکرده است. اسپانیا تنها مخاطب ما است؛ امیدوارم دولت اسپانیا زور استدلال را مرجح بداند نه استدلال زور را.
اکثریت استقلال‌طلب نمایندگان مجلس محلی ایالت نیمه خودمختار کاتالونیای اسپانیا بعدازظهر جمعه به پیشنهاد تشکیل جمهوری کاتالان به‌عنوان کشور مستقل، حاکم، دمکراتیک و اجتماعی و درنتیجه جدا شدن و استقلال آن از اسپانیا رأی داد.
تصویب این طرح پس‌ازآن صورت گرفت که سنای اسپانیا، اقدامات پیشنهادی دولت مرکزی را بر اساس ماده 155 قانون اساسی‌ برای بازگرداندن قانون به کاتالونیا پذیرفت.
دولت اکنون بر اساس این ماده، اجازه دارد که فورا «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا، «اوریول جونکراس» معاون وی و اعضای دولت این ایالت را برکنار کند.
تصویب طرح استقلال کاتالونیا در مجلس در حالی‌ صورت گرفت که احزاب مخالف استقلال، در اعتراض به اقدام پارلمان، قبل از رای گیری نشست را ترک کرده بودند.
این اقدام استقلال طلبان برای اعلام استقلال که با 70 رای موافق، 10 رای مخالف و 2 رای سفید ممتنع صورت گرفت به این دلیل بود که با مشخص نشدن نمایندگانی که به استقلال رای مثبت داده اند، دادگاه نتواند آنها را محکوم کند. نمایندگان استقلال طلب توافق کرده بودند که همگی رای مثبت ندهند، تا موافقان و مخالفان این طرح مشخص نشود و دادگاه نتواند موافقان را محکوم کند، به همین دلیل، برخی‌ ها رای منفی‌ و برخی‌ دیگر رای سفید دادند.
کاتالونیا ایالتی نیمه خودمختار با هفت میلیون و 523 هزار تن جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد و از لحاظ مالی و بانکی و امور بندری، مهم ترین بخش اسپانیا به ‌شمار می‌رود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه صورت می گیرد و مقصد 25 درصد گردشگران اسپانیا نیز کاتالونیاست.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر ماه) همه پرسی‌ را برگزار کرد که بر اساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در هفتم سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد. ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم این دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
اروپام ** هـ ن *شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، بخش های مهم این مصاحبه بدین شرح است:

* گفتم مگر گربه از درب مجلس بدون اذن و اراده هیئت رئیسه می تواند وارد شود که اینهمه ماشین شاسی بلند در حیاط مجلس خالی کنند.

* کاش پیش بینی های من غلط از آب درمی آمد اما عملا همان اتفاق افتاد که پیش بینی می شد. ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. بواسطه اظهارنظر ردصلاحیت شدم.

* گفتم همه از رهگذر گشت ارشاد نان می‌خورند. مصوبه گشت ارشاد مربوط به دوره آقای خاتمی بوده و دکتر احمدی‌نژاد با آن مخالف بود. آقای مطهری و پزشکیان و ۷۰ نفر دیگر رئیس جمهور وقت را بدلیل مخالفت با گشت ارشاد مورد سوال قرار دادند.

* آقای رئیسی تصور نمیکرد استیضاح آقای فاطمی امین رای بیاورد. نمایندگان مجلس برای فرار از اتهام، رای به استیضاح دادند. وزیر که برکنار شد، قیمت خودرو شکست. دولت بجای ایجاد امکان رقابت برای مردم، خودش تصدی گری می کند.

* دولت از بنیان اعتقادی به واردات خودروی کارکرده نداشت. دولت اگر حس کند استیضاح وزیری رای می آورد، به وزیر می گوید استعفا بده.

* قیمت ارز ترجیحی را افزایش می دهیم تا جبران کسری های دولت اتفاق بیفتد ولی با این کار چه بر سر خانوار می آید، محل توجه نیست. هیچگاه مردم این ارز ارزان قیمت را در سفره های خودشان نمی توانند ببینند. چای دبش یکی از مصادیق فساد در کشور است عین همین در روغن و نهاده های دامی و .. وجود دارد. طبق آمار بانک مرکزی میزان خروج سرمایه از کشور بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال است.

* نظام به این نتیجه رسیده بود و تشویق مردم به ورود به بورس داشت اتفاق می افتاد. دولت بخشی از مصارف خودش را از رهگذر به یغما رفتن ثروت مردم در بورس تامین کرد. هر کاری کردیم آقای قالیباف استیضاح آقای دژپسند را اعلام وصول نکرد. در قانون بودجه سهم قابل توجهی به پرداخت سررسید اوراق اختصاص پیدا کرده یعنی به جایی خواهیم رسید که سررسیدها به اصل بدهی غلبه کند.

* ما برای تامین حقوق بازنشستگان خودمان، ناچار شدیم دست در جیب مردم ببریم.

* اگر بخواهیم در بوجود آمدن شرایط امروز سهمی را به مجلس اختصاص بدهیم، سهم قابل توجهی است. متاسفانه مجلس نتوانست موفقیتی را در برآوردن آنچه مد نظر مردم بود بدست بیاورد.

دیگر خبرها

  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • پیشنهاد‌هایی از انگلیس، اسپانیا و ایتالیا برای سردار آزمون
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • پیشنهادهایی از انگلیس، اسپانیا و ایتالیا برای سردار
  • پیشنهادهایی از انگلیس، اسپانیا و ایتالیا برای سردار آزمون
  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟